مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در گفت‌وگو با صبح ساحل مطرح کرد:

از توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی شهرها تا وضعیت بیمه اهالی هنر




مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در حاشیه دیداربا دست اندرکاران و خبرنگاران «رسانه صبح ساحل» در خصوص مسائل فرهنگی هرمزگان و اقدامات فرهنگی این اداره به گفت‌وگو پرداخت.

 رونمایی از دیوار مفاخر فرهنگ و رسانه
«رضا کمالی زرکانی» با تأکید بر تکریم جایگاه هنرمندان استان، گفت: دیدار با پیشکسوتان اهالی هنر و رسانه به‌پاس قدردانی از فعالیت‌هایشان به یک رسم تبدیل‌شده است. قصد داریم هر هفته را به یک حوزه اختصاص دهیم و از فعالین و پیشکسوتان آن حوزه تقدیر کنیم.
کمالی زرکانی بابیان اینکه در تلاشیم بیش از آنکه به یک اداره شبیه باشیم به‌صورت مجتمع فرهنگی و هنری دیده شویم، افزود: به همین منظور دیوار مفاخر فرهنگ و هنر رسانه که شامل عکس و آرم تمام نشریات، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های استان، همچنین تصاویر مفاخر هنری و رسانه‌ای ازجمله حاج قاسم کرمی، ابراهیم منصفی و ناصر عبدالهی را به‌زودی رونمایی می‌کنیم.
وی اضافه کرد: یک نگارخانه 100 قاب عکسی را در درون اداره ایجاد و دیوارهای اداره را به «نگارخانه عکس» تبدیل کردیم که بزرگ‌ترین نگارخانه عکس بندرعباس است. همچنین اهالی هنر و رسانه، برای برگزاری نشست و محفل‌های ادبی و هنری می‌توانند از محوطه‌ی پایین اداره فرهنگ و ارشاد استفاده کنند.



 هنرمندان برای برخورداری از بیمه اقدام کنند
کمالی زرکانی در پاسخ به این سؤال که «موضوع بیمه، همواره گلایه‌ی هنرمندان بوده، اداره فرهنگ و ارشاد در این زمینه چه اقداماتی کرده است؟»، گفت: درواقع ما هم از اصحاب فرهنگ و رسانه به خاطر مشارکت و همکاری کم درزمینه بیمه‌ای گلایه‌ داریم. اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان از طریق «صندوق اعتباری هنر» که یک ظرفیت شناور ملی است، بستر را برای اهالی هنر و رسانه مهیا کرده است و تنها نیازمند اقدام آن‌ها است.
وی بیان کرد: تمام هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران واجد شرایط با عضویت در صندوق اعتباری هنر می‌توانند از خدمات و حمایت‌های این صندوق بهره‌مند شوند همچنین ملاک عضویت در صندوق و تمدید آن را استمرار فعالیت حرفه‌ای عنوان کرد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان نیزدر ادامه این گفت و گو با اینکه صندوق اعتباری هنر شامل بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی و کمک مستمری به پیشکسوتان و غیره است، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام دراین صندوق از سال 92 کاملاً به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود که داشتن معرفی‌نامه از معاونت‌هــای تخصصــی ذی‌ربط، ادارات کل فرهنـگ و ارشـاد اسلـامی اسـتان‌ها و صنـوف، برای ثبت‌نام الزامی است.
«صادق ارشیا» گفت: دربیمه تأمین اجتماعی، هنرمند 8 درصد حداقل دستمزد «شورای عالی کار» که سالانه تعیین می‌کند را باید پرداخت کند. 10 درصد نیز بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ یعنی بیمه هنرمندان 18 درصد است. اگر به سازمان تأمین اجتماعی هم مراجعه کنید، طبق نامه وزارت ارشاد بر اساس بیمه 18 درصد قرارداد می‌بندند که هنرمند می‌تواند هشت درصد سهم خود را ماهیانه، سه‌ماهه یا سالانه پرداخت کند. ارشیا افزود: هنرمندان با مراجعه به شعب تامین اجتماعی بندرعباس و ارایه معرفی نامه از این اداره کل و بعد از بررسی مشخصات خود قرارداد پرداخت خود را منعقد می کند و با حداقل هزینه صاحب بیمه تامین اجتماعی شود. وی در پایان گفت: هر کسی عضو این صندوق باشد، می تواند از مزایای «بیمه تکمیلی» نیز بهره مند شود.

 نقش رسانه‌های استانی در شکوفایی هنرمندان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از تعامل اداره فرهنگ و ارشاد با انجمن های هنری ابراز رضایت کرد و افرود: انجمن ها پل ارتباطی اداره فرهنگ و ارشاد با هنرمندان هستند که فعالیت های آنها برای تعامل بیشتر قابل تقدیر است.
کمالی زرکانی در ادامه بر نقش رسانه‌ها در شکوفایی هنرمندان استانی تاکید و از رسانه های استانی برای فعالیت گسترده‌تر در این زمینه دعوت کرد، افزود: ما اگر می‌خواهیم موزیسین هرمزگان را به کشور معرفی کنیم فعالیت رسانه‌های ما در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. باید پذیرفت 80 درصد کسانی که در سطح ملی در حال فعالیت هستند رسانه‌ها بزرگ‌شان کردند. متاسفانه ما یک خبرنگار تخصصی حوزه موسیقی نداریم، اگر هم داریم فعالیت‌هایش بازخورد چندانی ندارد.
وی اضافه کرد: از رسانه‎ها درخواست می‌کنیم به سهم خود برای معرفی هنرمندان استان فعالیت کنند آن بخشی که در اداره فرهنگ و ارشاد نیز برعهده ما است ما انجام می دهیم.

 اختصاص تسهیلات کرونایی به هنرمندان
کمالی زرکانی با بیان اینکه برای اختصاص کمک هزینه مالی اسم 80 تن از هنرمندان استان را به وزارت خانه داده‎ایم، گفت: تعدادی از هنرمندان عضو «صندوق اعتباری هنر» نبودند که برای برخورداری پیگیر هستیم عضو شوند تا بتوانند از آن بهره ببرند. گفتنی است که این کمک هزینه کمک بلاعوض است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: همچنین تعدادی از هنرمندان را برای دریافت تسهیلات نام نویسی کردیم که این تسهیلات برای کسانی که عضو صندوق نیستند 6 میلیون تومان و برای کسانی که عضو صندوق هستند، 16 میلیون تومان با 12 درصد سود و بازپرداخت دو ساله است.
وی در پاسخ به این سؤال که «چرا هنرمندان هرمزگان در برنامه‌های استعدادیابی کشوری حضور پیدا نمی‌کنند؟» اظهار کرد: این موضوع به فرهنگ ما برمی‌گردد اگر به مسابقات تلفنی و پیامکی تلویزیون تاکنون دقت کرده باشید هرمزگانی‌ها خیلی کم حضور داشتند و به‌طورکلی خیلی ورود به این‌چنین فضایی نمی‌کنیم.

 توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان‌ها
کمالی زرکانی با اشاره به اینکه در سخت‌ترین سال مدیریتی اداره ارشاد هستیم اما این موضوع چیزی از وظایف ما کم نمی‌کند، بیان کرد: یک کار بزرگ و انقلابی در حوزه زیرساخت‌های فرهنگ استان در حال انجام است خوشبختانه در بالاترین سطح وفاق، رفاقت و همکاری با شهرداری‌های استان هستیم و شهر به شهر استان، شهردارهای لایق خوب و کاربلد دارد که در ساخت فضاهای فرهنگی کنار ما هستند.
وی اظهار کرد: 80 درصد کل تبصره 19 را اداره ارشاد جذب کرده است در چهار شهر جاسک، پارسیان، خمیر، سیریک و بشاگرد از همین سرمایه جذب‌شده برای ساخت یک پلاتو و نگارخانه استفاده کردیم. کار ساخت پلاتو نگارخانه توسط شهرداری‌ها در حال انجام است. در حال حاضر در بشاگرد کارهای ابتدایی ساخت پلاتو و نگارخانه انجام‌شده است، پروژه شهرستان سیریک در کمتر از سه چهار ماه 70 درصد پیشرفت داشته است.پلاتو بندرلنگه و سینمای حاجی‌آباد نیز افتتاح شدند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان اضافه کرد: سه ماشین سیار پخش فیلم وارد کردیم که در شهرهای قشم، جاسک و سیریک، بستک و پارسیان در حال فعالیت هستند. همچنین سه فرهنگ‌سرای روستایی در میشی، قلات بالا و کریان آماده افتتاح است. کمالی زرکانی در پایان گفت: به کمک فکری هنرمندان استان نیاز داریم و از آن‌ها ایده، نظر و همفکری می‌خواهیم و از هر ایده خوبی استقبال می‌کنیم.
گفتنی است در پایان این نشست از «سمیره حنائی» خبرنگار این روزنامه تجلیل به عمل آمد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها