وزیر خارجه قطر:

دوستی با عربستان به معنای خاتمه روابط قطر با ایران نیست



وزیر خارجه قطر به "فایننشال تایمز" گفته است: عادی شدن روابط دوحه با عربستان سعودی به معنای تغییری در روابط نزدیک دوحه با تهران و آنکارا نیست.

 

به گزارش صبح ساحل، وزیر خارجه قطر گفته است بهبود رابطه این کشور با عربستان سعودی و برداشته شدن تحریم‌ و محاصره همسایه‌های عربی، به معنای خاتمه یافتن روابط نزدیک قطر با ایران نیست.

"شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی" وزیر خارجه قطر در گفتگو با روزنامه "فایننشال تایمز" ضمن اعلام این مطلب گفته است روابط کشورش با ایران و ترکیه به عنوان 2 کشوری که از حامیان اصلی قطر در منازعه 3 سال گذشته این کشور با عربستان سعودی بوده‌اند، پس از بهبود رابطه این کشور با سعودی و برداشته شدن تحریم‌ها، دچار خلل و تغییری نخواهد شد.

روابط قطر با عربستان سعودی و امارات و بحرین همزمان با نشست اخیر سران "شورای همکاری خلیج" (فارس) در شهر "علا "عربستان سعودی عادی سازی شد.

عربستان سعودی بدون اینکه قطر از مواضع خود عقب‌نشینی کند، اعلام کرد به محاصره قطر خاتمه می‌دهد و روابط با این کشور را عادی می‌کند. امیر قطر در شهر علا و در جریان چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس، "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی را در آغوش کشید و دو کشور تفاهم نامه عادی سازی روابط امضا کردند.

به نوشته عصر ایران، وزیر خارجه قطر در این باره در مصاحبه‌ای با "فایننشال تایمز" گفته است:" دوحه توافق کرده است تا در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​"امنیت فراملی" با عربستان سعودی و سه کشور دیگر که قطر را  تحریم کرده بودند(امارات، بحرین و مصر) همکاری کند.

او درباره تاثیر عادی شدن روابط کشورش با محور سعودی در رابطه این کشور با ایران و ترکیه گفت:" روابط دو جانبه ما با دیگر کشورها در چارچوب حاکمیت کشور و بر اساس منافع ملی هدایت می‌شود...بنابراین (عادی سازی روابط با عربستان سعودی) هیچ تاثیری در روابط ما با هیچ كشور دیگری نخواهد داشت."

بسیاری از ناظران قطر را برنده منقاومت 3 سال گذشته این کشور در برابر محاصره و تحریم دولت‌های عربستان سعودی، امارات و بحرین می‌دانند و تاکید می‌کنند دولت دوحه ذره‌ای از مواضع خود عقب ننشست در عوض دولت‌های سعودی و امارات نتوانستند دولت دوحه را مجبور به پذیرش شروط 13 گانه خود از جمله قطع روابط با ایران و ترکیه کنند.

در زمان محاصره قطر از سوی همسایگان عربش، ایران و ترکیه با در اختیار قرار دادن حریم هوایی و صادرات مایحتاج غذایی، به دولت قطر کمک کردند.

عربستان و امارات نگران رابطه نزدیک قطر با ایران و ترکیه بودند و به همین خاطر قطر را تحریم همه‌جانبه کرده و لیستی بلندبالا از درخواست‌های خود را برای رفع محاصره و عادی سازی رابطه با دوحه اعلام کردند؛ اما در نهایت پس از بیش از 3 سال مقاومت قطری‌ها، دولت‌های سعودی و ابوظبی با پادرمیانی داماد ترامپ محاصره قطر را رفع کرده و با این کشور رابطه عادی برقرار کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها