عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس

پاسخگو نبودن، روال عادی شهرداران بندرعباس است



جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس یکشنبه 13 مهر ماه ، با دستور کار ارائه گزارش معاونت معماری و شهرسازی و مدیران مناطق سه‌گانه شهرداری بندرعباس در خصوص درآمد حاصل از عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی برگزار شد.

به گزارش صبح ساحل، این جلسه با حضور شهرداری منطقه یک و دو و معاون شهردار منطقه سه برگزار شد.

طبق گزارش ارائه‌شده توسط شهرداری منطقه یک در شش‌ماهه نخست سال، ۸۹ پروانه ساخت در منطقه یک صادرشده است و به‌طورکلی ۴۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل عوارض صدور پروانه ساختمانی درآمد کسب کرده است.

همچنین بنابر گفته مجتبی سلیمی شهردار منطقه دو، این منطقه در ۶ ماه اول سال ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کسب درآمد کرده است. در ادامه خواجه معاون شهردار منطقه سه بابیان اینکه در سال ۹۹ در شش‌ماهه اول ۳۹ مورد پروانه ساخت صادرشده است، میزان درامد شهرداری این منطقه را ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. مجموع درآمد سه منطقه شهرداری بندرعباس در شش ماه نخست سال جاری، ۸۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون است.

به مردم قول شفاف‌سازی درآمدهای شهرداری را داده بودیم

رئیس شورای شهر بندرعباس بابیان اینکه وضعیت درآمدی شهرداری‌های تمام کشور دچار مشکل شده است، گفت: به مردم قول داده بودیم درآمدهای شهرداری را شفاف‌سازی کنیم اینکه شهرداری از کجا درآمد کسب می‌کند و درآمدها صرف چه‌کاری می‌شود. این حق مردم است که این موضوع را بدانند.

اسلام باوقار افزود: شرایط اقتصادی کشور برای تمام شهرداری‌ها مشکل ایجاد کرده است.

وی بابیان اینکه کارکنان حوزه شهرسازی باید متخصص باشند، افزود: کارکنان این حوزه باید دانش کافی را داشته باشند تا بتوانند پاسخ قانع‌کننده‌ای به ارباب‌رجوع بدهند. پیشنهاد می‌دهم حوزه شهرسازی آن بخش که با ارباب‌رجوع سرکار دارد را جدا کنید.

پاسخگو نبودن شهردار برای شورا قابل‌قبول نیست

فیصل دانش عضو شورای شهر در ابتدای نطق خود با گلایه از عدم حضور شهردار منطقه سه در صحن شورا گفت: فکر می‌کردیم اگر تلفن‌ها را جواب نمی‌دهند حداقل در صحن شورا حضور پیدا می کنند اما اینگونه نشد.

وی بابیان اینکه از شهرداران منطقه دو و سه گلایه داریم، گفت: پاسخگو نبودن شهردار مناطق، مردم شهر و نمایندگان مردم شهر را دچار مشکل کرده است. جواب ندادن و پاسخگو نبودن روال عادی شهرداری است و احتمالاً مناطق از شهردار محترم تبعیت می‌کنند. پاسخگو نبودن شهردار منطقه سه برای شورا قابل‌قبول نیست.

وی با تأکید بر رسیدگی به طرح تفضیلی و حریم ۶۰ متری در معاونت شهرسازی گفت: مهم‌ترین کار این معاونت مشخص کردن طرح تفصیلی و حریم ۶۰ متری است. اگر مسکن و شهرسازی نمی‌خواهد به این موضوع ورود کند ما باید انقدر تلاش کنیم تا آن‌ها پای‌کار بیایند. تاکنون سه حریم ۶۰ متری مشخص‌شده است که با این رویه بازهم تغییر خواهد کرد لطفاً مردم را از این حریم 60 متری نجات دهید. دادستان بندرعباس هم به این موضوع ورود کردند و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر این موضوع به نتیجه برسد.

آبتین امیری عضو شورای شهر گفت: وضعیت شهرداری نواحی وضعیت خوبی نیست اگرچه که شهرداران نواحی افراد باانگیزه و پای‌کاری هستند اما مشکلات مالی باعث شده در بسیاری از کارها اخلال ایجاد شود. پیشنهاد می‌دهم یک جلسه اختصاصی شهرداران نواحی را دعوت کنیم و صحبت‌های آن‌ها را بشنویم زیرا خیلی از مسائل نیازمند رایزنی اعضای شورا است. مشکلات شهرداران نواحی باید موردتوجه شورا قرار بگیرد.

وضعیت درآمدی شهرداری نگران‌کننده است

رضا حیدری زاده عضو شورای شهر بندرعباس گفت: با توجه به توضیحاتی که مناطق در خصوص درآمدزایی ارائه دادند، 11 درصد کل درآمدی بوده است که از جمع هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توانستیم در این شش ماه کسب کنیم. تقاضا دارم واحد درآمد را قوی‌تر کنیم و به درآمد مناطق و نواحی بیشتر توجه کند. بایستی ما کدهای درآمدی غیرفعال را احیا کنیم و جلسات متعدد درآمدی را در سطح مناطق و نواحی استمرار بدهیم. درآمد مناطق و نواحی را پررنگ‌تر ببینید چراکه اگر با این وضعیت که گزارش می‌دهند بعید می‌دانم از محل پروانه ساختمانی ما امیدی داشته باشیم که بتوانیم حتی پول کارگرانمان را در پایان سال بدهیم.

وی در ادامه افزود: امروز به ما توصیه می‌شود از عوارضی که دارید می‌گیرید کوتاه بیایید و از همه‌جا به ما این توصیه می‌شود. آیا این توصیه به اداره برق و مخابرات هم می‌شود که شما به شهرداری توصیه می‌کنید از حق قانونی خودش بگذرد؟

حیدری زاده بابیان اینکه هدف شهرداری ارائه خدمات عمومی است، بیان کرد: چرا به ما توصیه می‌کنند از حق قانونی مردم که برای مردم خرج می‌شود، می‌خواهید کوتاه بیاییم؟ چرا توصیه می‌کنید فلان قشر عوارض پرداخت نکند به چه دلیل؟

عضو شورای شهر تصریح کرد: مدیران شهرداری به پاسخگویی منطقی و متناسب به ارباب‌رجوع توجه کنند. شهرداران مناطق این تذکر را مدنظر داشته باشند برخوردی که مأمورین ما با مردم‌دارند، برخورد مناسبی نیست. ما گفتیم با آن چیزهایی که در سطح شهر مخل است برخورد کنید اما این برخورد باید درشان مردم باشد.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها