عامل انسانی، علت آتش سوزی۱۰ هکتار از مراتع تالاب «هامون»



مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، علت آتش‌سوزی در مراتع تالاب بین‌المللی هامون را  عامل انسانی دانست.

به گزارش صبح ساحل، وحید پورمردان ، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان روز دوشنبه به رسانه ها گفت: آتش سوزی در مسیر جاده زابل - نهبندان، کنار گوره آقاجان منطقه نیزار نخعی از ساعت سه بعدازظهر دیروز آغاز شد و پس از چندین ساعت تلاش نیروهای آتش نشانی و محیط زیست خاموش شد.

پورمردان، توصیه کرد: باتوجه به خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون و مستعد بودن مراتع برای آتش سوزی از روشن کردن آتش در نزدیکی مراتع خشک شده خودداری کنند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تالاب یا دریاچه بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه‌های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است. وی افزود: این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌ که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد: حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند در ۱۹ سال گذشته سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون و نابودی زیستگاه انواع پرندگان و حیوانات وحشی شد و ساکنان اطراف هامون را با مشکلات متعددی روبرو کرد.

گفتنی است در آذرماه سال گذشته  ۲ نقطه از تالاب هامون در اطراف منطقه کوه‌خواجه دچار آتش‌سوزی شد که با ورود نیروهای اداره حفاظت محیط زیست حریق در یک ناحیه مهار شد.
  •  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها