ممنوعیت صید ترال به منظور احیای زیستگاه‌های آبزیان درخلیج فارس



رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان گفت: صید ترال یکی از روش های مخرب است که ممنوعیت آن از اول آذرماه به احیای ذخیره‌گاه آبزیان درخلیج فارس کمک می کند.

 

به گزارش صبح ساحل،بهاره هرمزی روز یکشنبه گفت: صید ترال فصل ، زمان و مکان صید نمی شناسد و در همه فصول با انداختن تور به دریا آنچه از کف دریا بوده صید و روی عرشه شناور آورده می شود درصورتی که صید باید طبق قواعد و بررسی های مرکز تحقیقات باشد.

وی ادامه داد: بطور مثال طبق برنامه صید برخی آبزیان در آب‌های استان، صید هامور ماهیان از اول فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه وهمچنین صید ماهی حلوا سیاه و شوریده نیز از ابتدای اردیبهشت تا پایان خردادماه سالجاری در صیدگاه‌های استان ممنوع است.

رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان وی یادآور شد: زمان ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در سال‌های اخیر باتوجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و اظهارنظرهای جامعه صیادی، به ۱۵فروردین تا پایان اردیبهشت‌ ماه سال‌جاری تغییر یافته است.

هرمزی اظهارداشت: صید میش ماهیان از ۱۵ مرداد تا پایان شهریورماه سال آینده، روش مشتا هم از ۱۶ فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سالجاری و صید میگو درطول سال به جز فصل صید (اوایل مهر تا پایان آبان‌ماه) ممنوع است.

شیلات هرمزگان همچنین باتوجه به ممنوعیت صید، در خردادماه امسال تنها مجوز صید به ۱۰۰ فروند کشتی فانوس ماهیان آن هم در دریای عمان در صیدگاه مشخص و آب‌های فراسرزمینی با فاصله ۱۲ مایل دریایی از خط مبدا ساحلی و درعمق ۲۰۰ متری مجوز به روش ترال میان آبی را داده بود.

صید ترال یکی از مخرب‌ترین صیدها محسوب می‌شود که نه تنها به اکوسیستم دریا و زیستگاه‌های آبزیان آسیب می‌زند، بلکه شاید با انقراض نسل آبزیان، نسلی از انسان‌ها را هم از دیدن آبزیان محروم کند.

بهره کشی بیش از اندازه وبی رویه صید ترال که علاوه بر خسارت به صیادان، یکی از دغدغه‌های جدی کارشناسان و صاحب‌نظران استان هرمزگان نیز بوده، از سال‌های گذشته تاکنون آسیب‌های زیادی به ذخایر، صیدگاه‌ها و زیستگاه‌های آبزیان خلیج‌فارس وارد کرده است.

استان هرمزگان دارای ۲۲ بندر صیادی، موج شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید است که با برخورداری از چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و ۳۱ هزار صیاد فعالیت‌های گسترده‌ای برای حفاظت از منافع صیادان و ذخایر آبزیان دارد.

تنوع گونه‌ای، روش‌های صید (گوشگیر، پرساین و قلاب)، روش‌های پرورش در قفس انواع آبزیان از سطح زیان، ‌ریز، درشت، میان زی‌، کفزی، میگو و فانوس ماهیان، استان هرمزگان را مجموعه‌ای کامل و کم‌نظیر از فعالیت‌های صید و صیادی معرفی کرده است.

براساس اطلاعات منتشره از مسوولان اداره‌کل شیلات هرمزگان؛ با تلاش صیادان بیش از ۳۸ درصد از صید انواع آبزیان کشور در این استان صورت می‌گیرد.

 

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها