مدال جهانی خلاقیت به مرحوم شجریان اعطا شد



سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) مدال خلاقیت این سازمان را به پاس یک عمر دستاوردهای گران‌سنگ استاد محمدرضا شجریان در حوزه موسیقی سنتی و فرهنگ فارسی، به مرحوم شجریان اعطاء کرد.

به گزارش صبح ساحل، مدال خلاقیت وایپو به هنرمندان اثرگذاری که سهم بسزایی در توسعه فرهنگی و هنری ایفاء کرده و ابتکارها و فعالیت‌های آن‌ها تاثیر شایانی بر ارتقای احترام به آثار خلاقانه داشته‌اند، اهداء می‌شود.

الهام‌بخشی به جامعه هنری و ظرفیت ایفای نقش به عنوان یک الگو برای هنرمندان، از معیارهای اعطای این مدال است.

آنچه از این هنرمند، چهره‌ای بی‌بدیل در موسیقی ایران و جهان ساخت را خارج از حواشی سال‌های اخیر و چگونگی زیست هنری او جست؛ او هنرمندی بود که صدای خوش، حنجره توانمند و توان بالای آوزی در خانواده اش موروثی است. برادران او و فرزندانش همگی از این نعمت خدادای برخوردار هستند. او تسلط زیادی بر دستگاه‌ها و ردیف‌های متنوع موسیقی داشت و روایت‌های مختلف ردیف‌های آوازی اساتید بزرگ موسیقی و قدما را به خوبی می‌شناخت و برآنها مسلط بود. محمدرضا شجریان خواننده‌ای بود که وسعت صدایی معادل ۲ اکتاو یا چهاردانگ داشت و برخی آثار او گواهی می‌دهند این وسعت صدا بیشتر از دو اکتاو هم بوده است.

خسرو آواز ایران، از معدود هنرمندان موسیقی ایران در عرصه آواز بود که شناخت عمیقی از ادبیات کلاسیک و معاصر داشت. وی همچنین از خلاقیت بی‌نظیری در تطبیق آنی دستگاه‌های موسیقی و شعر برخوردار بود؛ به گونه‌ای که به‌خوبی می‌توانست در لحظه برای دستگاهی خاص شعری مناسب انتخاب کند یا قادر بود در مواجهه با اشعار مختلف بهترین دستگاه و حتی ارکستراسیون را برگزیند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها