هرمزگان همچنان در صدر!!!



بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان هرمزگان درصد بیشترین نرخ تورم سالانه را به خود اختصاص داد. مرکز آمار اعلام کرد بیشترین نر خ تورم سالانه مهرماه ۹۹ هم در بخش شهری و هم در بخش روستایی مربوط به استان هرمزگان است. رشد بی‌سابقه قیمت‌ها و افزایش تورم دریکی دو سال اخیر مردم را با مشکلات معیشتی فراوانی روبه‌رو کرده است. در روزگار کرونایی، گرانی بیش از گذشته بیداد می‌کند به‌طوری‌که وزارت بهداشت اعلام کرده، کرونا، هزینه زندگی را افزایش داده است. از طرف دیگر هنوز آن وعده‌ووعیدهایی که در طول سال‌های اخیر از سوی مسئولان و دولت‌های مختلف برای سفره‌های مردم داده می‌شود، محقق نشده است.
هرروز سفره خانوارهای ضعیف و متوسط کوچک و کوچک‌تر می‌شود و دلالان و واسطه گران، گرداننده‌های اصلی بازارهای مختلف اقتصادی هستند. از بازار خودرو گرفته تا بازار اقلام خوراکی و مسکن که مردم هرروز با آن‌ها درگیر هستند. بازار همچنان اسیر دست دلالان است و معلوم نیست چرا نظارت آن‌قدر قوی نیست که دست دلالان و سودجویان را از اقتصاد کشور کوتاه کند. در میان جولان دلالان هرازگاهی کارخانه‌دارها و تولیدکنندگان نیز برای سود بیشتر تخلفاتی انجام می‌دهند که ماجرا عملاً به ضرر مردم به‌عنوان مصرف‌کننده تمام می‌شود و آب از آب هم تکان نمی‌خورد به نظر می‌رسد برخورد با گران‌فروشی آن‌قدر جدی نیست. در بندرعباس پایتخت اقتصادی کشور، چندگانگی نرخ میوه و تره‌بار و گرانی بی‌حدواندازه همه را کلافه کرده است.
گرانی اقلام ضروری و مایحتاج زندگی، افزایش بی‌سابقه دستمزد و خدمات صنوف مختلف در هرمزگان نسبت به استان‌های دیگر منجر به صدرنشینی این استان در جدول رده‌بندی نرخ تورم شد. تورم بالای 30 درصد در هرمزگان درحالی‌که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود که این روزها این جمله را بسیار از سوی مقام‌های ارشد کشور می‌شنویم؛ «قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند. «این در شرایطی است که نوسان‌های اخیر قیمت دلار، افزایش قیمت برخی از کالاها همچون خودرو و مسکن و نیز دستورهای دوباره برای تشدید کنترل قیمت‌ها، این نگرانی را به وجود آورده که شاید موج تورمی جدیدی برای سال ۹۹ درراه است. 
درحالی‌که با افزایش قیمت‌ها و نرخ صعودی تورم، ادامه زندگی برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه سخت و دشوار می‌شود و چه‌بسا منجر به افزایش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی نیز شود. به‌راستی با دلار بالای 27 هزار تومان چگونه می‌توان وعده مهار تورم داد؟ وعده‌ای که تصمیم بگیران برای بازگرداندن آرامش به جامعه از آن سخن می‌گویند. این آقایان خوب می‌دانند که هرگز گرانی و تورم کنترل نخواهد شد. همه مردم ایران به‌ویژه هرمزگانی‌ها منتظرند که ببینند آیا مسئولان اقتصادی که شعار کنترل‌گرانی و تورم را می‌دهند می‌توانند به قول خود عمل کنند و کنترل بازار را به دست بگیرند یا دوباره شاهد قول‌های بی‌عمل از مسئولان تصمیم گیر خواهیم بود؟ از سویی دیگر مردم هنوز اظهارنظر و سوگند وکلای خود در مجلس را فراموش نکرده‌اند که با صدای بلند رو به ملت گفتند برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم تمام تلاش خود را به کار خواهند بست. به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن عمر 8 ساله دولت، مجلس هم با شرایط و اوضاع فعلی کشور کنار آمده باشد که این را می‌توان از بی‌خیال شدن مهمانان بهارستان در استیضاح رئیس‌جمهور حدس زد. هرمزگان همیشه شاگرد بوده و این بار نیز هرمزگان قلب اقتصاد کشور چنان در تورم رکورد زد که می‌توان لقب شاگرد نخست تورم در کشور را به این استان داد.
در حالی هرمزگان را در صدر نرخ تورم می‌بینیم که درآمد بسیاری از مردم این استان از متوسط کشوری نیز بسیار پایین است و این ویروس لعنتی کرونا نیز وضعیت معیشتی هرمزگانی‌ها را سخت‌تر از گذشته کرده است. به‌راستی آیا تصمیم گیران که خود شاهد رشد لحظه‌به‌لحظه قیمت‌ها هستند و هرگز خم به آبرو نمی‌آورند و فقط شعار می‌دهند، می‌توانند شرایط سخت این روزهای خانواده‌هایی که وضعیت درآمدی خوبی ندارند و حتی نانی برای زنده ماندن ندارند را در ذهن خود مجسم کنند.؟
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها