نیروگاه تولید برق ۵۰۰ مگاواتی قشم افتتاح می‌شود



مدیرعامل شرکت توسعه انرژی گستر قشم گفت: مرحله دوم نیروگاه تولید برق ۵۰۰ مگاواتی با ظرفیت ۱۷۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۱۲۸ میلیون یورو روز پنجشنبه توسط رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش صبح ساحل، وحید آقایی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این نیروگاه سیکل ترکیبی در سه مرحله با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هدف ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین در حال اجراست.

وی ادامه داد: مردادماه سال جاری یک توربین این نیروگاه با ظرفیت تولید ۱۷۰ مگاوات برق و اعتبار ۱۸۰ میلیون یورو آغاز به کارکرد.

مدیرعامل شرکت توسعه انرژی گستر قشم تصریح کرد: فردا با فعالیت مرحله دوم این طرح، توان تولید نیروگاه مذکور به ۳۴۰ مگاوات برق می رسد.

وی خاطرنشان کرد: مرحله سوم توسعه این طرح، تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در دستور کار دارد که ظرفیت تولید را به ۵۰۰ مگاوات رسانده و با اتصال به خط سراسری، بخشی  از نیاز استان هرمزگان را  نیز پوشش خواهد داد.

آقایی افزود: اجرای این طرح ۱۵۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد می‌کند و همچنین ۱۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم شاغل می‌شوند.

تایید پست و  تامین گاز خوراکی، ۲ مشکل نیروگاه سیکل ترکیبی

وی ادامه داد: پست جی.آی.اس. (GIS) این نیروگاه در شرایطی احداث شد که کشور در پیچیده‌ترین حالت ممکن از نظر واردات به دلیل تحریم‌های های ظالمانه قرار داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه انرژی گستر قشم اظهار کرد: در این شرایط توانستیم قطعات مورد نیاز را به کشور وارد کنیم.

وی افزود: همچنین در شرایط سخت کرونا و نبودن ناظر خارجی و با همت متخصصان داخلی در مدت ۶۲ روز این پست احداث شد.

آقایی ادامه داد: این در حالی است که ایجاد پست‌های مانند پست مزبور در شرایط عادی و در حضور ناظر خارجی حداقل ۱۵۰ روز زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ۲۲ پست از نوع پست مذکور در کشور وجود دارد، ابراز کرد: با این شرایط، وزارت نیرو با وجود تایید اولیه برای واردات قطعه، هم اکنون از تحویل این پست به دلیل تغایر استانداردها خودداری می‌کند.

مدیرعامل شرکت توسعه انرژی گستر قشم ادامه داد: همچنین در سال ۱۳۹۵ و هنگام آغاز عملیات اجرایی، شرکت نفت تعهد کرد که با ایجاد یک خط لوله ۳۰ اینچی، ۵۰ هزار متر مکعب در ساعت سوخت خوراکی این نیروگاه را تامین کند.

وی گفت: با وجود اجرای مرحله‌ی اول و نیاز به سوخت، تا کنون این طرح اجرایی نشده است.

آقایی خاطرنشان کرد: البته با توجه به تولید گاز در سایت های هنگام و گورزین امکان تامین آن در داخل قشم وجود دارد، که در صورت مدیریت سوخت های تولیدی استان امکان آن فراهم می‌شود.

وی افزود: در مردادماه سال جاری برای انجام آزمایش‌های لازم و افتتاح مرحله‌ی اولیه طرح  حدود هشت روز سوخت تامین شد، اما پس از آن تزریق سوخت قطع گردید.

مدیرعامل شرکت توسعه انرژی گستر قشم ادامه داد:همچنین اگرچه بخشی از  عملیات اجرایی خط ۳۰ اینچ از سرزمین اصلی انجام شده است، اما با رویه فعلی طرح مذکور تا پایان ۱۴۰۰ نیز به اتمام نمی رسد.

وی تصریح کرد: هم اکنون شرکت گاز تهعد کرده است که نیمی از سوخت این نیروگاه را از امشب به صورت پایدار تزریق کند، اما تامین این حجم از سوخت مصرفی، برای اجرای مرحله سوم طرح کافی نیست.

آقای افزود: امید است متولیان امر با در نظر گرفتن شرایط و نیاز کشور و مردم با همدلی نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها