ثبت نام۶ هزار نفرهرمزگانی در طرح توسعه مشاغل خانگی



به گزارش صبح ساحل؛ براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی طرح ملی  توسعه مشاغل خانگی افزون بر ۲۰ هزار نفر در سراسر کشور متقاضی شرکت در این طرح کشور هستند.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید.

به منظور اجرای و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.

برخی از اهداف طرح شامل فرهنگ سازی و ترویج مشاغل خانگی در سراسر کشور،  استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد،  خوداشتغالی متقاضیان ورود به بازار کار،  بهبود معیشت و افزایش رفاه خانوار،  اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیشران، افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد مناطق، بهره گیری از فناوری‌های نو و جلب مشارکت واحدهای فناور و نوپا در ارتقای کمی و کیفی محصولات خانگی، ایجاد و توسعه نشان ملی در محصول‌ها و خدمات خانگی،استانداردسازی، نشان‌سازی و اتصال به بازار محصولات خانگی متقاضیان مشاغل خانگی، تشویق متقاضیان مشاغل خانگی به راه‌اندازی و توسعه کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه،توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی و آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب وکار برای متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی برای کاهش ریسک اولیه سرمایه‌گذاری در این حوزه،  افزایش فرصت‌های شغلی از طریق مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی انسانی است.

این طرح هدف های دیگری از قبیل معرفی مشاغل خانگی و فرصت‌های نو و کارآفرینانه، ارتقاء مدیریت کسب و کارهای خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی و تشکیل شبکه و خوشه سازی،  شناسایی نشان‌های (ملی و استانی)، بنگاه‌های بالادستی و پیشتبان‌ها در حوزه مشاغل خانگی و تربیت نیرو انسانی متخصص در حوزه کسب و کارهای خانگی (تسهیلگر) را نیز دنبال می‌کند.

صدیقه مظفر افزود: شناسایی و تعیین مزیت‌های شغلی هرمزگان با همکاری دستگاه‌های مختلف متولی اشتغال هرمزگان انجام گرفت که براساس ان در ۱۹ رشته مختلف مشخص شد و مرحله اول این طرح یعنی ثبت نام متقاضیان بود از ۶ شهریور همزمان با هفته دولت آغاز شده است.

وی ادامه داد: متقاضیان بایستی دارای شرایط سنی بین ۱۸ تا ۵۵ سال و بدون بیمه کارفرمایی باشند و افراد دارای بیمه خویش فرما می‌توانند در طرح ثبت نام کنند.

وی اضافه کرد: در کنار این‌ها افرادی برای پیشران یا پشتیبان ثبت نام کرده اند که این گروه می توانند خود دارای کارگاه و شرکت تولیدی و یا تعاونی بوده و محصول های تولیدی افراد را در بازار بفروشند یا آنان را به باراز متصل کرده و یا روش فروش را به آنان آموزش دهند.

مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی هرمزگان بیان داشت: متقاضیان ثبت نام کننده براساس این طرح به پیشران متصل می شوند تا پیشران‌ها آنان را به بازار متصل کنند.

وی یادآور شد: هم اکنون مرحله دوم طرح که شامل صحت سنجی اطلاعات وارد شده توسط متقاضیان، دادن مشاوره و راهنمایی شغلی به آنان می‌شود توسط کارشناسان درحال انجام است تا پس از این مرحله، دادن آموزش های عمومی و تخصصی به افراد آغاز شود.

مظفر بیان داشت: افراد متقاضی و پیشران ها پس از دریافت آموزش های لازم با توجه به زمینه شغلی و مورد علاقه خود به یکدیگر متصل می‌شوند، این آموزش ها به افزایش کیفیت و مهارت آموزی و موفقیت آنان در بازار و نشان‌سازی تجاری کمک می‌کند.

مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی هرمزگان با بیان این که در این طرح بر اعطای وام بانکی تکیه ندارد، بیان داشت: هر اندازه پیشران‌ها بیشتر حمایت شوند می توانند افراد بیشتری را زیرپوشش قرار دهند، برخی افراد خواهان مستقلانه کار کردن هستند که این ها نیز آموزش های مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها