وقتی کرونا و دیابت به هم می رسند



دردها کنارهم که جمع می شوند روزگار سخت تر می گذرد، کرونا، گرانی، تحریم و دیابت را که کنار هم می گذاری این سختی گذران زندگی را برای افرادی که دیابت دارند بیشتر می توان حس کرد و به قول یکی از این افراد دیابتی؛ خدا به دادمان برسد با هزینه‌های امروز و کرونا، دیابت هم داشته باشی.

به گزارش صبح ساحل، اکرم رحیمی که روزانه مجبور به تزریق انسولین برای کنترل دیابت خود است می گوید: سال هاست که از دیابت رنج می برم اما چند سالی است بیماریم پیشرفت کرده و بر روح و روانم تاثیر گذاشته است.

وی می گوید که به خاطر بیماریم همیشه حالت خستگی و کسالت و استرس دارم اما در دوران کرونا این استرس ها بیشتر شده و کنترل آن برایم سخت شده است، به خصوص وقتی که برای پیدا کردن انسولین باید به تمام داروخانه ها سر بزنم.

این بیمار دیابتی می گوید: در طول شبانه‌روز هر چه آب می‌نوشم عطشم برطرف نمی‌شود و نوعی تنگی نفس هم دارم که با زدن ماسک بیشتر تشدید می شود و مدام نگران عوارض و علائم پیش‌بینی نشده هستم.

مستوره از دیگر بیماران دیابتی می گوید: متاسفانه هیچ اطلاع رسانی و آموزش دقیقی برای بیماران دیابتی وجود ندارد که در این شرایط کرونایی بتوانند از خود و خانواده شان بهتر مراقبت کنند، ما هم مثل سایرین ماسک می زنیم و بهداشت را رعایت می کنیم اما این یک واقعیت است که دیابتی با یک فرد عادی بسیار متفاوت است.

او می گوید که اگر چه در گذشته هم برای تهیه انسولین مشکل داشتیم، اما طی ماه های اخیر این کمبود بیشتر ما را آزار داده است.

مستوره می‌گوید: این بیماری و عوارضش بگونه‌ای است که سایه‌ای همیشگی بر روی روابط خانوادگی و اجتماعی فرد دیابتی می‌کشد از طرفی هزینه دارو و تغذیه و مراجعه مداوم به پزشک برای کنترل قند ایجاد نگرانی و حساست‌های زیادی برای بیمار و اعضاء خانواده می‌کند.

این خانم مبتلا به دیابت اضافه می‌کند: هر چند درمانگاه‌های هستند که خدماتی مثل ارائه دستگاه‌های تست قند و آزمایش خون دارد اما برای کنترل بیشتر و تهیه دارو هزینه  زیادی باید پرداخت کنیم که در این شرایط فشار مالی زیادی را به خانواده وارد می‌آورد.

حسین میرکی یکی دیگری از بیماران دیابتی است که انسولین تزریق می‌کند و از هزینه‌های سرسام‌آور داروها و ویزیت دکتر گلایه‌مند است.

او که صاحب زن و فرزند است برای کار کردن متناسب با شرایط بیماریش می گوید: بیماران درگیر با این موضوع توان انجام هر شغلی را ندارند، علاوه بر آن کار روزانه در شرایط کرونایی برای ما بسیار سخت تر از گذشته شده است؛ خدا به دادمان برسد با هزینه‌های امروز و کرونا دیابت هم داشته باشی....

غربالگری دیابت هنوز در کردستان انجام نشده است

خسرو کردستانی مدیرعامل انجمن دیابت استان کردستان با بیان اینکه انسولین داروی اصلی دیابتی ها است اظهار کرد: این روزها انسولین بیش از گذشته نایاب شده و بیماران دیابتی باید به تمام داروخانه ها برای تهیه آن سر بزنند که گاهی هم بی فایده است.

 وی با بیان اینکه کرونا برای ما بیش از همه مسئله ساز شده است افزود: در شرایط کرونایی بیماران دیابتی که بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، باید برای تهیه نوار تست و ترکیبات قندی گلوکز و معاینه به مراکز مخصوص مراجعه کنند.

مدیرعامل انجمن دیابت استان کردستان عنوان کرد: رعایت فاصله اجتماعی در مرکز دیابت با توجه به تعداد بیماران و فضای موجود امری سخت است و عملا نمی توان کاری اساسی انجام داد، به همین خاطر تعداد روزهای مراجعه را کم و آن را به سه روز در هفته محدود کرده ایم.

وی کرونا را مزید بر علت نارضایتی از وضعیت موجود برای بیماران دیابتی ذکر کرد و ادامه داد: ما نیز تمامی  پروتکل های بهداشتی را طبق دستورات سازمان بهداشت جهانی مراعات می کنیم اما در واقع گردش ویروس و انتقال آن بین افراد به راحتی قابل ملموس است.

کردستانی کمبود انسولین را اصلی ترین مشکل انجمن دیابت ذکر و بیان کرد: انجمن دیابت کردستان در حال حاضر 2900 نفر عضو دارد و 300 نفر از این تعداد تحت حمایت مالی و ماباقی نیز تحت آموزش و اطلاع رسانی قرار دارند.

به گفته وی به طور کلی آمار دیابتی ها در سطح استان نامشخص است و تا کنون غربالگری در این زمینه صورت نگرفته و اقدامات در این زمینه ناقص است، اما به طور تقریبی می توان گفت که حدود 9 درصد جمعیت استان دیابتی بوده و یا در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

مدیرعامل دیابت استان کردستان افزود: مطابق این آمار تقریبی پیش بینی می شود که 50 هزار نفر سنندجی از دیابت رنج می برند اما متاسفانه از این تعداد فقط 2900 نفر عضو انجمن هستند و بیشتر افراد دیابتی ضمن بی اطلاعی از وضعیت خود، از امکانات بهداشتی و پزشکی بی بهره اند و این نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر است.

وی بیان کرد: اکنون تعداد زیادی از همشریان ما از دیابت خود اطلاع ندارد و هیچ مرجعی هم برای شناسایی این افراد وجود ندارد و حل این معضل به آگاهی و اطلاع رسانی بیشتری نیاز دارد.

کردستانی نا آگاهی مردم از دیابت و عوارض آن را مهم ترین دغدغه انجمن ذکر کرد و گفت: غربالگری در این زمینه شامل هزینه است و در حد امکانات و اعتبارات انجمن نیست، بر همین اساس دولت باید در این زمینه ما را بیشتر یاری و سریعتر اقدام کند و با اطلاع رسانی در رسانه ها و رادیو و تلویزیون مردم را آگاه سازد.

به گفته وی انجمن دیابت، یک نهاد حمایتی و مردمی است که بودجه آن از طریق حمایت های مردمی تامین می شود و مواد بهداشتی را با قیمت پایین تر از بازار در اختیار بیماران قرار می دهد و نوار تست را با قیمت آزاد تهیه می کنیم و آن را با قیمت پایین تر در اختیار مددجویان قرار می دهیم.

دکتر محمدی متخصص غدد داخلی و متابولیسم گفت: افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند و احتمال بروز علائم شدیدتر در اثر ابتلا به کوید-19 در آنان بیشتر است اما اگر دیابت به خوبی کنترل شده باشد، خطر اینکه فرد در اثر ابتلا به کوید-19 علائم حاد را تجربه کند، به اندازه دیگر افراد عادی است.

وی افزود: بیماران دیابتی باید در پیشگیری از بروز این ویروس تمام نکات بهداشتی ازجمله شستشوی مرتب دست ها و پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه با آرنج یا دستمال، استفاده از ماسک را رعایت کنند.

این متخصص غدد داخلی و متابولیسم عنوان کرد: به بیماران دیابتی توصیه می شود که برای مصرف دو تا سه ماه داروی ذخیره در منزل داشته باشند تا تعداد دفعات مراجعه آنها در روزهای کرونایی به داروخانه کمتر شود.

وی تاکید کرد: فرد دیابتی باید دستگاه تست قند داشته باشد و دفعات بیشتری قند خون خود را اندازه گیری کند و در صورت قرنطینه خانگی، علاوه بر تیم درمانی کرونا با پزشک معالج خود نیز در ارتباط باشد تا از نظر کنترل دیابت راهنمایی مناسب را انجام گیرد. 

محمدی خاطرنشان کرد: کسانی که در معرض یا مبتلا به دیابت هستند باید دستورات دقیق کارکنان و پزشکان معالج را رعایت کرده و گرنه پیشرفت این بیماری باعث اختلال فعالیت بدن شده که در دیابت پیشرفته روده‌ها، معده، دردهای متفرقه، خارش، سکته‌های قلبی و مغزی و... را به دنبال دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها