فروش وسایل «پیشگیری از بارداری» در هرمزگان ممنوع است؟

چالش پایان بارداری



روند نزولی رشد جمعیت در ایران سبب شد مجلس شورای اسلامی پانزدهم مهرماه 1393، طرح «محدودسازی روش‌های دائم جلوگیری از بارداری» را تصویب کند. بر اساس این طرح کلیه عمل‌های جراحی که به‌منظور پیشگیری دائمی از بارداری انجام می‌شود به‌استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت، ممنوع شد؛ اما آیا فروش وسایل «پیشگیری از بارداری» نیز ممنوع و حذف‌شده است؟

به گزارش صبح ساحل، خبر عدم فروش «وسایل پیشگیری از بارداری» در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی، روز گذشته با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه بود. واقعیت اما چیز دیگری است؛ بر اساس سیاست‌های جمعیتی کشور فروش «وسایل پیشگیری از بارداری» ممنوع یا حذف نشده است اما به‌مانند سال‌های قبل رایگان در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد.

«بستن لوله‌های رحمی در زنان» رایج‌ترین روش‌ دائم جلوگیری از بارداری در کشور بود. عمل توبکتومی یا بستن لوله‌های رحم در دهه 80 و اوایل دهه 90 به‌صورت رایگان و بعدازآن ممنوع شد. دکتر «میترا بنا خجسته» متخصص زنان و زایمان در بندرعباس در این خصوص می‌گوید: از سال 93 عمل رایگان «بستن لوله‌های رحمی در زنان» ممنوع اعلام شد. در حال حاضر مریض باید به مرکز بهداشت مراجعه کند و طبق یک سری آیتم‌هایی که پایه علمی ندارند، تأییدیه بگیرد. مثلاً مادر حتماً باید تشنجی، دارای بیماری قلبی پیشرفته یا بیماری زمینه‌ای باشد تا بتواند این تأییدیه را دریافت کند

وی افزود: گاهی عمل سزارین هم مثل یک بیماری زمینه می‌تواند برای بیمار خطرناک باشد. مریضی دارم بالای 30 سال که تاکنون سه بار سزارین کرده و اکنون نیز برای بار چهارم باردار است؛ اما هنوز نتوانسته نامه و اجازه بستن لوله‌ها را بگیرد. در چهار بار سزارین خطر احتمال از دست دادن رحم و حتی مرگ مریض وجود دارد؛ خصوصاً در شهرستان‌های بی امکانات توسط پزشک کم‌تجربه؛ بنابراین بستن لوله خیلی جاها حیات‌بخش است اما متأسفانه تنها به سن نگاه می‌کنند. کسی که 5 بار سزارین شده اما 29 سال دارد اجازه بستن لوله را به او نمی‌دهند.

دکتر بناخجسته بابیان اینکه لازم است کسانی که سه بار سزارین یا بیشتر انجام دادن هم این تاییدیه را دریافت کنند، گفت: بستن لوله رحم هیچ عارضه‌ای برای مادر ندارد. چه‌بسا گاهی برای نجات جان مریض و اینکه دچار عوارض بارداری بعدی نشود، تشخیص انجام عمل توبکتومی را می‌دهیم. درواقع این کار برای پیشگیری از بچه‌دار شدن نیست، برای پیشگیری از مرگ مادر است.

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: بستن لوله رحم حتی بی عارضه تر از کشیدن یک‌دندان است. زمان عمل خیلی کوتاه است اما در فرهنگ ما عارضه‌اش اجتماعی است. معمولاً بهانه‌ای می‌شود که آقایان ازدواج مجدد کنند.

 

 

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها