ارزش معاملات بورس نصف شد



در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس با بیش از ۳٫۷ درصد افت به سطح یک میلیون و ۴۲۸ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات نیز با افتی ۵۰ درصدی ۷ هزار میلیارد تومان ثبت شد.

به گزارش صبح ساحل، در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس با بیش از 55 هزار واحد کاهش روند نزولی روز قبل خود را ادامه داد. این در حالی بود که شاخص کل هم وزن نیز حدود 2.5 درصد افت کرد. در معاملات امروز که در آن اکثر نمادهای شاخص‌ساز با صف فروش به کار خود پایان دادند، سه نماد فارس، فملی و فولاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین به دلیل حجم بالای صف فروش در اکثر نمادها نسبت خریداران به فروشندگان بسیار پایین بود و به همین دلیل ارزش معاملات نسبت به روز گذشته نصف شد و به تنها 7 هزار میلیارد تومان رسید.

سه گروه خودرو، فلزات اساسی و بانکها پرمعامله‌ترین گروه‌های بازار بودند و نمادهای خودرو، فولاد و پالایش نیز بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. افت امروز بازار سهام در حالی به ثبت رسید که در دقایق پایانی بازار برخی نمادهای شاخص ساز نظیر فملی و خودرو با جمع‌شدن صف فروش خود مواجه شدند. همچنین بر اساس اعلام ناظر بازار، عرضه اولیه اپال که قرار بود چهارشنبه انجام شود، لغو و به زمان دیگری موکول شد.



بررسی تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر بورس 

«امیرتقی خان تجریشی» ،مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی  می‌گوید به نظر می‌رسد حذف ارز 4200 تومانی از لایحه بودجه سال آینده تأثیر زیادی بر کلیت بازار سرمایه نمی‌گذارد و تنها بر بخش‌ها و صنایعی از بازار تأثیرگذار است که این نرخ در مورد آنها اعمال می‌شده است. از سال 97 تاکنون حدود 515 هزار میلیارد تومان ارز 4200 تومانی در اقتصاد ایران توزیع شده بدون آنکه بتواند قیمت کالاهای اساسی و تورم را مهار کند. حال کمبود منابع ارزی از یک سو و فساد تخصیص ارز ترجیحی از سوی دیگر دولت را بر آن داشته که مساله حذف ارز 4200 تومانی در بودجه 1400 را مطرح کند.

خان‌تجریشی در خصوص این تصمیم می‌گوید: حذف این آیتم و لحاظ کردن عددهایی در حدود 11 هزار تومان می‌تواند بر قیمت کالاهای اساسی که تا این زمان از این نرخ استفاده می‌کردند تأثیر بگذارد اما طی فرآیندی که از سال گذشته در خصوص حذف ارز 4200 روی برخی کالاها آغاز شده است، بازار خود را با این موضوع تنظیم کرده است و عملا منتظر تغییرات بنیادی در پارامترها نیست.

به گفته این مقام بورسی این رویداد بیشترین تأثیر را روی گروه دارویی، لاستیک، غذایی، کشاورزی و دامپروری و قندی‌ها داشته که به تدریج در مسیر افزایش نرخ فروش و حذف ارز 4200 تومان قرار داشته‌اند.

باید به این نکته توجه داشت که بررسی لایحه بودجه هنوز در مجلس صورت نپذیرفته و ممکن است تصمیم حذف ارز 4200 در بودجه 1400 به تصویب مجلس نرسد و یا با تغییراتی در مبلغ و یا نحوه تخصیص همراه شود که سرمایه‌گذاران باید این موضوع را در تصمیم‌گیری خود مد‌نظر قرار دهند.

منبع: تجارت نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها