صبح ساحل درباره یخ‌زدگی زمین‌های کشاورزی هرمزگان در سرمای بی‌سابقه 48 سال گذشته بررسی کرد:

سرمای هوا یا سردی رفتار غیرمسئولانه؟



ماجرای ارزان شدن قیمت محصولات کشاورزی و دور ریختن‌شان هنوز حل‌نشده، سرمازدگی باری تازه به دوش کشاورزان هرمزگانی انداخته‌است. آن‌ها این روزها با مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که نقل امروز و دیروز نیست. درواقع دست‌رنج ماه‌ها تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی کشاورزان را سرمای هوا به باد نمی‌دهد. سال‌هاست که محصولات آنان از سرمای رفتار غیرمسئولانه ارگان‌هایی یخ می‌زند که کارشان چاره‌اندیشی برای مشکلات کشاورزان است.
هرمزگان هرساله در شش‌ماهه دوم سال میزبان مهاجرانی است که به امیدِ کسب درآمد، به این منطقه کوچ می‌کنند. چشمِ امید نقاط سردسیر کشور نیز در این شش ماه به محصولات صیفی جنوب کشور است. با این وجود اما هنوز فکری به حال مشکلات تکرارشونده کشت و کشاورزی هرمزگان نشده یا حداقل تلاشی در این حوزه به ثمر ننشسته‌است. حالا کشاورزان مانده‌اند و 11 هزار هکتار زمین کشاورزی ازبین‌رفته و 680 میلیارد ریال خسارت. در این بین شهرستان میناب و رودان بیشترین آسیب را دیده‌اند.

گفت‌وگو با «عبدالله صالح زاده»، مدیراجرایی خانه کشاورز شهرستان رودان درباره ابعاد خسارت

داروندار کشاورزان قربانی بی‌توجهی

به نوشته‌ی روزنامه صبح ساحل، سرمای کم‌سابقه امسال، بلای جان کشاورزان هرمزگانی شده‌ و اندک درآمدشان را در این روزهای سخت نابود کرده‌است. افت شدید دمای هوای استان، در 48 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تصاویر یخ‌زدگی رودخانه‌های فصلی و شبنم روی درختان در شهرستان‌های اطراف بندرعباس، نشان از زمستان سردی دارد که دامن کشاورزان را بیشتر از همه گرفته‌است. 

 سرمازدگی تاکنون چه میزان به زمین‌های کشاورزی رودان خسارت وارد کرده‌است؟

طبق آمار جهاد کشاورزی و در پی بازدیدهای این نهاد، میزان خسارت تقریبا حدود 30 تا 40 میلیارد تومان برآورد شده‌است. این خسارات به زمین‌های کشت بادمجان، کدو، لوبیاسبز و گوجه فرنگی وارد شده‌است. عمده محصولاتی که در شهرستان رودان کشت می‌شود، کدو، فلفل‌دلمه‌ای، خیار سبز و بادمجان است.

 پیش‌بینی‌های هواشناسی چقدر در پیشگیری از این آسیب به کشاورزان کمک کرد؟

پیش‌بینی کلی هواشناسی را از طریق رسانه‌ها پیگیر بودیم اما در واقع کاری از ما برای جلوگیری از این قبیل اتفاقات، ساخته نیست. تنها راه، روشن نگه‌داشتن پمپ‌های آب است. آبِ گرم چاه، باعث کند شدن روند یخ‌زدگی بوته می‌شود. این امکان اما به دلیل سوخت بالا و مواردی نظیر این، برای همه کشاورزان وجود ندارد. متاسفانه سرمازدگی محصولات، غیرقابل پیش‌بینی اس. توده‌های هوای سرد حدود هزار هکتار زمین کشاورزی را در برگرفته است. خسارات وارده برای هر زمین از حدود 20 درصد شروع می‌شود و در مناطقی که افت دمایی زیادی را تجربه کرده‌اند، تا 70 درصد نیز می‌رسد.

 تسهیلاتی برای کشاورزان خسارت‌دیده در نظر گرفته شده‌است؟

متاسفانه دولت در این مواقع بسیار ضعیف عمل می‌کند. این اتفاق تازه‌ای نیست. هرمزگان با شرایط اقلیمی و آب‌وهوای شرجی، هرساله کشاورزان را دچار مشکلات مشابه می‌کند و عملا کاری از آن‌ها ساخته نیست. جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده‌است که حق دریافت خسارت تنها برای آن دسته از افرادی است که زمین‌های کشاورزی‌ خود را بیمه کرده‌اند. در شهرستان رودان اما کمتر کشاورزی این کار را انجام داده‌است. 

 از بین رفتن محصولات کشاورزی رودان چه تاثیری بر بازار فروش می‌گذارد؟

بعد از سرمازدگی قیمت‌های بازار تغییر خواهند کرد؛ چراکه کشاورزان محصول کم‌تری برداشت می‌کنند. بعضی از محصولات مانند کدو، گوجه‌فرنگی و لوبیا سبز اگر در اثر سرمازدگی قرار بگیرند، دیگر امکان برداشت و فروش ندارند. درواقع زحمت کشاورزان از بین می‌رود. کشاورزانی که سختی روزهای گرم تابستان و شب‌های سرد زمستان را به جان خریده‌اند تا اندک پس‌اندازی برای خود و خانواده‌شان داشته‌باشند. این زمین‌ها تنها راه امرارمعاش خیلی از روستاییان است. بی‌توجهی مسئولان به نیازهای کشاورزان، نه تنها سبب بی‌اعتمادی و دلسردی این قشر زحمت‌کش می‌شود، بلکه کمبود محصولات کشت‌شده، بازار را به چالش می‌کشد و قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کنند. پس بهتر است جهاد کشاورزی به‌جای نظاره‌گر بودن از بین رفتن داروندار کشاورزان، به فکر چاره‌ای عملی باشد.
  
 
  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها