با علائم عجیب و غریب کووید_19 آشنا شوید



علائمی مانند، تب، لرز، گلودرد، لرز بدون تب، آبریزش بینی، سرفه، اسهال، استفراغ، تهوع و خستگی مفرط را میتوان از علائم شایع کرونا نام برد.

 

به گزارش صبح ساحل، در این مطلب به چند عارضه کمتر شناخته شده کووید-۱۹ اشاره می‌کنیم:
 
 فقدان حس بویایی و چشایی
 
 بهتر است افرادی که چنین عارضه‌ای دارند  با مشورت پزشک به مدت حداقل هفت  تا ۱۴ روز خود و خانواده شان  را در قرنطینه نگه دارند حتی اگر علایمی دال بر ابتلا به کووید-۱۹ احساس نمی‌کنند.
 
سرماخوردگی معمولی و ویروس‌ها اغلب ابتدا راه بینی را بند می‌آورند که می‌تواند به از دست رفتن حس بویایی پس از آلودگی به ویروس منجر شود.
 
اکثر آزمایش های بالینی نشان می‌دهد که فقدان حس بویایی در بیماران تا ۱۴ روز به طول می‌انجامد.

انگشتان کووید و دانه‌های پوستی
 
عارضه شبیه سرمازدگی روی انگشتان پا یکی از چند بیماری های جلدی است که هم اکنون به عنوان علایم بالقوه کووید-19 تحت مطالعه کارشناسان است.
 
جوش زدن پوست یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا ، این عوارض شامل زخم‌هایی شبه سرمازدگی دردناک و خارش‌دار روی دست‌ها و انگشت پا، تاول‌های کوچک روی سینه و پشت، نقاط برجسته و نیز مسطح قرمز، ‌لکه‌های قرمز یا آبی روی پوست و نقاط برجسته روی پوست، شبیه جای برخورد گزنه است.
 
عارضه موسوم به «انگشت کووید» یک علامت احتمالی دیگر ویروس کروناست که برخی متخصصان می‌گویند این علایم می‌تواند واکنش مثبت سیستم دفاعی بدن به ویروس باشد.
 
  ورم ملتحمه
 
ویروس کرونا می‌تواند به غشای حایل چشم حمله و ایجاد ورم ملتحمه کند و این قطعات ویروس خود را در ترشحات چشم بیمار نشان می‌دهد.
 
شواهدی وجود ندارد که ورم ملتحمه ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ حادتر از دیگر انواع ورم ملتحمه ویروسی باشد.
 
این عارضه یا از راه در معرض قرار گرفتن سطح چشم با ویروس کووید-۱۹ مثل مالیدن چشم به وجود می‌آید یا به طور غیرمستقیم از راه نفوذ ویروس و از طریق مجرایی که چشم را به گلو و بینی متصل می‌کند.
 
اگر علایم ورم ملتحمه در فردی پس از ابتلا به ویروس کرونا بروز کرد، بعید است که بیمار عوارض محسوس‌تر کووید-۱۹ را نداشته باشد.
  
 هذیان و گیجی
 
بیمارانی که برای مدتی طولانی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده اند و نیازمند دستگاه‌های تنفسی هستند، بیش از دیگران در خطر گرفتار شدن به هذیان و پریشانی هستند.
 
۶۰ درصد بیمارانی که در بخش مراقبت  های ویژه بستری شده بودند، علایم اضطراب و گیجی نشان داده‌اند.
 
پیامد روانی این ویروس‌ها بر افرادی که عوارض بیماری در آن ها ملایم بوده کمتر است.
 
هر بیماری که با عوارض تب و کم شدن حواس ششگانه (به ویژه در سالمندان) در بیمارستان بستری شود، خطر هذیان گویی در او افزایش می یابد.

گفتنی است که پزشکان انگلیسی جوش‌های کوچک و قرمز رنگ در دهان از نیز یکی دیگر از نشانه‌های جدید ویروس کرونااعلام کردند.

این پزشکان با تجزیه و تحلیل ۲۱ بیمار کرونایی فهمیدند که ۲۹ درصد از بیماران، دارای ضایعات حفره دهان هستند و همچنین ۸۳ درصد بیماران دارای لکه‌های کوچک بنفش، قرمز یا قهوه‌ای رنگ در دهان خود هستند.

همچنین از دیگر علائم جدید و عجیب کرونا میتوان به سکسکه اشاره کرد، که متخصصان آمریکایی پس از بررسی وضعیت یک بیمار ۶۲ ساله، سکسکه را به عنوان علامت جدید ویروس کرونادانستند.

 این بیمار که به گفته پزشکان دچار کاهش وزن بالا شده بود، پس از تحمل سکسکه طولانی به بیمارستان مراجعه کرد که با انجام آزمایش، ابتلای او به ویروس کرونا تایید شد. گرچه این مرد به دیابت مبتلاست، اما هیچ اثری از تب یا التهاب گلو در او دیده نشده بود.

همچنین در آخرین یافته ها کمردرد و قرمزی چشم نیز به عنوان شایع‌ترین و جدیدترین علامت ابتلا به کرونا معرفی شد که خوشبختانه مبتلایان با استفاده از استامینوفن می‌توانند این درد را تسکین دهند.  

یک متخصص پزشکی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونا اظهار کرد: بنده یک مورد را سراغ دارم که تاکنون سه بار به کرونا مبتلا شده و افراد زیادی دو بار مبتلا شده اند به ویژه در کادر پزشک و پرستار که با بیماران مواجه هستند.

وی درباره نشانه های کووید ۱۹ اظهار کرد: زیاد شدن تعداد بیماران موجب رو شدن علائم بیشتری از بیماری شده اما در زمینه درمان کرونا هیچ تفاوتی صورت نگرفته و علاج قطعی در دنیا وجود ندارد.

وی در مورد علائم جدید کرونا تصریح کرد:موردی بوده که فقط با قرمز شدن چشم و درد چشم مواجه و بعد مشخص شده کرونا گرفته و فردی ۲۴ ساعت سکسکه داشته و مشخص شده مبتلا به کرونا بوده یا فردی که در هفته دوم بیماری دچار فلج پا شده است.

باید در منزل درب و پنجره را در روز باز گذاشته و تهویه هوا صورت بگیرد. مواردی داشته ایم که با رعایت این مسائل به جز یک نفر فرد دیگری در خانواده آلوده نشده است.

منتشر شده: 1
ناشناس
۷ آبان ۱۳۹۹
سلام. من سردرد و لرز بدون تب دارم. چشمم به شدت درد می کند. بخصوص پشت چشمم.حرکت چشم به شدت دردناک است. گلو درد ندارم. ابریزش ندارم. سردرد مداوم و قابل تحمل یعنی مثل میگرن نیست بیشتر شبیه سردرد سینوسی
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها