نخستین شهر مجازی هرمزگان در کیش ساخته شد

کیش گردی مجازی از هر کجای دنیا


نویسنده: صبح ساحل

شهر مجازی مکانی است که با فضاهای عینی و مجازی ادغام شده است. در واقع شهري است كه تمام ظرفيت‌هاي شهر واقعی را  تبديل به یک فرآيند اطلاعاتي می کند تا بتواند به فضاي مجازي منتقل گردند.  شهر مجازی این امکان را به شهروندان و مدیران شهری می‌دهد تا با استفاده از تجهیزات، امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات پیشرفته‌ای را به شهروندان ارائه کنند. از سویی «سالانه بیش از ۴۰۰ هزار خودرو در کشور تولید می‌شود، اگر در نظر بگیریم که تمامی امکانات و سرمایه لازم برای این میزان تولید و تردد در شهرها وجود دارد، قطعا جواب منفی خواهد بود. از این رو فناوری به کمک مدیریت شهری و حتی گردشگری می آید. شهر هوشمند یا شهر مجازی، شهری است که همه یا بخشی از فعالیت‌های شهری آن در فضای مجازی صورت می‌گیرد و به کمک آن محیط، فعالیت‌های ساکنان با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد. در این طرح وابستگی به بعد مکانی کاهش می‌یابد. با کاهش وابستگی به بعد مکان، فعالیت‌های شهری چون اشتغال، آموزش، خرید و فروش و... از طریق فناوری اطلاعات انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

مدیریت کلان شهرهای جهان با شهر های هوشمند و مجازی
نخستین شهر مجازی در آمستردام هلند در سال 1994 شکل گرفت و به سرعت در بسیاری از شهرهای اروپایی، آمریکایی و برخی شهرهای آسیایی نظیر توکیو و سنگاپور هم وارد شد. برای مثال؛ تورنتو در لیست بهترین شهرهای جهان بالا‌ترین امتیاز‌ها را کسب کرده است و به واسطه سرعت توسعه در زمینه‌های مختلف فناوری شهرت جهانی دارد و توانسته شهر هوشمند و مجازی خود را به گونه ای پیاده سازی کند که دولت ۱۰۰ درصد خدمات خود را مبتنی بر آن ارایه می‌دهد.  توکیو نیز در لیست شهرهای هوشمند بزرگ جهان نخستین شهر آسیایی محسوب می‌شود. توکیو سال گذشته از طرح جدیدی پرده برداشت که به موجب آن یک شهر هوشمند برای مناطق حومه و دورافتاده کشورش راه‌اندازی شد. دیگر کلان شهر های جهان نیز به نوبه خود هر کدام یک شهر مجازی و هوشمند دارند از دوبی گرفته تا برلین و لندن و نیویورک.

 

 

گفت‌وگو با «امیر سعید عیسی زاده»،  خالق و ایده پرداز اولین شهر مجازی هرمزگان

توسعه گردشگری کیش با سفرهای مجازی

«امیر سعید عیسی زاده » که متولد بندرعباس و بزرگ شده در کیش است، اولین جوان ایرانی است که به شکل مستقل تصمیم به ساخت شهر مجازی کیش گرفت.  این متخصص جوان که تنها 20 سال سن دارد و متولد مرداد 1379 است، توانسته است با مدرک دیپلم و با همت و پشتکار خود و تیمش این شهر را  بسازد و نسخه اولیه آن را نیز منتشر کند. برای مصاحبه به سراغ او رفتیم. او شرکت خود را وقتی تنها 18 سال داشت به ثبت رساند و  در مدت کمی توانست 10 نفر را استخدام کند و 27 پروژه موفق را منتشر کند. شهر مجازی کیش یکی از پروژه های او است که با استقبال مردمی مواجه شده اشت. دیگر پروژه موفق او برگزاری اولین «نمایشگاه مجازی کیش» است. امیر سعید عیسی زاده هم اکنون مدیر عامل شرکت inex  یا همان «ایده پردازان کارآفرین خلیج فارس» است.  در ادامه گفت‌وگوی ما با او را می خوانید.

  

 

وقتی از شهر مجازی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

ما شهر مجازی را نسخه شبیه‌سازی‌شده شهری می‌بینیم که به‌صورت یک نرم‌افزار قابل تعامل و همانند یک بازی کامپیوتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد. به کمک این نرم افزار شما می‌توانید یک بازدید مجازی از آن شهر مشخص شده داشته باشید؛ به‌عنوان‌مثال در شهر قدم بزنید، مردم، محله‌ها خیابان‌ها، بازارها و دیگر نقاط را ببینید. از داخل هتل‌ها،  مراکز تفریحی، سیاحتی و تاریخی رو بازدید کنید و حتی در شهر رانندگی کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که استفاده از این نرم‌افزار باید یک تجربه سرگرم‌کننده باشد. شاید خیلی‌ها بپر سند چرا از تصاویر 360 درجه استفاده نکردید؟ همانند موزه های مجازی که هم اکنون به صورت 360 درجه نیز فعالیت دارند. جواب این است که  برخی مواقع تصاویر 360 واقعی‌تر هستند، اما سؤال اینجاست که چند درصد از مردم دوست دارند ساعت‌ها عکس 360 درجه را تماشا کنند؟ شاید به مرور این استقبال کم شود. اما حالا بپرسیم چند درصد از مردم علاقه به بازی‌های کامپیوتری دارند؟ جواب تقریباً رقمی بیشتر از 21 میلیون نفر در ایران است؛ به همین دلیل ما خودمان به‌عنوان سازنده این نرم‌افزار خیلی وقت‌ها به چشم بازی به محصولات نگاه می‌کنیم، از دکمه‌هایی که برای حرکت استفاده می‌کنید زمان اجرای نرم‌افزار تا نوع سوار شدن به ماشین‌ها و رانندگی و همه این‌ها مثل یک بازی کامپیوتری برای کاربر باشد، در حقیقت انتشار این نرم‌افزار در دو فاز انجام خواهد شد، اول «شهر مجازی کیش» که تجربه سفر مجازی به جزیره کیش رو به شما می‌دهد و فاز دوم که یک بازی کامپیوتری از اون منتشر می‌شود، که هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت آفلاین قابلیت بازی و اجرا را  دارد. همان طور که گفتم یک تجربه بسیار سرگرم‌کننده را برای کاربران به همراه دارد. در واقع چیزی شبیه به بازی جی‌تی‌ای برای کاربران شهر مجازی کیش ساخته‌ایم.

 

تفاوت پروژه شما با بقیه شهرهای مجازی در چیست ؟

صادقانه بگویم شهر مجازی که با استانداردهای جغرافیا، اقلیم و فرهنگ مردم ما همخوانی داشته باشد ندیده‌ام. حتی چیزی شبیه به آن هم در حال حاضر وجود ندارد. قابلیت‌هایی که در این نرم‌افزار پیاده سازی کردیم واقعاً جدید و کارآمد هستند؛ به‌عنوان‌مثال شما یکی از قابلیت‌های نرم‌افزار ما معرفی املاک جزیره کیش است. محله‌های مختلف جزیره، برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی جزیره به شما معرفی می‌شوند و با یک کلیک شما به مدیر فروش اون ملک متصل می‌شوید، یا اگر قصد سفر به جزیره کیش را دارید، تمام اتاق‌های تمام هتل هارو شما به‌صورت سه بعدی بازدید می‌کنید و هرکدام که باب میل شما بود رو رزرو می‌کنید. شما تجربه یک سفر مجازی به جزیره کیش رو با این نرم‌افزار خواهید داشت، تصور کنید وارد نرم‌افزار می‌شوید و از فرودگاه سوار تاکسی می شوید و به سمت هتل مورد نظرتان می روید. از آنجا یک ماشین انتخاب  و تا ساحل رانندگی می‌کنید، از ماشین پیاده می‌شوید، لب ساحل می‌روید، صدای موج ها را می‌شنوید، غروب زیبای جزیره کیش را می‌بینید و در نهایت با تاریک شدن هوا و روشن شدن چراغ‌های شهری، بیرون آمدن مردم جزیره را می‌بینید. می توانید تصور کنید تمام این مواردی که گفتم درون یک نرم‌افزار باشد؟

 

 

مزایای شهر مجازی کیش در بحران کرونا چیست؟

گردشگران با یک ساعت استفاده از این نرم‌افزار می توانند تمام مکان‌هایی را که زمان اقامت‌شان در جزیره کیش دارند، مشخص کنند، تا این سفر کمی کوتاه‌تر شود که قطعا هزینه سفر را برایشان بهینه تر خواهد کرد. در وضعیتی که امروز درگیر آن هستیم، نیز مفید خواهد بود و تردد های غیر ضروری بسیار کمتر خواهد شد. با استفاده از این نرم‌افزار قابلیت فرهنگ سازی هم داریم. به هرحال یک جامعه هدفی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند که به جزیره کیش علاقه دارند و ما می توانیم آگاهی های لازم رو برای استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی، نحوه استفاده از وسایل عمومی و مسیرهای پر تردد را به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به کاربران نرم‌افزار بدهیم.

 

 

فواید شهر مجازی برای محیط زیست شهری چیست؟

این نرم‌افزار قرار نیست دلیلی شود که مردم به جای رفتن به جزیره کیش از آن استفاده کنند. هدف این نرم‌افزار رشد صنعت گردشگری جزیره کیش است. پس باید اقداماتی برای فرهنگ سازی در شهر مجازی کیش در راستای حفاظت از محیط زیست شهری انجام دهیم که همینطور هم خواهد بود. این اقدامات قابلیت سفارشی سازی و جانمایی درون نرم افزار را دارد. ترددهای بهینه تر و گردشگری مفید تر قطعا برای سلامت شهر و محیط زیست آن بهتر خواهد بود.

 

 

چه سیاست‌هایی باید در پیاده سازی شهر مجازی اعمال شود؟

وقتی یک نسخه مجازی از شهری داریم که هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند، حمایت، حضور و همکاری ارگان‌های مرتبط بسیار الزامی و مهم است. به‌عنوان‌مثال «سازمان منطقه آزاد کیش» یکی از ارگان‌هایی است که این نرم‌افزار کاملاً به آن مرتبط است. این موضوع به مدیریت این ارگان‌ها برمی گردد که چقدر به قدرت این نرم‌افزار پی ببرند. متاسفانه تا به امروز با وجود مراجعه‌ و ارائه متعدد ما برای این سازمان، هنوز اقدامی برای پیشبرد اجرای نرم افزار با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش انجام نشده است. چیزی که در شرایط کنونی شرکت ما برای انتشار این نرم‌افزار و انجام اقدامات نهایی آن نیاز دارد حمایت چنین ارگان‌هایی است. به‌عنوان‌مثال سازمان منطقه آزاد کیش می‌تواند یک فراخوان به تمامی هتل‌ها، بازارها و بقیه کسب و کارهای جزیره کیش برای انجام همکاری با شرکت ما دهد که در این صورت هم کسب و کارهای جزیره کیش یک برد خوب می‌کنند، هم نرم‌افزار منتشر و پیاده سازی می‌شود. در واقع  برای صنعت گردشگری جزیره کیش و درنتیجه سازمان منطقه آزاد کیش مفید واقع خواهد شد و هم  زحمات گروه ما نتیجه بخش خواهد بود.

 

لایه‌های مدیریتی و درآمد زایی این نرم افزار به چه صورت است؟

ما در این نرم‌افزار بخش‌های مختلفی طراحی کرده‌ایم، شامل: معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری جزیره کیش، معرفی املاک جزیره کیش، اطلاع رسانی (جشواره های جدید، کنسرت‌ها، اخبار و ....)، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی جزیره کیش و دریافت آمار های مدیریتی با استفاده از هوش مصنوعی نرم‌افزار از کاربران. پیاده سازی و برنامه نویسی این لایه‌ها بیشتر از یک سال زمان برده است. هرکدام از این نکات، نتیجه ماه‌ها برنامه نویسی و ایده پردازی است که نیازمند همکاری با سازمان های بزرگ تر است. امیدواریم بتوانیم نظر نهادها و ارگان ها را به خود جذب کنیم تا بتوانیم زیر ساخت های مدیریت و بازاریابی را به درستی پیش ببریم.

 

 

آیا نظر سنجی خاصی در مورد شهر مجازی کیش انجام شده است؟

یک گفته قدیمی در کسب وکار می گوید: «مردم نمی‌دانند چه می‌خواهند، تا زمانی که نشانشان بدهی». این مسئله در خصوص محصولات نرم افزاری بسیار صدق می کند. بعد از ساخت نرم‌افزار، آن را برای 500 نفر، در گروه سنی بالای 14 سال، معرفی کردیم. واکنشی که از آنها داشتیم برایمان قابل قبول بود. حتی زمانی که به گردشگران معرفی ‌کردیم، جذاب‌ترین بخش برای آن ها بخش گردش در جزیره با ماشین‌های مدرن  و برای کیشوندان پیدا کردن منزلشان در شهر مجازی کیش بود.

 

 

صحبت پایانی برای مخاطبان دارید؟

این نرم‌افزار، بازی و شبیه ساز اولین نرم‌افزار در کشور است که یک شهر کامل را به‌صورت سه بعدی و Real Time نمایش می‌دهد. امیدوارم ارگان‌های مرتبط همکاری‌های لازم را انجام دهند. در درجه اول مردم ایران و بعد گردشگران خارجی بتوانند از این نرم‌افزار که رویای 5 سال گذشته من و اعضای شرکت «ایده پردازان کارافرین خلیج فارس» است، نهایت استفاده و تعامل را ببرند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها