ردیابی آفت سرخرطومی حنایی خرما در ۴۵ هزار هکتار از نخیلات استان



مدیرحفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان از هدفگذاری جهت ردیابی و کنترل آفت سرخرطومی حنایی خرما در 45 هزار هکتار از باغات و نخیلات استان خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، سیدعبدالرضا اشرف منصوري اظهار کرد: به منظور ردیابی و کنترل افت قرنطینه ای خطرناک سرخرطومی حنایی خرما در سال جاری، عملیات پایش ومدیریت آفت شامل مونیتورینگ افت، شناسایی بر اساس ردیابی دقیق و نقطه یابی با استفاده از تله های فرمونی ، عملیات بهداشت باغ وبه زراعی ، اموزش نخلداران در تمام شهرستانهای استان و باغات نخیلات در سطحی معادل 45 هزار هکتار هدفگذاری شده است.

وی افزود: عملیات شناسایی نقاط آلوده با توزیع 2 هزار و500 عدد فرمون و کایرمون تخصیصی شکار افت و تله شکارگردر تمام سطح استان در حال انجام است.

مدیرحفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان ادامه داد: از ابتدای سال جاری با ردیابی 38 هزار هکتار از باغات نخیلات تاکنون 45 نفر نخل الوده درشهرستان‌های بستک و پارسیان شناسایی و تیمار شد.

اشرف منصوری همچنین ابراز داشت: به منظور ردیابی نقطه به نقطه در بستک و مهار آفت سرخرطومی حنایی خرما از روز جمعه هفته گذشته یک تیم ماهر در ردیابی و تیمار درختان الوده شروع به عملیات ردیابی نموده که تاکنون 21 نفر نخل الوده شناسایی و 2 نفر نخل امحا گردید .

وی در پایان با بیان اینکه مراحل ضدعفونی با سموم شیمیایی انجام شده است، خاطرنشان کرد: عملیات ردیابی و شناسایی همچنان در بستک ادامه دارد.

سوسک حنایی خرما، یک گونه از سوسک‌های خرطوم‌دار که با عنوان سرخرطومی آسیایی یا شپشه نخل ساگو نیز شناخته شده‌است. سوسک‌های بالغ نسبتاً بزرگ هستند و طول بدن این حشرات حدود دو تا پنج سانتی‌متر می‌باشد و معمولاً یک رنگ هستند، اما بسیاری از آن‌ها رنگ قرمز آجری دارند و اغلب به عنوان گونه‌های مختلف ثبت شده‌اند. لارو سوسک حنایی می‌تواند سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت خرما ایجاد کند در نتیجه تضعیف و در نهایت به مرگ میزبان بینجامد. این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها، از جمله نخل نارگیل، خرما و درخت پالم است. با توجه به تولید نسل زیاد این حشره (در شرایط بهینه تا ۱۸ نسل)، میزان خسارت‌زایی آن در نخیلات بسیار زیاد است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها