قیمت سکه و ارز در 13 آذرماه؛ مقاومت سکه در مرز 12 میلیون تومانی



قیمت دلار دیروز در بازار آزاد به بهای 25 هزار و 500تومان رسید. همچنین در بازار آزاد امروز  قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12میلیون تومان و قیمت دلار 25هزار و 476تومان است.

در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی به بالای کانال ۱۱ میلیون تومانی رفت و هر قطعه سکه تمام طرح جدید به قیمت 11 میلیون و 900هزارتومان معامله شد. که افزایش 700 هزار تومانی را نشان می دهد. به دنبال رشد سکه در بازار آزاد و نزدیک شدن قیمت آن به مرز ۱۲ میلیون تومان سکه در بورس کالا نیز روز سه‌شنبه با صف خرید در قیمت ۱۱ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان همراه شد. عامل اصلی رشد قیمت سکه، افزایش قیمت‌ها در بازار ارز بود. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی به6 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است که گویای افزایش 300 هزار تومانی در این قطعه ازفلز زرد رنگ است. ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.که این موارد یاد شده نیز افرایش قیمت را به ثبت رساندند.

«سید محمود فضل آذر شربیانی»، بازرس هیأت مدیره اتحادیه طلای تهران معتقد است: پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا امروز روند ثابت دارد. انس جهانی طلا همپای قیمت دلار کاهش پیدا کند قیمت طلا در بازار ایران به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد.

  

   

روز چهارشنبه ساعت ۳ بعدازظهر دلار روی عدد ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت. در بازار متشکل ارزی هم قیمت دلار ۲۴,۸۸۴ تومان ثبت شد. اما امروز برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

به نوشته‌ی دنیای اقتصاد، عده‌ای باور دارند بازار نسبت به اخبار مجلس  نه واکنش افزایشی داشته است و نه واکنش کاهشی. از نگاه آنها، نوسانات روزهای اخیر شدت پیدا کرده است، چراکه نسبت به آینده بازار دیدگاه‌های متناقضی شکل گرفته و بخش زیادی از آن به دلیل فضای کلی است که در اقتصاد ایران توسط معامله‌گران مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، گروهی باور دارند با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا حداقل فشار حداکثری ادامه نخواهد یافت و با راحت‌تر شدن دسترسی به درآمدهای ارزی، نوسانات نرخ ارز کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل، دسته دیگری عنوان می‌کنند تورم و نقدینگی هم چنان در اقتصاد ایران در سطوح بالایی قرار دارند و تنها با انتظارات روانی نمی‌توان قیمت‌ها را پایین نگه داشت. از نگاه آنها نقطه‌ای که بازار در شرایط کنونی در آن قرار دارد، تعادلی است و زمانی که بازار کاهش بیشتری را تجربه می‌کند، با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد. به باور آنها، برخی فعالان بازار با توجه به شرایط کلی اقتصاد اعتقاد دارند که سطوح کنونی کف قیمت هستند و هر اتفاق منفی می‌تواند قیمت‌ها را در جهت افزایشی حرکت دهد.

با این حال، افراد بسیاری در بازار با این دیدگاه موافق نیستند. این گروه همچنان باور دارند دلار با اضافه ارزش مواجه است و در صورتی که کمی سطح درآمدهای ارزی و دسترسی به آنها بهبود پیدا کند، شانس افت قیمت به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی هم وجود دارد. گروهی از آنها عنوان می‌کنند قیمت دلار در سال‌های اخیر رشد چند برابری را تجربه کرده است و همین عامل باعث می‌شود که با عبور از تحریم‌ها، بتوان انتظار افت شدیدتر قیمت‌ها را داشت.

 قیمت ارز در 13 آذرماه

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها