گفت‌وگو با دبیر حزب «موتلفه اسلامی» پیرامون لزوم حمایت دولت از تشکل‌های سیاسی

جیب خالی احزاب



«ابراهیم معتمدی» دبیر حزب «موتلفه اسلامی» در بندرعباس، جزء فعالان کار حزبی است. او معتقد است دولت با عدم اجرای قانون حمایت از احزاب در انزوای گروه‌های سیاسی نقش تأثیرگذاری داشته است. معتمدی می‌گوید مشکلات امور سیاسی کشور تنها با حضور احزاب حل می‌شود اما این فضا در کشور وجود ندارد. گفت‌وگو با دبیر «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در بندرعباس در ادامه می‌خوانید.

چرا فعالیت احزاب هرمزگان محدود به انتخابات است؟

احزاب باید تحت حمایت دولت قرار بگیرند. دولت ضمن حمایت مالی احزاب برای توسعه و گسترش امور سیاسی نیز باید از آن‌ها حمایت معنوی کند تا این تشکلات بتوانند در جامعه جا بیافتند. احزاب چون اجازه کارهای اقتصادی ندارند درنتیجه توان مالی هم نخواهند داشت. کمک‌های مردمی هم نمی‌توانند دریافت کنند. درنتیجه ازنظر مالی ضعیف هستند و نمی‌توانند کارها را به‌درستی پیش ببرند. هر حزبی هزینه دارد. در سطح استان هرمزگان 14 شهرستان داریم. همه‌ی این شهرستان‌ها نیاز به دفتردارند. دفتر نیز هزینه‌هایی دارد. اجاره باید پرداخت شود، کسانی باید کار و خدمت ارائه دهند و حقوق می‌خواهند. پس حمایت دولت لازمه پیشرفت احزاب است. احزاب اگر بتوانند در امورات سیاسی دخالت کنند مشکلات امور سیاسی کشور قابل‌حل می‌شود. توسعه سیاسی به‌وسیله احزاب اتفاق می‌افتد. زمانی که دولت کمک کند احزاب راه بیافتند و حرکتی انجام دهند. عملکرد احزاب آن‌ها را به مردم معرفی می‌کند.

در صورت تامین مالی احزاب از سوی دولت آیا وابستگی ایجاد نمی‌شود؟

خیر. وقتی قانون شد دولت مجبور است، اجرا کند. قانونی که بر اساس تعداد اعضای هر حزب و دفاترش در سطح کشور حمایت مالی انجام شود. در این صورت دیگر وابستگی ایجاد نمی‌شود هر دولتی که می‌خواهد بیاید اصولگرا یا غیر اصولگرا. قانون باید اجرا شود دیگر نمی‌توانند طفره بروند که ایجاد وابستگی می‌کند. متاسفانه بسیاری از قانون‌ها در مملکت اجرا نمی‌شود. تصویب می‌شوند اما به اجرا درنمی‌آید یا چند صباحی اجرا می‌شود و بعد آن را رها می‌کنند. درهرصورت حمایت مالی احزاب از سوی دولت قانونی است که وجود دارد.

عملکرد احزاب هرمزگان در معرفی نیروهای بومی در رأس کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

احزاب چون حضور سیاسی در تشکیلات دولت نداشتند و در تقسیمات دولتی و اجرایی هر استان نیز نبودند درنتیجه نتوانستند کسانی را که شایسته هستند به دولت معرفی کنند. اینکه استان‌های دیگر نیروی زیادی در بدنه دولت دارند، امری اتفاقی است. فرض کنید یک فردی که عضو حزبی است در دولت سمتی به دست می آورد. این فرد افرادی که عضو تشکیلاتش بوده را روی کار می‌آورد و به‌عنوان استاندار، معاون، وزیر یا مدیرکل می‌گمارد. این موضوع اتفاقی پیش می‌آید نه اینکه فرض کنید حزبی قدرتمند بوده و حاکم بر جریانی شده و بعد افرادش را در مقامی منصوب کرده است. خیر چنین نیست. به طور اتفاقی فردی از یک حزب وزیر می‌شود و بعد آن وزیر، زیرمجموعه‌اش را از افراد که شناخت دارد می‌گمارد.

همین موضوع که نمایندگان هرمزگان جز تشکلات حزبی استان نیستند، آیا ضعف احزاب را نشان نمی‌دهد؟

اینکه فردی در سطح ملی مطرح می‌شود اتفاقی هست. افرادی که تحت عنوان نماینده انتخاب می‌شوند و در مجلس حضور دارند با وزرا و دولت در ارتباط هستند. این افراد چون ارتباط دارند یا عضو حزبی هستند نیروهای حزبی خود را در پست‌های مختلف منصوب می‌کنند. معمولا در هرمزگان نمایندگان مجلس عضو حزب نبودند و جناحی بودند. در استان‌های دیگر اما نماینده‌ها چون نفوذ و ارتباط با وزارتخانه‌ها دارند، به‌خوبی توانستند نیروهایی که در کنارشان بودند و در انتخابات برای رفتنشان به مجلس از آن‌ها حمایت کردند در پست‌های مختلف بگمارند. دولت باید حمایت کند. در کشورهای دیگر احزاب، برای معرفی کاندیدهای انتخابات ریاست جمهور یا مجلس تصمیم می‌گیرند. جز قانونشان است که فرد کاندید باید حزبی باشد. این اتفاق در ایران نیفتاده است. همه می توانند به عنوان کاندید خودشان را معرفی می‌کند. اگر این فرد خطا و اشتباهی انجام دهد کسی نمی‌تواند مطالبه کند زیرا فرد است؛ اما اگر از جانب یک حزب معرفی شد و خطایی کرد مردم از حزب می‌خواهند موضوع را بررسی کند. احزاب مسئولیت‌پذیر هستند. باید گرایش انتخاب‌ها به سمت احزاب برود و احزاب متولی انتخابات و معرفی کاندیدها شوند. متاسفانه در ایران وضعیت اینطور نیست.

پیش‌بینی شما برای انتخابات 1400 چیست؟

چون عملکرد جناح اصلاحات عملکرد خوبی نبوده احتمال اینکه اصولگرایان موفق شوند بیشتر است؛ زیرا مردم معمولا عملکرد هر دولت را بررسی می‌کنند و به دولت بعد رای می دهند. دولت دوازدهم تقریبا دولت ناموفقی بوده است. گرانی، گرفتاری، مشقت و بیکاری زیاده بوده و در نتیجه استقبالی از این نوع دولت پیش نخواهد آمد در نتیجه اصولگرایی امید بیشتری دارد.

منتشر شده: 1
خالم
۲۲ مهر ۱۳۹۹
احسنت دولت واقعا بد عمل کرده دلار ۳۰ هزار تومان یعنی مرگ اقتصاد ایران
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها