در جلسه شورای شهر مطرح شد:

ساماندهی کارگران فصلی در بندرعباس تا پایان سال



جلسه 199 شورای اسلامی شهر بندرعباس بادستورکار ارائه گزارش عملکرد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی طی هفت‌ماهه اول سال جاری صبح امروز برگزار شد.

تعیین دو مکان برای استقرار ماشین‌های حمل میوه

به گزارش صبح ساحل، سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بندرعباس در این جلسه جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار و بازار ماهی‌فروشان را از تأثیرگذارترین اقداماتی این سازمان در هفت ماه اول سال دانست. احمد ملایی نسب با اشاره به وضعیت بازارچه صادقیه گفت: نقشه‌برداری بازارچه صادقیه انجام‌شده و راه‌اندازی آن تا پایان سال جز برنامه‌های این سازمان است. وی به انتقادی که در مورد نرخ میوه مطرح‌شده است، اشاره کرد و افزود: با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی باید بپذیریم که گران‌فروشی هست اما در کل نظارت ما شدیدتر شده است. همچنین نرخ نامه را به کانکس‌هایمان اعلام کرده‌ایم و حداقل ۵ تا ۱۵ درصد نرخ میوه‌ای که در کانکس‌های شهرداری عرضه می‌شود باید کمتر از خرده‌فروشان بازار باشد.

ملایی نسب در ادامه در خصوص وضعیت کشتارگاه دام بندرعباس، بیان کرد: این روزها موضوع مشکل گوشت قرمز شهر بندرعباس و قیمت آن خیلی مطرح هست. از شورا تقاضا داریم، کمک کند بتوانیم کشتارگاه نیمه‌صنعتی شهر را به بهره‌برداری برسانیم.

سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بندرعباس بابیان اینکه پیگیری ایجاد میدان عرضه دام یکی از دستورات شهردار بود، تصریح کرد: همچنین دستورالعملی از وزارت کشور در این خصوص ابلاغ‌شده است که به چه شکل این میدان ایجاد شود. طراحی آن را انجام دادیم و تا پایان سال میدان عرضه دام، ایجاد می‌شود.

وی در خصوص ساماندهی خودروهای حامل میوه، گفت: دو محل برای ساماندهی خودروهای حامل میوه مشخص و مجوزها گرفته‌شده است. این خودروها را ساماندهی و در آن محل مستقر می‌کنیم.

ملایی در پایان اضافه کرد: درصدد راه‌اندازی «پنجشنبه‌شب بازار» هستیم که یک‌بار در هفته و در مکانی خارج از شهر برگزار شود.

   ساماندهی کارگران فصلی در بندرعباس تا پایان سال

 ضرورت جمع‌آوری کارگران فصلی

رئیس شورای شهر بندرعباس بابیان اینکه سال 96 برای ساماندهی کارگران فصلی بودجه‌ای مصوب کردیم، گفت: شورا پیگیر ساماندهی کارگران فصلی بود به همین علت بودجه‌ای مقرر و قرار شد کارگران فصلی که در خیابان‌ها هستند، جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

اسلام باوقار افزود: خانه کارگر در بحث ساخت ساختمان برای کارگران فصلی اعلام آمادگی کرده است. تحت هر عنوان که فکر می‌کنید امکان جمع‌آوری کارگران فصلی وجود دارد، این کار را انجام دهید.

وی افزود: وضعیت بازارچه صادقیه و بازارچه‌های محلی هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود. بازارچه‌های محلی تعریف مشخصی دارند این مکان‌ها باید فضایی برای ارائه تمام مایحتاج مردم باشند نه‌فقط یک نوع محصول و کالا.

باوقار در خصوص راه‌اندازی «پنجشنبه‌شب بازار» در بندرعباس، تصریح کرد: متأسفانه در بندرعباس وقتی جایی را تحت عنوان موقت طراحی کردیم به محل دائم تبدیل‌شده است. اگر می‌خواهید کاری کنید بنای موقت، دائم نشود.

رئیس شورای شهر بندرعباس با انتقاد از وضعیت ورودی شهرک توحید تا میدان دفاع مقدس، افزود: به کمیسیون خدمات شهری مأموریت می‌دهم که ظرف یک ماه وضعیت این ورودی را تعیین تکلیف کند و به شورا گزارش دهد.

 کارگران فصلی؛ اختصاص بیش از یک میلیارد برای ساخت سرپناه

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس گفت: از دو منظر می‌توان به عملکرد سازمان سیما منظر و ساماندهی مشاغل نگاه کرد اول تکلیفی که شورا بر اساس بودجه 99 ابلاغ کرده و دوم اموراتی که در حین انجام فعالیت‌ها اتفاق میافتد.

اسماعیل موحدی نژاد افزود: در حوزه سازمان ساماندهی مشاغل ۸ پروژه بااعتبار دو میلیارد و 800 میلیون تومان در بودجه سال 99 مصوب شده است.

وی بیان کرد: امسال 300 میلیون تومان اعتبار در بودجه برای ساماندهی کارگران فصلی و ایجاد مکان (استراحتگاه) برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم. مکانش در ضلع جنوب غرب پارک جنگی خلیج‌فارس پیش‌بینی‌شده است. با توجه به اینکه این اعتبار برای ساماندهی و ساخت کم بود 900 میلیون تومان بودجه را جابه‌جا کردیم. در حال حاضر اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای ساخت مکانی برای ساماندهی کارگران فصلی در نظر گرفته‌شده است که امیدواریم تا پایان سال انجام شود.

موحدی نژاد در خصوص عرضه میوه توسط وانت‌ها در سطح شهر، گفت: قول می‌دهم ظرف یک هفته ساماندهی این ماشین‌ها انجام گیرد؛ اما باید توجه کرد که دوسوم کسانی که به این شکل فعالیت می‌کنند، افراد ضعیف جامعه هستند و از ناچاری این شغل را انتخاب کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس تصریح کرد: بودجه‌ای که برای سازمان سیما منظر در سال ۹۹ مصوب شده بیست‌ودو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. یکی از مسائل برای اجرای برنامه‌های امسال بحث نقدینگی و مسائل اقتصادی است. خیلی از موضوعاتی که مورد انتظار شورا بوده متأسفانه به همین علت تاکنون انجام‌نشده است.

 ساماندهی ماشین‌های حمل میوه با کارشناسی انجام شود

فاطمه جراره عضو شورای شهر گفت: یکی از دغدغه‌های فرماندار، اعضای شورا و شهروندان موضوع ماشین‌های حمل میوه و دست‌فروش‌هایی است که در سطح شهر وجود دارد. ساماندهی ماشین‌های حمل میوه باید با کارشناسی انجام شود. اقشاری که به این فعالیت مشغول هستند ازلحاظ مالی دچار مشکل هستند. اوضاع اقتصادی کشور هم به سمتی رفته که باید به‌گونه‌ای ساماندهی کنیم که مشکلی برای این قشر پیش نیاید؛ اما این بی‌برنامگی هم نباید باشد.

وی افزود: در نظر بگیریم که شهروندان ما به سمتی می‌روند که از این افراد خرید کنند. آن‌هم به دلیل قیمت کمتر؛ بنابراین نمی‌توانیم این‌ها را به‌راحتی حذف کنیم.

جراره بیان کرد: کانکس‌های میوه در سطح شهر، قرار بود مکانی برای عرضه میوه و سایر اقلام باقیمت پایین‌تر از سوپر میوه‌ها باشند که متأسفانه این اتفاق نیافتاده است.

عضو شورای شهر بندرعباس گفت: بازارچه‌هایی که در محلات احداث کردیم در حد ارائه آمار ارزش‌دارند. امکانات موردنیاز آن‌ها را ایجاد نکردیم و هیچ نظارتی هم نبوده است.

 شهرداری به‌تنهایی قادر به جمع‌آوری ماشین‌های حمل میوه نیست

رضا حیدری زاده عضو شورای شهر بندرعباس در خصوص ساماندهی ماشین‌های حمل میوه شهر، گفت: قرار بود این ماشین‌ها در عمق محلات خدماتی ارائه دهند که سفر را در شهر کمتر کنند؛ اما این‌ها به دنبال این هستند که بیشترین فروش را داشته باشند. اگر می‌خواهیم به سمتی برویم که مغازه‌دارها ارزان بفروشند عوارضشان را کمتر‌ کنیم.

وی افزود: تا همه‌ی دستگاه‌ها پای‌کار نیایند شهرداری به‌تنهایی قادر به جمع‌آوری ماشین‌های حمل میوه نیست. دستگاه‌های بالادستی تمام فشار را بر گردن شهرداری گذاشتند. تا زمانی که متولیان امر پای‌کار نیایند شهرداری به‌تنهایی قادر به جمع‌آوری این ماشین‌ها نیست.

حیدری زاده اضافه کرد: تا زمانی که مردم ما نخواهند از سوپری‌ها خرید کنند این موضوع حل نخواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها