عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

مجلس شورای اسلامی با ارز 4200تومانی مخالف است



عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سال ۹۷، ۱۸میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی از کشور خارج شده که حدود ۱۴میلیارد دلار آن نیز غذای سگ و عروسک و مانند اینها وارد شده که نشان می‌دهد این یک خیانت و رانت بوده است.

به گزار صبح ساحل، محمد صفایی اظهار داشت: شفافیت برای نمایندگان یک امر ضروری است و این شفافیت باید در همه حوزه‌ها باشد زیرا مردم محرم‌ترین افراد برای ما هستند و باید در جریان امور قرار گیرند.

وی ادامه داد: شفافیت فقط نباید در رأی نمایندگان تعریف شود و حتی باید در حوزه‌های مالی نیز نمایندگان شفاف عمل کنند و این عزم مجلس یازدهم در این موضوع است.

نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز به‌برکت انقلاب اسلامی همه زیرساخت‌ها در روستاها مانند آب، برق، گاز و راه دسترسی آماده است اما با همه این موارد جمعیت روستایی ما از 70 درصد به 28 درصد رسیده یعنی دوسوم جمعیت روستایی ما مهاجرت کرده‌اند.

‌صفایی خاطرنشان کرد: در حوزه اصلاح ساختار، توزیع ثروت و تمرکززدایی باید به‌سمت عدالت سوق پیدا کنیم و این از برنامه‌های مهم مجلس یازدهم است که در این مدت آن را دنبال کرده است.

وی درباره تورم در کشور نیز اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال‌های متوالی را با نام‌های اقتصادی نامگذاری کردند اما باز هم شاهد کاهش ارزش پول ملی و تورم هستیم که بخشی از آن به‌دلیل عدم نظارت است و بخشی به‌دلیل وابستگی اقتصاد ما به نفت که امروز فروش نفت نداریم و نفت جایگاه خود را در اقتصاد ما عینیت داده است.

‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای افزایش قدرت اقتصادی و پول ملی چاره‌ای جز افزایش تولید نداریم.

رئیس کارگروه مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز عنوان داشت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی از نخستین مصوبات مجلس یازدهم بوده و البته مجلس گذشته نیز در سال 94 مصوبه‌ای را گذرانده که متأسفانه دولت آن را اجرا نکرده است.

صفایی بیان کرد: مصوبه مجلس یازدهم به شورای نگهبان ارسال شده که ایراداتی از سوی شورای نگهبان اعلام شده است که در جلسه‌ای مشترک این ایرادات رفع خواهد شد و بعد از تعطیلات برای تصویب به صحن مجلس خواهد آمد و فکر می‌کنم مشکلی دیگر نباشد و در مجلس و شورای نگهبان تصویب شود.

‌وی ادامه داد: 2.5میلیون خانه خالی در کشور داریم که پس از تصویب این قانون نگاه کالایی و یا سرمایه‌ای دیگر به آن نخواهد بود و تبدیل به کالایی مصرفی می‌شود و امیدواریم با این قانون گشایشی در حوزه مسکن صورت گیرد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس اظهار داشت: برای این موضوع سامانه‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد تعریف خواهد شد و بر اساس آن مالیات اخذ می‌شود و حداکثر پیش‌بینی‌ها برای جلوگیری از دور زدن این قانون صورت گرفته است.

وی افزود: قولنامه‌های عادی از سوی شورای نگهبان دارای مشروعیت دانسته شده است که در جلسه‌ای قرار است این موضوع بررسی و شود شورای نگهبان را متقاعد کنیم زیرا این قولنامه‌ها یک آسیب است.

‌صفایی اذعان کرد: رئیس قوه قضائیه اعلام می‌کند 40 درصد پرونده‌ها مربوط به اسناد عادی است که اگر شورای نگهبان متقاعد شود این تعداد پرونده نیز کاهش خواهد یافت و دیگر فرار مالیاتی هم نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در این طرح هر شخص می‌تواند علاوه بر یک خانه برای زندگی یک واحد دیگر نیز داشته باشد و افراد بالای 18 سال نیز می‌توانند یک خانه به نام داشته باشند.

رئیس کارگروه مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره قانون مالیات بر عایدی نیز اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه [ در ایران] از نظام‌های سرمایه‌داری بدتر است و در این مدت ساختار آن را اصلاح نکرده‌ایم و مجلس یازدهم به‌طور قطع این کار را خواهد کرد.

صفایی به‌عنوان مثال گفت: آمریکا 42.6 درصد مالیات بر عایدی سرمایه دارد و در نروژ 51.5 درصد است ولی در ایران میزان مالیات بر عایدی 14 درصد است یعنی ایران بهشتی برای دلال‌ها شده است.

وی افزود: براساس قانون زمین، مسکن، ارز، طلا و خودرو مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند که این قانون اگر به‌درستی انجام شود، شخصی در کشور نمی‌تواند 6500 خودرو خرید و فروش کند بدون این‌که مالیات بر عایدی آن را پرداخت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: در این قانون مالیات‌ها پلکانی خواهد بود و به‌عنوان مثال شخصی که در یک سال اقدام به خرید و فروش کند مالیات بیشتری و اگر بعد 4 سال این کار را بکند مالیات کمتری پرداخت خواهد کرد و سعی می‌کنیم این قانون را به بودجه سال 1400 برسانیم و بخشی از درآمدهای کشور از این مسیر پیش‌بینی شود.

صفایی تصریح کرد: مالیات بر سود سپرده بانکی در زمان حاضر در این طرح دیده نشده است و در طرح اصلاح نظام بانکی دیده می‌شود.

‌نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس درباره تخصیص ارز 4200تومانی به برخی کالاها بیان کرد: مجلس شورای اسلامی با ارز 4200تومانی مخالف است به‌جز در موارد خاص که آن هم باید مدیریت شود تا فساد ایجاد نکند.

صفایی افزود: در سال 97 که این موضوع تصویب شد یک کار اشتباه از سوی دولت بود به‌عنوان مثال 18 میلیارد دلار ارز با این طرح از کشور خارج شده که برای 4 میلیارد دلار آن تا آذر سال گذشته براساس گزارش تفریق بودجه کالایی وارد کشور نشده و با مابقی آن یعنی حدود 14 میلیارد دلار آن نیز غذای سگ و عروسک و مانند این ها وارد شده است که نشان می‌دهد این یک خیانت و رانت بوده است.

وی ادامه داد: با تخصیص ارز 4200تومانی حتی برای کالاهای اساسی مخالف هستیم زیرا نظارت آن سخت و هزینه‌هایی دارد و باید این رانت‌ها و روزنه‌ها برای رانت‌خواران کور شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید یارانه به مصرف‌کننده و یا تولیدکننده داده شود که به‌عنوان مثال اگر یارانه را در اختیار دامدار قرار دهند خودش به‌تنهایی کمبود گوشت را جبران می‌کند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس در خصوص جلسات برگزارشده برای زعفران‌کاران نیز اظهار داشت: من در این جلسات شرکت نکردم زیرا این روش را قبول نداشتم، در اقتصاد امروز نمی‌توان قیمت را دستوری تعیین کرد و این عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

صفایی اظهار کرد: ما چالشی در حوزه صادرات داریم و این‌که صدها نفر در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند که سواد حداقلی در این حوزه ندارند و در همین خصوص نگاه ملی به آن نداریم.

وی ادامه داد: ما باید در این حوزه یک مونوپلیسم ایجاد کنیم و شاهد بودید در این جلسات برای هر کیلو قیمت 20میلیون تومانی تعیین شد ولی دیدید که اجرایی نشد.

منبع: تسنیم

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها