کرونا، ارسال پرونده ثبت جهانی بندرلنگه را به تاخیر انداخت



مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: پرونده ثبت جهانی آماده شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعویق داوری بین المللی، هنوز ارسال نشده است.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، رضا برومند اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی و با وجود آماده بودن پرونده برای ارسال جهت ثبت جهانی؛ درحال افزودن مستندهای بیشتر به آن بوده تا هنگام داوری سریع‌تر تصویب شود.

وی ادامه داد: در پرونده اطلاعات مختلفی در خصوص رشته‌های صنایع دستی بندرلنگه به خصوص رشته گلابتون دوزی و تاریخچه آن قابل بیان شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اضافه کرد: اِلمان گلابتون دوزی از جنس فلز، برای نصب در یکی از خیابان‌های شهر بندرلنگه با صرف ۴۰۰ میلیون ریال سرمایه ساخته شده که شهرداری آن شهر بایستی نسبت به انتقال آن از بندرعباس اقدام کند.

۱۴ مرداد سال گذشته اعلام شد بندرلنگه از سوی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی ثبت شد.

«گلابتون» به نخ های ابریشمی گفته می شود که دارای روکش طلا یا نقره باشند، در زری بافی و نقده کوبی به کار می‌رود.

به طور معمول مقدار طلای این رشته ها ۲ تا ۳ درصد است اما در گلابتون بعضی از زری‌های عصر صفویه تا ۵۰ درصد طلا به کار رفته است.

 در حال حاضر گلابتون دوزی در ایران بویژه هرمزگان با نخ‌هایی با روکش فلزی زرد یا سفید که بیشتر در کشور پاکستان تولید می‌شود، انجام می‌پذیرد. 

از گلابتون برای تزیین پیش سینه، دوریقه، دم پای شلوار، دامن، پرده، یقه، بقچه، شب کلاه، کیسه پول، قاب شانه، سرمه دان، جلد قرآن، سجاده، رومیزی، رویه کوسن، دیوارکوب و غیره استفاده می‌کنند.»

با توجه به پیشینه تاریخی شهر بندرلنگه، نخستین مرکز صنایع دستی در سال ۱۳۰۲ در این شهرستان ساخته شد و دارای قدمت ۹۶ ساله است.

شهرستان بندرلنگه با ۱۵۹ هزار نفر جمعیت در غرب هرمزگان واقع شده و تا مرکز بندرعباس ۲۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: حمایت و شناسایی صنعتگران صنایع دستی از برنامه های این اداره کل در بخش صنایع دستی است.

وی عنوان کرد: چهار مرکز آموزش، اشتغال و تولید صنایع دستی در سطح شهرستان بندرلنگه در بندرهای کُنگ، حمیران، معلم و مقام راه‌اندازی شده و همچنین در سطح در شهرستان بندرلنگه یک هزار و ۹۰۰ نفر صنعتگر صنایع دستی شناسایی شده‌اند که برای آنها کارت صنعتگری صادر شده است.

برومند گفت: بیمه یکی از اصلی ترین مطالبات صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی بود و به همین منظور با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در شهرستان بندرلنگه تاکنون ۱۴۰ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر قرار گرفته اند.

وی در خصوص اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به صنعتگران شهرستان بندرلنگه هم گفت: از ابتدای سال جاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلون ریال از اعتبارهای مشاغل خانگی به صنعتگران این شهرستان پرداخت شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها