رئیس اتحادیه بارفروشان:

کشاورزان پرتقال و کیوی را کیلویی ۷ تا ۹ هزار تومان روی درخت می فروشند



به گزارش صبح ساحل مصطفی دارایی نژاد با اشاره به اینکه دلالان، پرتقال مازندران را در حجم وسیع برای صادرات خریداری کرده اند، افزود: دلالان پرتقال را کیلویی ۱۳ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند که این رقم سبب شده کشاورزان برای ارسال بار به میدان مرکزی تهران تمایلی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه سال گذشته پرتقال روی درخت کیلویی ۲ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شد گفت: امسال کشاورزان مازندران، پرتقال را روی درخت کیلویی ۷ هزار تومان می‌فروشند که این قیمت منطقی نیست.

دارایی نژاد ادامه داد: وقتی کشاورز پرتقال را کیلویی ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت عمده عرضه کند ۳ هزار تومان نیز هزینه بسته بندی، کارگر و حمل به آن اضافه می‌شود بنابراین عمده فروش با هزار تومان سود آن را به قیمت ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ در میدان مرکزی معامله می‌کند و در نهایت این محصول با ۳۰ درصد سود خرده فروش به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به نبود ساز و کار مناسب و نظارت بر نحوه صادرات محصولات کشاورزی گفت: ارز آوری برای کشور بسیار مهم است، اما ابتدا باید بازار داخل تأمین شده و سپس صادرات انجام شود.

وی همچنین با اشاره به قیمت ۲۰ هزار تومانی گوجه فرنگی به علت صادرات بی رویه آن افزود: پس از اعلام ممنوعیت صادرات، قیمت گوجه فرنگی به ۵ هزار تومان کاهش یافت.

دارایی نژاد ادامه داد: کیوی نیز این مشکل را دارد به نحوی که هم اکنون باغدار این میوه را با قیمت ۹ هزار تومان روی درخت می‌فروشد.

رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه در میدان عمده فروشی، سقف و کف قیمت میوه تعیین می‌شود، گفت: بر این اساس قیمت پرتقال هم اکنون از ۷ هزار تا ۱۱ هزار تومان است و حتی بهترین نوع پرتقال نباید بیش از ۱۱ هزار تومان عرضه شود.

دارایی نژاد با تاکید بر جلوگیری از صادرات بی رویه میوه افزود: اگر وضعیت به این رویه پیش رود برای شب عید با قیمت‌های خیلی بیشتر مواجه خواهیم شد.

وی محدودیت تردد کامیون‌های حمل میوه را از دیگر مشکلات دانست و گفت: ستاد مقابله با کرونا، میوه فروشی را در اولویت یک و مجاز به فعالیت اعلام کرده در حالی که خودروهای ما اگر در ساعت اعلام شده تردد کنند جریمه خواهند شد و این در حالی است که ما تأمین کننده نیاز سبد خانوار هستیم.

دارایی نژاد با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی حمل بار میوه به دلیل اعمال محدودیت افزود: ما سه شیفت کار می‌کنیم و بخش عمده فعالیت ما در شب انجام می‌شود بنابراین ما از پلیس راهور درخواست می‌کنیم حداقل از هر حجره، دو کامیون اجازه تردد داشته باشد، زیرا با افزایش حمل میوه، قیمت نیز کاهش خواهد یافت.

منبع: مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها