روند نزولی باروری در کشور/ رواج تک فرزندی در خانواده‌های ایرانی



میزان باروری کل در کشور در سال ۱۳۹۶ حدود ۲.۰۷ فرزند بود و این عدد در سال ۱۳۹۸ به ۱.۷۷ فرزند کاهش پیدا کرده است. در حالی که پژوهش‌ها در سال ۱۳۹۹ از کاهش این نرخ به ۱.۷ فرزند خبر می‌دهند.

به گزارش صبح ساحل، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، الگوی سنی باروری در ایران نشان‌دهنده کاهش میزان باروری در همه سنین از جمله گروه‌های سنی ۲۰ تا ۲۴، ۲۵ تا ۲۹ و ۳۰ تا ۳۴ سال است.

میزان باروری کل یا "TotalFertility Rate" میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوران باروری خود (معمولاً از ۱۵ تا ۴۹ سال) به دنیا می‌آورد.

در سال ۱۳۹۶ میزان باروری کل ۲.۰۷ فرزند بوده و این مقدار در سال ۱۳۹۸ به ۱.۷۷ فرزند کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که پژوهش‌ها در سال ۱۳۹۹ از کاهش این نرخ به ۱.۷ فرزند خبر می‌دهند. لازم به ذکر است که ایران با سرعت زیادی تنها در ۲۰ سال، میزان باروری خود را از ۶ فرزند به‌ازای هر زن به کمتر از ۲ فرزند رسانده و ۱۵ سال است که جمعیت خود را جایگزین نمی‌کند.

نگاهی به داده‌های سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد در این سال، یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۵ مورد تولد در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد (۱۷۰ هزار مورد کمتر) و در مقایسه با سال ۱۳۹۳، ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد که کمترین میزان ولادت طی ۱۰ سال اخیر است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که از سوی دیگر روند خانواده‌های تک‌فرزند نیز نسبت به سایر خانواده‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. طبق آخرین بررسی‌ها، درصد کل خانواده‌های دارای یک فرزند (تک‌فرزندی) با روندی صعودی به حدود ۱۹/۷ رسیده و ۱۳/۵ درصد نیز فاقد فرزند بوده‌اند (جمعاً ۳۳ درصد تک‌فرزند و بدون فرزند) این نسبت برای برخی از استان‌های کشور به بالای ۵۰ درصد نیز رسیده است. این درحالی است که با وجود شاخص‌های اقتصادی خاص در زندگی نسل‌های قدیمی‌تر، فقط ۵/۴ درصد از آن خانواده‌ها تک‌فرزند بوده‌اند، ولی این میزان در نسل‌های جدیدتر به ۲۸/۷ درصد رسیده است. از زاویه دیگر، ۷۷ درصد نسل‌های قدیمی‌تر حداقل دارای ۲ فرزند بوده و ۸۰ درصد نسل‌های جدیدتر حداکثر دارای ۲ فرزند هستند (شامل صفر، یک یا دو فرزند).

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها