کلاغ ها درست مثل انسان‌ها فکر می‌کنند!



یک مطالعه جدید نشان می دهد که چگونه کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارای هوش بیشتری از آنچه ما تصور می‌کردیم، هستند و همانند ما انسان ها فکر و مسائل را حل می‌کنند.

به گزارش صبح ساحل، کلاغ‌ها حیوان‌های شومی انگاشته می‌شوند و اگر این واقعیت را اضافه کنیم که کلاغان یا کلاغیان شامل همه انواع کلاغ‌ها، زاغ‌ها، زاغی‌ها، غراب‌ها و جیجاق ها می‌توانند مانند انسان و برخی از انسان‌های اولیه فکر کنند، حتی ترسناک‌تر هم به نظر می‌رسند.

کلاغیان یا کلاغان(Corvidae) نام خانواده‌ای از پرندگان گنجشک‌سان آوازخوان است. این خانواده شامل انواع کلاغ، زاغ، زاغی، غراب و جیجاق می‌شود.

یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه "توبینگن" آلمان انجام شده است، نشان داد که چگونه این پرندگان می‌توانند کارهای مختلف مربوط به حافظه را بر عهده بگیرند و معماهای مختلف را حل کنند.

اکنون با این مطالعه واژه "مغز پرنده ای"(bird brain) در زبان انگلیسی که به عنوان یک حرف توهین آمیز به معنای کند ذهن بودن استفاده می‌شد، به یک تعریف و حرف تشویقی تبدیل می‌شود.

آنچه که این مطالعه نشان داده این است که مغز این پرندگان به اندازه بسیاری از انسان‌های اولیه یا حتی بیشتر از آن تکامل(فرگشت) یافته و دارای تعداد زیادی نورون است. به نظر می‌رسد که کلاغیان و سایر کورها چیزهایی را که قبلاً می‌دانند یا نمی‌دانند می‌دانند و می‌توانند مشکلات را حل کنند.

دکتر "آندریاس نیدر" استاد فیزیولوژی حیوانات و مدیر انستیتوی نوروبیولوژی در دانشگاه "توبینگن" و یکی از نویسندگان این تحقیق، به امید درک مدل‌های جهانی‌تر از عملکردهای رفتاری مبتنی بر عصب، این تحقیق را انجام داده است. این مطالعه به طور کلی به تحقیق در مورد حافظه، برنامه‌ریزی استراتژیک و انتزاع کمک می‌کند.

محققان برای رسیدن به نتیجه، آزمایشاتی را بر روی کلاغ‌ها انجام دادند. آنها دو کلاغ به نام‌های "اوزی" و "گلن" را آموزش دادند تا یک نقطه قرمز یا آبی را بسته به حضور یا عدم حضور نور، نوک بزنند. رنگ قرمز به معنای "آن را دیدم" و رنگ آبی به معنای اینکه "آن را پس از تابش نور دیدم".

هنگامی که کلاغ‌ها کار خود را انجام می‌دادند، "نیدر" و تیمش در حال ردیابی سلول‌های عصبی مغز این پرندگان بودند و دریافتند که نورون‌های مختلف حسی برای پاسخ‌های مختلف، فعال می شوند و آنچه این تیم کشف کرد این بود که نورون‌های مغزی "اوزی" و "گلن" بسته به رنگ مورد انتخاب آنها چشمک می زدند.

لازم به ذکر است که هر دو پرنده به درستی رنگ‌هایی را انتخاب کردند که با پاسخ نورون‌های حسی مغز آنها مطابقت داشت.

"نیدر" گفت: من فکر می‌کنم این به طور قانع کننده‌ای نشان می‌دهد که کلاغ‌ها و احتمالاً سایر پرندگان پیشرفته از آگاهی حسی برخوردار هستند، به این معنا که آنها تجربیات ذهنی خاصی دارند که می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: این نوع شواهد عصبی زیست شناختی برای هوشیاری حسی علاوه بر کلاغ‌ها فقط در انسان و میمون‌های ماکاک وجود دارد.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها