رییس جمهور در همایش ائمه جمعه: نقد را میپذیریم

نخستین مذاکرات هسته‌ای در نیویورک



صبح ساحل، سیاسی _ رییس‌جمهور صبح دیروز در همایش ائمه جمعه گفت: شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته‌یی در نیویورک صورت گیرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در بیست و دومین همایش ائمه جمعه با اشاره به واگذاری مسئولیت بحث مذاکرات هسته‌یی به وزارت خارجه گفت: شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکره در مورد پرونده هسته‌یی در نیویورک صورت بگیرد و بعد مذاکرات با گروه 1+5 در جایی که مشخص می‌شود، ادامه پیدا می‌کند.

روحانی که در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور سخن می‌گفت، بخشی دیگر از سخنان خود را به مسائل سیاست خارجی و فضای منطقه‌ اختصاص داد و گفت:‌ فضای منطقه و خاورمیانه با مشکلاتی روبروست البته با مشکلاتی از قبل روبرو بوده و امروز مشکلات بیشتر است.

وی به مساله سوریه اشاره و تصریح کرد: مساله سوریه به دلیل این‌که این کشور در خط مقدم مقاومت قرار داشته و دارد برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت تمام توان خود را در دو هفته اخیر به کار گرفته که جنگی رخ ندهد و اگر خدای ناکرده این جنگ رخ داد، خسارت آن کمترین باشد و دشمن سریعتر از ادامه جنگ پشیمان شود. رییس‌جمهور با بیان این‌که ما در طول این مدت در ارتباط با سوریه این خط و مشی را دنبال کردیم، گفت: من خودم در زمینه سوریه با برخی از سران کشورها صحبت کردم، برای برخی از مراکز قدرت پیام فرستاده شده و وزارت خارجه و شخص وزیر نیز در این زمینه فعال بوده و صحبت‌هایی را با کشورهای مختلف انجام دادند.روحانی با اشاره به مشکلات موجود در سوریه در زمینه تامین مواد غذایی از جمله در زمینه آرد، گفت: ‌علیرغم تمام مشکلاتی که وجود دارد برای کمک‌های نوع دوستانه در مورد مواد غذایی از جمله آرد به بخش‌های مختلف دستوراتی را دادم و وقتی می‌بینیم یک کشور اسلامی مثلا در مورد نان دچار مشکل است، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم.وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که تمام تلاش ما این است که جنگی رخ ندهد و این امید در روزهای اخیر با شیوه‌هایی که کشورهای مختلف دنبال کرده‌اند، مقداری تقویت شده است، تاکید کرد: امیدواریم که جنگی رخ ندهد و اگر چنین جنگی رخ بدهد جنگ‌طلبان باید هزینه بالایی را به خاطر این موضوع بپردازند.رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: افکار عمومی جهان با جنگ مخالف است.

وی افزود: افکار عمومی دنیای غرب نیز با جنگ مخالف است و شما دیدید که نزدیک‌ترین متحد آمریکا یعنی انگلیس نیز نتوانست از پارلمان خود برای جنگ رای بگیرد و پارلمان نیز علیه جنگ رای داد، نه این‌که آنها دلشان برای سوریه و مردم سوریه سوخته باشد، بلکه آنها دیدند که در جنگ‌های قبلی چه بلایی سرشان آمده است و می‌دانند آثار جنگ چه خواهد بود.

روحانی با اظهار امیدواری مبنی بر این‌که جلوی جنگ گرفته شود و تمام تلاش دولت نیز در این راستا است، گفت: اگر جنگی وارد شود بیشترین ضرر آن متوجه جنگ‌طلبان، تحمیل‌کنندگان جنگ و دوستان آنها در منطقه خواهد بود و در واقع بیشترین ضرر را آنها متحمل می‌شوند.رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "دولت در زمینه سیاست خارجی در منطقه فعال است"، به موضوع هسته‌یی اشاره کرد و گفت: در این مورد نیز دولت از حقوق ملت کوتاه نمی‌آید و تمام تلاش خود را در راستای دفاع از حقوق ملت با استدلال، حکمت و توام با عزت به پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه "بنا بر مصالحی، مذاکرات هسته‌یی به وزارت امور خارجه واگذار شده است"، افزود: امیدواریم در این مذاکرات نیز قدم‌های موفقی برداریم و شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در این ارتباط در نیویورک صورت بگیرد و مذاکرات بعدی در جایی که برای مذاکره با 1+5 مشخص می‌شود.رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: ما باید از مشکلات عبور کنیم و این مشکلات یک‌روزه حل نمی‌شود. باید صبر و تحمل داشته باشیم.روحانی همچنین گفت: دشمن باید بفهمد که زبان دولت زبان تدبیر است و زبان مردم زبان ادب توأم با زبان مقاومت و استواری است و اگر زبان آنها نیز زبان تکریم نباشد کاری پیش نمی‌رود. غرب باید بداند که با تحریم و فشار نسبت به ملت ایران حداقل موفقیت را نیز به دست نمی‌آورد. وی اضافه کرد: اگر زبان غرب زبان منطق، استدلال و منافع مشترک باشد، از موضع برابر باشد، دولت نیز آماده است که با زبان حکمت، تدبیر و منطق با آنها صحبت کند. دولت از تمام توان خود برای حل مشکلات استفاده می‌کند و ان‌شاءالله نتیجه حاصل می‌شود.

رییس‌جمهور در ابتدای سخنان خود در جمع ائمه جمعه با ابراز خرسندی از این‌که در هفته‌های اولیه شروع به کار دولت تدبیر این فرصت ایجاد شده که در جمع ائمه جمعه حضور پیدا کند، گفت: ائمه جمعه رسالت سنگین فرهنگی و اجتماعی در سراسر کشور بر عهده دارند و بدون تردید کار و رسالتی که ائمه جمعه در شرایط امروز جهانی و شرایط امروز کشور بر عهده دارند، بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر از گذشته است. روحانی گفت: اگر بگوییم که رسالت اصلی امامان جمعه تبیین، تشریح و تبلیغ فرهنگ دین مبین اسلام است، قطعا این امر در دنیای امروز سخت‌تر و مشکل‌تر شده است و باید با هنرمندی خاص، اعتقادات، اصول و موازین احکام اسلام را برای مردم تبیین کرد.وی افزود: دنیای امروز دنیای اطلاعات است، دنیایی است که نسل جوان ما از تحولاتی که در سراسر جهان رخ می‌دهد بی‌خبر نخواهد بود،‌از افکار مختلفی که در جهان مطرح است بی‌خبر نیست و جامعه امروز ما نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به وجود چهار میلیون و نیم دانشجو در کشور، گفت: در حال حاضر چهار میلیون و نیم دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی حضور دارند و این نشان می‌دهد که شرایط اطلاعاتی نسل جوان ما با گذشته متفاوت است و بدون تردید نیازها نیز متفاوت خواهد بود. بسیاری از سوالات، اشکالات، ایرادها و نقدها گاهی ممکن است که ظاهر آن ظاهر زیبایی نباشد و حتی گاهی استماع آن برای ما کمی سخت باشد، اما جوانی که دارای سوال و اشکال است نه در حوزه‌ علمیه رشد و نمو کرده و نه گوش و چشمش بر روی سوال‌ها، نقدها و مسائل مختلفی که در جهان مطرح است بسته است، بنابراین باید این سوالات و اشکالات را با حسن نیت مطرح کنیم و با آن برخورد کنیم و اگر مسائل اجتماعی و فرهنگی تبدیل به مسائل سیاسی شوند کار سخت و مشکل می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها