نشست معاون فرهنگی معاون اول رئیس جمهور با اهالی فرهنگ و رسانه استان

هنرمندان از تسهیلات بیمه معیشتی برخوردار می‌شوند



نشست اهالی رسانه و فرهنگ استان هرمزگان با حضور معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور «مهدی علیخانی» با روسای انجمن‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مورد مشکلات و کمبود این حوزه در دوران کرونا در هرمزگان برگزار شد.
به گزارش صبح ساحل، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در این نشست گفت: استان هرمزگان دارای ظرفیت و استعدادهای فراوان فرهنگی و هنری است. او با اشاره به داشته‌های فرهنگی استان هرمزگان، افزود: هرمزگان گنجینه‌ای از آیین‌ها، آداب و رسوم، باورها، اعتقادات و... که تمامی این موارد در رشته‌های مختلف فرهنگی و آثار هنرمندان این استان به خوبی نمایان است
وی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: استان هرمزگان توانسته است با وجود محدودیت‌ها و کمبودهای فراوان، ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری در سطوح مختلف معرفی کند و باعث کسب افتخارات فراوانی برای استان شود.
در ادامه این نشست معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت: دلیل برگزاری این جلسه پرداختن به مشکلات حوزه فرهنگ و رسانه در استان هرمزگان است. هرچند تمامی اصحاب رسانه بر مشکلات موجود واقف هستند.

 تسهیل وام سامانه کارا و تأسیس یک چاپخانه برای هرمزگان
در ادامه این جلسه مدیرعامل خانه مطبوعات استان هرمزگان نیز از مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی به دلیل همراهی با رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر تشکر کرد.
«مهراب رشیدی» با بیان اینکه دغدغه در بخش رسانه بسیار است گفت: «من به عنوان نماینده بخش رسانه در استان هرمزگان باید بگویم، همانطورکه  رسانه‌ها در تمامی مجامع باید پا به پای دولت و نظام باشند و ما هم نباید خبرنگاران را ناامید کنیم و باعث سوق آنها به سمت رسانه‌های معاند شویم».
مهراب رشیدی در ادامه از تنها خواستهٔ بخش رسانه از صنایع گفت: استان هرمزگان ازنظر اقتصادی بسیار غنی و دارای صنایع تولیدی بزرگی است اما سؤال اصلی این است که سهم رسانه ها از مسئولیت اجتماعی صنایع هرمزگان کجاست؟ انجمن‌ها و رسانه‌های بسیاری در هرمزگان وجود دارد که در حال فعالیت هستند و به حمایت مالی از طریق نهاد فرهنگ و ارشاد نیازمند هستند. به‌عنوان پیشنهاد دریافت بودجه‌ای از صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی در استان هرمزگان می‌تواند کمک شایانی به رسانه‌های استان باشد.
وی با اشاره به تسهیلات دولت در دوران کرونا گفت: در شرایط به وجود آمده دولت برای فعالان رسانه و خبرنگاران تسهیلاتی در قالب وام سامانه «کارا» در نظر گرفت اما شرایط دریافت و بازپرداخت این وام بسیار فشرده، سخت و کوتاه‌مدت است. در چنین شرایطی دریافت این وام نیازمند تغییراتی است و شرایط بازپرداخت این تسهیلات باید آسان‌تر شود. مشکلات رسانه‌ها در دوران کرونا از سویی و کم بود درآمد این حوزه از سوی دیگر شرایط را برای اصحاب رسانه سخت‌تر کرده است تا جایی که در برخی موارد، کارفرمای رسانه  شروع به تعدیل نیرو کرده است  . اگر در چنین شرایطی دولت بتواند یارانه حقوق را به رسانه‌ها تخصیص دهد، باعث فعالیت بیشتر این حوزه‌ها و همراهی دولت خواهد شد.
رشیدی در ادامه این نشست افزود: استان هرمزگان جز معدود استان‌هایی است که چاپخانه‌ای برای چاپ نشریات و مجلات ندارد. این خواستهٔ ما پارها تکرار و تأکید شده است. پیشنهاد ما برای این کار حضور چاپخانه‌هایی است که در دیگر استان‌ها به هر دلیلی فعالیت ندارند. این چاپخانه‌ها را می‌توان به استان هرمزگان آورده تا به نام خود در این استان فعالیت کنند. وجود یک چاپخانه در استان باعث تحویل سریع روزنامه به دست مردم و کم شدن هزینه رفت‌وآمد می‌شود؛ اما از همه مهم‌تر به‌روز بودن روزنامه‌ها را به همراه خواهد داشت. اگر این عمل در استان اجرایی شود می‌توان بخش بزرگی از مشکلات رسانه‌های استان را در بحث چاپ و حمل‌ونقل روزنامه حل کرد.

 پیگیری برای کم شدن مشکلات حوزه فرهنگ و رسانه در هرمزگان
معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور بعد از شنیدن مشکلات و پیشنهادها روسا و نمایندگان در حوزه فرهنگ و رسانه استان هرمزگان گفت: از اینکه استان هرمزگان ازنظر فرهنگی دارای ظرفیت بالایی است تا جایی که در برخی حوزه‌ها این استعدادها فراتر از سطح ملی است شکی نیست. شرایط موجود و کرونا در تمام کشورها باعث ضرر و زیان فراوانی چه بر حوزه اقتصاد و چه در حوزه فرهنگ و سینما وارد کرده است. حال‌آنکه در کشور ما باوجود تحریم‌های ظالمانه موجود این شرایط بسیار سخت‌تر است. دوره یازدهم و دوازدهم که بیش از هفت سال از مدت فعالیتش می‌گذرد، بیش از پنج سال آن را در تحریم به سر می‌برد و این تحریم‌ها محدودیت‌هایی بر منابع کشور تحمیل کرده است. با توجه به قرارگیری دولت در چنین شرایطی، هدف دولت رسیدگی به اولویت‌های کشور است که در بحث کرونایی که اکنون کشور ما به آن دچار است بحث بهداشت و درمان و معیشت مردم در اولویت قرار دارد.
علیخانی در ادامه این جلسه به تأکید وجود افراد باتجربه فرهنگی در امور فرهنگ و ارشاد هر استان اشاره کرد و گفت: در استان هرمزگان ما شاهد چنین اتفاقی هستیم. گزارش‌های موجود در مورد فرهنگ و رسانه بسیار امیدوارکننده بود و ما شاهد پیشرفت‌های بسیاری در بحث فرهنگی در این استان بودیم.
در بحث دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم، علیخانی تأکید کرد: این دولت در بیان دستاوردهای خود همواره دچار مشکل بوده است. چه درزمینهٔ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
وی در ادامه گفت: استان هرمزگان با توجه به قرارگیری در شرایط کرونا و کمبود زیرساخت‌ها و امکانات، پیشرفت بسیار خوبی در سطح ملی ارائه نموده است. وی همچنین در بخش پیگیری مشکلات از آقای کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند نکات موردنظر نمایندگان حوزه فرهنگ را همراه با سوابق و وضعیت برای ایشان ارسال کنند تا پیگیری‌های لازم برای حل این مشکلات را انجام دهند. برای مثال جشنواره‌هایی که در استان هرمزگان برگزار می‌شد اما حالا به هر دلیلی متوقف‌شده را رسیدگی کنند.

 خانه هنرمندان هرمزگان در مرحله راه‌اندازی
علیخانی در بحث کمبود زیرساخت‌ها نیز صحبت‌هایی ارائه نمود و گفت: در تمامی استان‌ها ازنظر زیرساختی با کمبودهایی روبه‌رو هستیم و متأسفانه به هر دلیل با کمبود بودجه و اعتبار در کشور مواجهیم و این کمبودها در حوزه فرهنگ و هنر به‌خوبی احساس می‌شود. خوشبختانه موضوع اقتصاد و فرهنگ و هنر در دستور کار دولت قرارگرفته است که به‌منظور پایداری و حفظ فرهنگ و خلاقیت‌های بومی و اصیل هر منطقه است.
پروژه متوازن‌سازی بودجه در سطح زیرساخت‌ها راداریم که برای بهره‌گیری از ویژگی‌های بومی و هنری در جهت اشتغال و تقویت اقتصاد آنان است. این پروژه از اواخر سال 97 در دستور کار نهاد دولتی قرارگرفته است. مذاکرات و گفت‌وگوهایی با نهادهای دولتی چون ارشاد، میراث فرهنگی، امور خارجه، صنعت و... داشته‌ایم که خوشبختانه بعد از یک سال یک پیش‌نویس سندی تنظیم‌شده که این فعالیت می‌تواند یکی از دستاورد و افتخارات این دولت به‌حساب آید. این سند به جهت تقویت و حفظ فرهنگ بومی و اصیل هر منطقه تنظیم‌شده است.
از سوی دیگر در بحث احداث خانه هنرمندان در هرمزگان پیگیری‌های لازم از طریق استاندار هرمزگان، فریدون همتی و دکتر ناجی صورت گرفته است که به‌زودی شاهد راه‌اندازی این مجموعه در استان خواهم بود.علیخانی در بحث پرداخت تسهیلات به نمایندگان فرهنگ و رسانه گفت: سامانه «کارا» برای پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده راه‌اندازی شده است و تقریباً یک‌سوم از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند تسهیلات دریافت کرده‌اند.
از سوی دیگر شکایاتی از عدم دریافت تسهیلات شده بوده باید بگویم دستگاه‌های بانکی به دو دلیل برای پرداخت دچار مشکل شده بودند یکی از این مشکلات که تمدید زمان بود حل‌شده است و مشکل دوم به سیستم درونی دولت برمی‌گردد که دستورهای مربوطه از شخص رئیس‌جمهور دریافت شده است و به‌زودی حل خواهد شد و پرداخت تسهیلات ادامه خواهد داشت.
علیخانی در پایان این نشست برمشکلات وارد شده بر حوزه فرهنگ در اثر کرونا افزود: حوزه فرهنگ یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین تعطیلی را در این مدت متحمل شده و حتی در برخی حوزه‌ها هنوز کسب و کارهای مربوطه بازگشایی نشده‌اند.

 بیمه معیشتی هنرمندان در راه است
در جلسه‌ای که در اردیبهشت ماه توسط آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، سه تصمیم برای کاهش مشکلات در حوزه رسانه و فرهنگ اتخاذ شد بدین‌صورت که در گام اول 3 ماه از حق بیمه اصحاب رسانه و فرهنگ پرداخت شود و دولت 3 ماه از حق بیمه این حوزه را تقبل کرد.
در دومین گام پرداخت تسهیلاتی در قالب بیمه معیشتی به هنرمندان تعلق می‌گیرد که از شنبه این هفته روند پرداخت این تسهیلات برای حوزه فرهنگ و هنر آغاز خواهد شد و تا پایان این هفته حداقل 80 درصد این افراد از این تسهیلات برخوردار می‌شوند.
قدم سوم پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر است، به‌منظور تولید یا نوسازی تجهیزات و وسایل که این اعتبار در دستور کار سازمان برنامه‌وبودجه قرارگرفته است.
پرداخت این تسهیلات از هفته آینده اجرایی می‌شود و اعضای رسانه و فرهنگ استان هرمزگان نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
در سال گذشته 80 میلیون ارز به این حوزه اختصاص‌یافته بود که 40 میلیون دلار برای مطبوعات و 40 میلیون دیگر برای حوزه رسانه بود. در شرایط کنونی ارز دولت با کمبود مواجه است و ازنظر اقتصادی در شرایط سختی قرار داریم اما درصدد حل مشکلات وزارت ارشاد خواهیم بود و پیگیری‌های لازم برای حل مشکلات در حوزه رسانه و فرهنگ در استان هرمزگان را دنبال خواهیم کرد تا با یاری خود نمایندگان به نتیجه مطلوبی دست‌یابیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها