کاهش ارزش واقعی سهام عدالت/ شرایط دریافت وام سهام اعلام شد



روند کاهشی ارزش واقعی سهام عدالت تحت تأثیر روند نوسانی و کاهشی هفته جاری بازار سرمایه باز هم ادامه دارد.  ظاهرا گلایه مردم از شرایط دریافت وام سهام عدالت پیش از آغاز پرداخت این تسهیلات آغاز شده است. به باور عموم، پرداخت تسهیلات با سود ۲۲ درصدی و ضامن را نمی‌توان کمک یا حمایت نامید. بلکه این شرایطی است برای پرداخت نکردن وام!

به گزارش صبح ساحل، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می توانند با مراجعه به سامانه www.sahamedalat.ir  ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند. بر این اساس ارزش واقعی سهام عدالت که تحت تأثیر روند حرکت بازار سرمایه است مدت هاست کاهشی شده و دامنه آن به هفته جاری نیز کشیده شد.

بر این اساس، ارزش واقعی سهام یک میلیون تومانی در روز شنبه ۲۲ میلیون ۱۴۰ هزار تومان در روز یکشنبه ۲۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان، در روز دوشنبه ۲۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، در روز سه شنبه ۲۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان و در روز چهارشنبه ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

این مباحث در حالی مطرح می شود که مدت هاست فروش سهام عدالت متوقف شده و سهامداران اجازه فروش سهام خود را ندارند. البته به نظر می رسد راهکارهایی برای فروش ۵۰۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت در شورای عالی بورس تصویب شده است که براساس آن صندوق های با درآمد ثابت که در حال حاضر می توانند تا ۲۰ درصد سبد سهام خودشان را به سهام اختصاص دهند باید تا ۵۰ درصد فورتفوی سهام صندوق را سهام عدالت بخرند.

قرار بود از ابتدای دی ماه امسال پنج بانک با اتکا به سهام عدالت مردم به آنها وام بدهند، این وعده اجرایی نشد ولی طرح جدید دیگری برای دادن وام به مردم مطرح شده است. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده که بانک مرکزی بخشنامه‌های مربوط به کارت اعتباری را از سال ۱۳۹۵ به بانک‌ها ارسال کرده و اکنون بانک‌ها نیز زیرساخت‌ها و مقررات لازم برای ارائه کارت اعتباری را به متقاضیان در شبکه بانکی کشور فراهم کرده‌اند. به گفته او متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک‌ها و پس از اعتبارسنجی، کارت‌های اعتباری در سه دسته ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

حالا اعلام شرایط دریافت این تسهیلات از سوی چند بانک، مردمی که ماه‌هاست دل به این وعده خوش‌ کرده بودند را حسابی از دریافت وام ناامید کرده است. با این که قرار بود سهام عدالت وثیقه تسهیلات باشد اما حالا طبق آنچه اعلام شده به تضمینی بیش از این نیاز است و سود پرداختی هم حدود ۲۲ درصد است.

به نوشته‌ِ تجارت نیوز، ظاهرا گلایه مردم از این شرایط دریافت وام، پیش از آغاز پرداخت تسیهلات مذکور آغاز شده است. به باور عموم مخاطبان تسهیلات با چنین سودی را دیگر نمی‌توان کمک و حمایت نامید.

در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان در باره شرایط این تسیهلات را می‌خوانید:

حمایت با تسهیلات 22 درصدی؟!

«واقعا انصاف نیست توی این شرایط وام ۲۲درصدی به مردم میدید. اونم اگر به همه به همین راحتی که میگن بدین. ما مستاجر هستیم نه وام ۱میلیونی گرفتیم نه نفری ۱۰۰هزار نه کمک معیشتی واقعا انصاف کجاست»

« من رفتم وام بگیرم اینقدر ضامن خواست که نمی‌دونم از کجا بیارم. خوب بگو نمی‌دیدم. به خدا ۱۰میلیون قرض دارم گفتم شاید وام بگیرم گوشه‌ای از بدهی را بدهم. آبی از این‌ها گرم نمیشه. فقط بیچاره بچه‌های ما»

« بنده امروز به بخش سرپرستی یکی از بانک‌ها مراجعه کردم رییس گفت قراراست به کارمندان دولت بدهند، بعدا اگر مشمول شد با وثقیه معتبر به بقیه بپردازیم. یعنی حرف»

« مشکل ضامن خیلی از اقشار جامعه رو برای گرفتن وام درگیر کرده و خیلی ها با این که نیاز دارن بخاطر نداشتن ضامن نمیتونن وام بگیرن. ای کاش دولت یه فکر اساسی برای این مسئله می‌کرد و میتونست مشکل ضامن رو حل کنه. من خودم نیاز به وام دارم، نمیتونم بگیرم هر ضامنی هم می‌برم یه ایرادی می‌گیرن»

منبع: ایسنا/ تجارت نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها