مرمت جنجالی قلعه پرتغالی‌ها از سرگرفته شد



مرمت قلعه پرتغالی‌ها که در چند وقت اخیر با حواشی زیادی همراه بود پس از توقفی چند ماه دوباره از سر گرفته شد.

به گزارش صبح ساحل، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اعلام آغاز فاز دوم مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز، گفت: مستند نگاری، برداشت نقشه و تدوین مقدمات تهیه طرح مرمت ضلع شمالی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز آغاز شد.

رضا برومند با بیان اینکه با انجام آزمایش های متعدد از ملات قلعه نمونه برداری می شود، افزود: پس از این مرحله، عملیات اجرایی، حفاظت، ساماندهی، مرمت و آوار برداری قلعه آغاز می شود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان این فاز از مرمت با اعتباری بالغ بر 41 میلیارد و 490 میلیون ریال انجام می شود.

به گزارش صبح ساحل، «قلعه پرتغالی ها»، قلعه‌ای سرخ‌رنگ با قدمتی چند صد‌ ساله در دل جزیره هزار رنگ هرمز بود که پس از مرمت اولیه اثری از رنگ سرخ آن به چشم نمی‌خورد و این موضوع واکنش های منفی زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرد. این واکنش‌ها نسبت به عدم هماهنگی دیوار اصلی بنا با دیوار جدید بود. عدم برگزاری مناقصه برای اجرای پروژه مرمت، عدم ارسال طرح مرمت قلعه به ستاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و عدم استفاده از مصالح مناسب برای مرمت بنا از اشکالاتی بود که به پروژه مرمت قلعه پرتغالی‌ها وارد شده بود. با‌توجه به اینکه اقدامات صورت گرفته در جهت مرمت قلعه پرتغالی‌ها غیراصولی بوده و موجب آسیب رسیدن به بنا شده بود مرمت آن متوقف شد.

البته به گفته «عباس نوروزی»، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، انتقاداتی که به عملکرد پیمانکار قبلی وارد شده بود، فنی نبودند. بنابراین دلیلی برای پرداخت خسارت از سوی آن شرکت وجود ندارد.

صبح ساحل عملکرد میراث فرهنگی هرمزگان را در مرمت بناهای تاریخی بررسی می‌کند؛

اصالت بر باد رفته

https://sobhesahel.com/news/44190/%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها