نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور به میزبانی وزارت کشور برگزار شد؛

ضرورت مدیریت مصرف سوخت زمستانی


نویسنده: سامیه طهورنیان

نشست مشترک وزیران کشور، درباره مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور برگزار شد. استانداران سراسر کشور به اتفاق مدیران شرکت‌های نفت و گاز در این نشست به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند.

 

صنایع از سوخت ترکیبی استفاده کنند

«فریدون همتی»، استاندار هرمزگان در این جلسه گفت: «هر ساله در فصل زمستان برای مرکز و شمال کشور و تابستان برای جنوب مشکل‌هایی در تامین منابع داریم. حل این مسئله نیازمند مدیریت جدی است». او در ادامه افزود: «البته کاهش مصرف باید به‌گونه‌ای باشد که بنگاه‌ها و فعالیت صنایع بزرگ و کوچک هم‌چنان فعال باشند». استاندار هرمزگان با اشاره به این‌که هماهنگی خوبی بین سه وزارت‌خانه و استانداران کشور انجام گرفته‌است، گفت: «خط قرمز کشور تامین گاز خانگی و بعد از آن مناطقی است که گاز ندارند و برای تامین سوخت از فرآورده‌های نفت کوره استفاده می‌کنند. همچنین نیروگاه‌ها باید مصرف مازوت و سوخت ترکیبی را پایین بیاورند یا صنایع بزرگ مثل فولاد، آلومینیوم و صنایع سیمان مصرف شان را ترکیبی از گاز، مازوت و نفت کوره کنند تا بتوان گاز مصرفی خانگی را تامین شود». استاندار هرمزگان اضافه کرد: «با توجه به این‌که برخی مناطق در زمستان نفت سفید مصرف می‌‎کنند، این مصرف باید کنترل شود. بنا شد در هرمزگان کمیته‌ای ذی‌ربط تشکیل شود. فرمانداران در شهرستان‌های این استان، کمیته‌هایی را برای رصد تامین سوخت با برنامه جدید کشوری تشکیل دهند». فریدون همتی درباره فعالیت کمیته‌ها گفت: «کمبود یا کسری باید به مسئول مربوطه یا بخش متولی منتقل شود تا با برآوردهای دقیق، نیازها به موقع تامین شود. البته امروز در هرمزگان نظارت و هماهنگی در اجرای صحیح به وجود آمده‌است. امیدواریم بین همه بخش‌های استان از خانگی تا کشاورزی به گونه‌ای سوخت توزیع شود که سه ماهه پایان سال را بدون خللی در روند کار هیچ یک از بخش‌ها پشت سر بگذاریم».

 

چاره‌ای جز مصرف مازوت نداریم

«بیژن زنگنه»، وزیر نفت در این نشست گفت: «بالاترین مصرف سوخت کشور مختص منازل است. این روزها به دلیل تبلیغات غلط مصرف گاز  خانگی افزایش پیدا کرده‌است. مردم فکر می‌کنند اگر پنجره‌ها را باز بگذارند، ویروس کرونا بیرون می‌رود. مسئولان باید از طریق رسانه‌ها این باور غلط را بین مردم از بین ببرند». زنگنه در ادامه گفت: «برخی از استانداران کشور از ما خواسته بودند که استان‌های‌شان را از مصرف مازوت مستثنی کنیم. صنایع سیمان‌ از اول قرار بود در زمستان به جای نفت کوره، مازوت مصرف کنند». وزیر نفت با تاکید بر تصویب قیمت نفت کوره و گاز مصرفی در دولت، اظهار کرد: «برخی درباره نفتکش‌ها اظهار نگرانی کرده بودند که این موضوع را حل کرده‌ایم. ما مشکلی از نظر نفتکش برای حمل بار به نیروگاه نداریم. لذا خواهشمندم که تبلیغاتی که درباره مصرف خانگی می‌شود را مرتب انجام دهید. اگر مصرف برق کاهش پیداکند‌ مصرف مازوت هم کاهش پیدا می‌کند». این مقام مسئول با اشاره به این‌که مهم‌ترین خواست ما کنترل مصرف مازوت است، گفت: «سطح مصرف مازوت نباید از ١٨٠ میلیون لیتر افزایش پیدا کند. لذا از مسئولان صنعت برق می‌خواهم که با تدابیر خاص خود این موضوع را مدیریت کنند». زنگنه خاطر نشان کرد: «مصرف سوخت در ادارات موضوع مهمی در مصرف سوخت است که باید مدیریت شود. ما تمایل نداریم که از سوخت مازوت مصرف شود اما در نقاطی مجبور به این کار هستند. گازوئیل هم در حداکثر ممکن تامین می‌شود و بیشتر از این امکان ندارد». وی تصریح کرد: «در اکثر مناطق تهران، مردم از شوفاژ و حرارت مرکزی استفاده می‌کنند. آنچه در کاهش و مدیریت مصرف سوخت اهمیت دارد، تنظیم موتورخانه‌ها است. مصرف سوخت در تهران ١۵ درصد افزایش پیدا کرده که ٢ درصد از این مقدار مربوط به اشتراک‌های جدید است». وی ادامه داد: «افزایش ١۵ درصدی مصرف کاملا غیرطبیعی است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند برای رشد مصرف سالانه برنامه‌ریزی داشته باشد. مصرف فعلی ٨٠٠ میلیون متر مکعب در روز است که ۵۵۶ میلیون لیتر آن مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. البته این مقدار نسبت به سال گذشته عدد بزرگی است و بیش از ۶٠ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است». وزیر نفت اظهار کرد: «اکنون تولید گاز در کشور بیش از یک هزار میلیون متر مکعب در روز است که از آن میعانات و گوگرد استحصال می‌شود. از این مقدار ٨٢۴ میلیون متر مکعب توزیع می‌شود که میزان بسیار بالایی است. مصرف متوسط کشور در حدود ۴/٧ میلیون بشکه نفت خام است که رقم بسیار بالا و غیر عادی است. البته اکنون موعد مناسبی برای حل این موضوع نیست و باید در این شرایط مصرف سوخت را مدیریت کرد».

 

قطع نشدن گاز خانگی، خط قرمز دولت

«رضا اردکانیان»، وزیر نیرو گفت: «خط قرمز دولت عدم قطع گاز خانگی است؛ آن هم نه فقط به دلیل فنی. پایان دولت فعلی نزدیک است و مشکلاتی در کشور وجود دارد و با هر موضوعی از بیرون برخورد می‌شود». وی با تاکید بر این‌که پاشنه آشیل ما همین مصرف خانگی است، ادامه داد: «روند فعلی باز نگه داشتن مصرف خانگی، قطعا کشور را با بحران‌هایی مواجه می‌کند». اردکانیان اظهار کرد: «اروپا که اقلیم سردی دارد با جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری گازی که مصرف می‌کند، اندکی بیش از دوبرابر ماست. مردم هم در این زمینه خیلی موثر نیستند. ما باید در این بخش مقداری جبران مافات کنیم».

 

ابهام در مصرف مازوت نیروگاه‌ها و آلودگی هوا

سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و آلودگی هوای کلانشهرها این روزها به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. به نوشته نفت آنلاین، بنا بر اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فروش نرفتن مازوت به عنوان یک فرآورده نفت در بازار جهانی علت مصرف این سوخت در نیروگاه و صنایع بزرگ است. این درحالی‌است که یک منبع آگاه در وزارت نفت، ضمن تکذیب اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «تولید مازوت در پالایشگاه‌های کشور در طول ماه‌های مختلف، متفاوت است اما به طور میانگین حدود یک میلیون تن در ماه از این فرآورده تولید می‌کنیم که بازار صادراتی آن نیز مهیا است». این مقام مسئول، با اشاره به دشواری صادرات فرآورده نفتی در تحریم، گفت:«اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین صادرات گاز و مازوت برقرار کنیم، باید گفت، صادرات گاز طبیعی به علت محدویت فنی انتقال و همچنین مقصدهای انگشت‌شمار صادراتی بسیار دشوارتر از نفت کوره بوده و ادعای پر بودن انبارها از مازوت به علت ناتوانی در صادرات از اساس غلط است». بررسی دقیق علت مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور پیش از اینکه به دلیل وجود بیش از اندازه مازوت در کشور باشد، به علت کمبود وجود گاز طبیعی در کشور است. در همین راستا، همه ساله در فصل سرد شاهد افزایش مصرف گاز خانگی هستیم. تا جایی‌که نزدیک به ۸۰ درصد از گاز تولیدی کشور به مصارف خانگی اختصاص می‌یابد. گفتنی است که گمانه‌زنی‌ها درباره مصرف مازوت (نفت کوره) در نیروگاه‌ها و صنایع کلانشهرها شاید به یک سال پیش باز می‌گردد. زمانی‌که مسئولان شهرداری تهران مدعی شدند منشأ بوی بد پایتخت استفاده از مازوت غیراستاندارد با غلظت گوگرد بالا در صنایع شهر ری بوده است. سوخت مازوت ایران تا دو سال پیش و قبل از اعمال تحریم‌های جدید به‌طور عمده به کشورهای آسیایی به ویژه امارات، چین و سنگاپور صادر می‌شد. مشکل اساسی اما زمانی بروز کرد که تحت تأثیر تحریم‌ها، صادرات نفت کوره کشور متوقف شد. هم اکنون نفت کوره در صنایع داخلی استفاده می‌شود. موضوعی که «عیسی کلانتری»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سال گذشته در اظهارنظری آن را تأیید کرد و گفت: «به دلیل تحریم، وزارت نفت نمی‌تواند مازوت بفروشد. پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها