گفت و گو با "محمد ذاکری" دبیر "مجمع روحانیون مبارز" درباره علت نداشتن نیروی بومی در راس کشور

احزاب هرمزگان در کما



"محمد ذاکری" دبیر "مجمع روحانیون مبارز" در بندرعباس ضعف احزاب هرمزگان را یکی از علل نداشتن نیرو بومی در راس کشور می داند. ذاکری براین باور است پر کردن خلا بین احزاب سیاسی، نمایندگان مجلس و اصحاب قدرت در هرمزگان برعهده خود احزاب استان است که تاکنون در این خصوص ضعیف بوده اند. او رفتارهای دولتی ها و مجلسی ها پس از پیروز شدن در انتخابات را عامل یاس و سرخوردگی احزاب می داند. گفت و گو "صبح ساحل" با دبیر "مجمع روحانیون مبارز" در بندرعباس را در ادامه می خوانید.

علت انزوای احزاب هرمزگان چیست؟

به چند دلیل انزوای احزاب در ایران امری نسبی و طبیعی است و این موضوع مختص هرمزگان نیست. در واقع فعالیت راکد احزاب به کل کشور مربوط است.دلیل اول این است که کار سیاسی و حزبی در کشور ما بسیار پر هزینه است و کسانی که کار حزبی انجام می‌دهند از خودگذشتگی و فداکاری می کنند، زیرا هزینه هایی را تقبل کرده که بسیاری از مردم این هزینه را نمی پذیرند.دلیل دوم مربوط به نهاد ها و دستگاه هایی است که نباید کار سیاسی انجام دهند اما به این حوزه ورود می کنند. مانند کسانی که نباید کار اقتصادی کنند، اما کار اقتصادی می کنند. در کشورمان یک سری دستگاه‌ها، نهادها و حتی افراد هستند که حاضر نیست در یک حزب عضو شوند اما عملا کار حزبی انجام می دهد. در واقع دستگاه هایی که کار سیاسی انجام می دهند مانعی برای فعالیت احزاب هستند و در تلاشند احزاب را به کما ببرند.دلیل سوم این است که احزاب بر مدار قدرت می چرخند. یعنی هدف احزاب، رسالتشان و موضوع کار حزبی، سیاست است و سیاست هم بر مدار قدرت می چرخد. هر حزبی که از قدرت برخوردار شود، می تواند فعالیت بیشتری انجام دهد. نه اینکه امکانات خاصی داشته باشد منظور این است از فضای کلی بهره‌مند می شود. وقتی یک حزب قدرت داشته باشد از یک فراغ بال و قدرتی برخوردار می شود که کار سیاسی انجام دهد. اما وقتی قدرت دستشان نباشد و در چرخه قدرت قرار نگیرند فعالیتشان به طور طبیعی کاهش پیدا می کند. متاسفانه دولت ها با حمایت احزاب سیاسی روی کار می آیند اما وقتی در مسند قرار می گیرند دیگر احزاب را کنار می زنند و اعلام می کنند وابسته به هیچ حزبی نیستند و کابینه ای و مهره هایی که می چینند مهرهای غیر حزبی است یعنی عملا احزاب دستشان خالی است. یک حزب وقتی تلاش می کند در انتخابات و از کسی حمایت می کند، زمانی که آن فرد رئیس جمهور یا نماینده مجلس می شود و دیگر به عقبه خود توجه نمی کند، این موضوع سبب می شود آن عقبه که همان جریان سیاسی است دچار یاس و سرخوردگی شود. وقتی که یک حزب کمک می کند یک نفر نماینده شود بعد کسی که نماینده می شود می گوید من حزبی نیستم و دیگه حاضر نیست از عقبه سیاسی اش و از نیروهایی که حمایتش کردند به کار بگیرد قطعا این نیروهای سیاسی یا احزاب دچار یاس و سرخوردگی می شوند.

درصورت تامین مالی احزاب از سوی دولت آیا وابستگی ایجاد نمی‌شود؟

حمایت مالی دولت از احزاب کار درستی نیست. اگر دولت به حزب کمک مالی کند امکان ایجاد وابستگی هست. دولت کافی است برای احزاب فضا ایجاد کند. درواقع دولت‌ها باید فضای باز سیاسی برای فعالیت احزاب ایجاد کنند نه اینکه کمک مالی کنند.

حزب مجمع روحانیون جز حامیان دولت دوازدهم بودند و سران این حزب ارتباط نزدیکی با شخص رئیس جمهور دارند؛ با این اوصاف فکر میکنید در چهار سال گذشته این فضا فراهم شد؟

جریان اصلاحات تنها از آقای روحانی حمایت کردند اما ایشان همطیف و هم عقیده ما نبودند. آقای روحانی جزء جامعه روحانیت و یک فرد اصولگرای معتدل هستند. اصلاح طلب ها از این شخص حمایت کردندو این به معنای اصلاح طلب بودن روحانی نیست. ایشان اصولگرای معتدل هستند. شما نگاه کنید چند تن از وزرای روحانی اصلاح طلب هستند. ارتباطات وجود دارد بله دولت با حمایت اصلاح طلب ها روی کار آمد اما آنجور که باید از اصلاح طلب ها حمایت نکرد. و شرایط مطلوب برای اصلاح طلبان رقم نخورد.

چرا احزاب هرمزگان در معرفی نیروهای بومی در راس کشور موفق عمل نکردند؟

استان هایی که در این زمینه موفق عمل کردند، استان هایی هستند که در سطح کشور یا در سطح وزارت‌خانه ها نیروی ملی دارند. احزاب سیاسی اصلاح طلب در هرمزگان دستشان خالی است. اگر جریان اصلاح طلب در هرمزگان دارای نماینده مجلس یا یک وزیر بود یقینا قوی تر حضور و ظهور پیدا می کرد.در حال حاضر نماینده های فعلی می گویند ما سیاسی نبوده و مستقل هستیم برای همین تلاشی هم نمی کنند که از نیروهای نخبه سیاسی بهره ببرند و بها بدهند. در هرمزگان خلای بین احزاب سیاسی، نمایندگان و اصحاب قدرت وجود دارد و این عدم هماهنگی باعث می شود نتوانیم نیروهایمان را در سطح ملی معرفی کنیم. و وظیفه ایجاد این هماهنگی برعهده خود احزاب هست که به خاطر دلایلی که قبل عنوان کردم ضعیف عمل کردند. اما به طور کلی همه ی احزاب در زمینه ارتقا استان هم عقیده هستند. در کار سیاسی و حزبی اختلاف نظر امری طبیعی است قطعا اگر فرصتی ایجادشود که بتوانیم نیرویی در سطح ملی معرفی کنیم هیچ اختلافی وجود ندارد. وقتی هرمزگان در سطح کشور حداقل یک وزیر یا نماینده های فراوانی داشته باشد در چرخه دولت و مجلس از یک پایگاه قوی برخورداری می شود که متاسفانه در این زمینه دستمان خالی است. این موضوع خواسته و مطالبه مردم هم هست که چرا در سطح کشوری نیروی کمی داریم.

آیا 1400 به رئیس جمهور اقتصاددان نیاز داریم؟

معتقدم اگر رئیس جمهورآینده چهره فرهنگی باشد موفق تر خواهد بود تا چهره اقتصادی زیرا اصلاحات فرهنگی مقدم بر اصلاحات اقتصادی است. البته چهره فرهنگی یا اقتصادی داشته باشد خیلی مهم نیست، مهم این است که کارایی و اختیارات لازم را داشته و از توانایی لازم برای مدیریت کشور برخوردار باشد. رئیس جمهور بعدی باید نگاه جامع یعنی هم نگاه فرهنگی، هم اقتصادی، هم سیاسی  و در راس همه، نگاه فرهنگی داشته باشد.

فکر میکنید کاندید های روحانی بازهم شانس پیروزی در انتخاب 1400 را دارند؟ چرا؟

فرقی بین روحانی و غیر روحانی نیست. مهم شخصیت، توانایی و جایگاه فرد است. اگر یک روحانی توانمند و خوش سابقه بیاید قطعا شانس دارد. نباید تفکیک کنیم. قطعا اگر فرد قوی و شناخته شده و دارای فکر و برنامه خوبی باشد روحانی هم باشد شانس دارد و البته بسیار بستگی دارد به کسانی که از او حمایت می کنند. اگر احزاب و جریان های سیاسی از او حمایت کنند روحانی هم باشه رای می آورد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها