سرقت‌ در راه‌آهن هرمزگان ۲۰ درصد کاهش یافت



رییس پلیس راه‌آهن هرمزگان با اشاره به کشف ۱۸ مورد سرقت در راه‌آهن این استان گفت: از ابتدای امسال و با توجه به وجود بیماری کرونا میزان جرائم سرقتی در ایستگاه‌ها و در داخل قطارهای مسافری‌بری ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.   

به گزارش صبح ساحل، سرهنگ مرتضی یعقوب‌وند روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته ناجا اظهارداشت: با توجه به بیماری کووید ۱۹ شعار امسال پلیس راه‌آهن «باهم برای امنیت برای سلامت و امنیت» انتخاب شده و در زمینه نیز امسال موفقیت‌های خوبی هم در حوزه امنیت و هم سلامت مسافران را شاهد هستیم.

وی حفظ آسایش و امنیت مردم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پلیس عنوان کرد و بیان داشت: مهم‌ترین وظایف پلیس راه‌آهن در راستای امنیت خطوط ریلی برخورد با جرائم سرقت، کالای قاچاق و مواد مخدر است.

سرقت یکی از جرائم شایع در راه‌آهن است

رییس پلیس راه‌آهن هرمزگان با اشاره به اهمیت پیشگیری اجتماعی، در حوزه جرائم سرقت ادامه داد: سرقت یکی از جرائم شایع در راه‌آهن است که نیاز به آموزش همگانی دارد، زیرا مجرمان با استفاده از غفلت مسافران و بیهوشی آن‌ها در دورن قطارها اموال مسافر را سرقت می‌کنند؛ بنابراین مسافران زمان سوار شدن به قطار به راحتی با افراد بیگانه ارتباط دوستی برقرار نکنند.

یعقوب‌وند در این رابطه به سرقت مدارک هویتی شخصی در ترمینال جنوب تهران و تهیه بلیط با مدارک سرقتی اشاره کرد و ادامه داد: سارق پس از سوار شدن در قطار و طرح دوستی با مسافر دیگری با چای وی را مسموم و اموال این شخص را نیز سرقت کرده بود.

وی توصیه کرد: مسافران نسبت به مراقبت از اموال و مدارک هویتی خود در ایستگاه‌های راه‌آهن و در داخل قطار و همچنین  در زمان پیاده شدن از قطار برای اقامه نماز بسیار حساس باشند و توصیه‌های پلیس راه‌آهن را جدی بگیرند.

کاهش۱۰۰درصدی تصادف قطار با عابر پیاده

رییس پلیس راه‌آهن هرمزگان از دیگر حساسیت‌های مهم که بارها به مسافران توصیه می‌شود به بسته بودن درب کوپه‌ها اشاره کرد و افزود: زمانی که مسافران درحال استراحت هستند، درب‌ کوپه‌ها را ببندند و در زمینه نیز آموزش‌های اجتماعی را رعایت کنند.

یعقوب‌وند کاهش جرائم مسافرت‎های ریلی را نیازمند آموزش همگانی دانست و ادامه داد: امسال تصادف با عابر پیاده ۱۰۰درصد کاهش داشته درحالی که درسال گذشته ۲ مورد تصادف عابر پیاده با قطار نیز ثبت شده است.

وی در خصوص تصادف و خسارت وسیله نقلیه با قطار درسال جاری نیز گفت: در این حوزه آمارهای امسال ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد درحالی که سال گذشته هیچ مورد تصادفی در این زمینه ثبت نشد.

رییس پلیس راه‌آهن هرمزگان در حوزه پیشگیری نیز ابرازداشت: آمارها در شش‌ماه امسال ۵۰ درصد در سنگ‌پراکنی و ۸۰ در حوزه شیشه‌های شکسته کاهش را نشان می‌دهند.

یعقوب‌وند، چراندن احشام در حریم راه‌آهن و تصادف با حیوانات را نیز یکی مشکلات جدی عنوان کرد که نیاز به آموزش همگانی دارد و افزود: مردم روستاها و عشایر باید این موضوع را جدی بگیرند.

وی از قطار به عنوان یک شهر سیار یاد کرد که در تمامی ایستگاه‌های آن پلیس مستقر است و با اجرای طرح وحدت یک و دو در حوزه ریلی پلیس به گشت زنی مشغول است تا قطارها با امنیت رفت و آمد کرده و رضایت مردم فراهم شود.

پلیس راه‌آهن یکی از قدیمی‌ترین نیروهای پلیس‌ کشور است که قدمت آن به سال‌ ۱۳۰۷ برمی‌گردد و از سال ۱۳۱۷ نیز به صورت رسمی کار خود را در راه‌آهن آغاز کرده و با گذراندن دوره‌های مختلفی اهمیت و جایگاه خود را به ثبت رسانده است.

پلیس راه‌آهن حدود ۱۴ هزار خطوط ریلی در سراسرراه‌آهن کشور دارد و راه‌آهن هرمزگان یکی از مسیرهای ریلی مهم در کشور است.

یگان پلیس هرمزگان ۱۴۰۰کیلومتر خط اصلی را پوشش می‌دهد و مهم‌ترین ایستگاه نیز شامل ایستگاه بندرعباس، فین، تزرج هستند.

این استان با توجه به قرارگیری در در دهانه استراتژیک تنگه هرمز و با وجود بندرشهید رجایی و اهمیت احداث راه‌آهن ریلی در سواحل مکران در آینده بسیار حائز اهمیت است.

نقش امنیت قطارهای باری به‌ویژه از بندرشهید رجایی به سراسر کشور و حتی کشورهای آسیای میانه نیز از جایگاه بسیار مهم برخوردار بوده چراکه امنیت راه‌آهن به پلیس راه‌آهن واگذار شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها