ماجرای اعتراض کارکنان تصفیه‌خانه شرکت آبفا هرمزگان؛

کارگران، چشم انتظار وعده مسئولان



جمعی از کارگران تصیفه‌خانه شرکت آب‌وفاضلاب هرمزگان در اعتراض به قطع شدن حق بیمه، پرداخت نشدن سنوات و حقوق معوقه‌ی خود تجمع کردند. این کارگران در شرایط سخت کاری توام با آلودگی محیطی، 4ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند. یکی از کارگران می‌گوید:«شرایط کاری ما بسیار سخت و خطرناک است، اکثرا با فاضلاب‌های منازل و بیمارستان‌ها سروکار داریم که در این شرایط کرونایی، سلامت جانی ما را به خطر می‌اندازد. بااین حال، حقوقی دریافت نکرده‌ایم». آن‌ها از صبح‌ساحل، خواستار پیگیری و رفع مشکل‌شان شدند.

حق مغفول مانده‌

«ما 70 کارگر بومی تصفیه‌خانه فاضلاب شرکت آبفا هرمزگان، زیرنظر «شرکت ژرف کارجم» انجام وظیفه می‌کنیم. با وجود انواع آلودگی‌های عفونی محل کارمان،  به دنبال یک لقمه نان حلال برای خانواده‌هایمان هستیم.  ۴ماه است که حقوق ما پرداخت نشده. همچنین ۵سال سنوات به ما تعلق نگرفته است و بیمه‌مان را قطع کرده‌اند. دراین شرایط سخت اقتصادی که اکثر کارگران مستاجر هستند ومسئله مالی دارند، هرماه برای دریافت حقوق با مشکل مواجه‌اند. اگر هم اعتراض کنیم، ما را تهدید به اخراج‌ می کنند. از مسئولین محترم استان هرمزگان خواهشمندیم دلسوزانه گره‌ی از کار ما بگشایند». این تنها بخشی از درد و دل کارگران از زبان خودشان بود. آوازه تخلفات «شرکت ژرف کارجم» از پنج سال پیش به گوش می خورد. شرکت مذکور از سال 1394 مسئولیت ساماندهی فاضلاب هرمزگان را برعهده گرفت اما پس از گذشت چندین سال هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفت. شورای شهر بندرعباس در تیرماه سالجاری اعلام کرد:« اکثر قراردادهای این شرکت بلاتکلیف مانده‌ و در سایت سازمان برنامه‌وبودجه نیز رد صلاحیت شده‌است. درنهایت هرگونه فعالیت این شرکت تا سال1401 ممنوع اعلام شد». این احتمال وجود دارد که شرکت مذکور در اعتراض به وضعیت پیش‌آمده و فسق قراردادش با آبفا، حقوق‌ کارگران را بازیچه این اختلافات کرده است.

متخلف در دام قانون

طبق آمار اعلام شده ازسوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، پنج هزار و ۶۱۵ نفر کارگر در استان مطالبات معوقه دارند که بیشترین بدهی مربوط به پیمانکاران شهرداری بندرعباس و شرکت آب و فاضلاب هرمزگان است. مجموع کارگاه‌های بدهکار نیز 51 مورد است که بین یک تا 2ماه به کارگران بدهی دارند. به گفته‌ی «وحیده شاهی»، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان؛ از مدیران کارگاه‌ها و شرکت‌ها خواسته شده هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کنند.«هادی ابراهیمی»، مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان نیز در این باره می گوید: «بازرسان این اداره  قبلا هم این شرکت را بازرسی کردند. حتی برای معوقات حقوق کارگران به دادگاه نیز معرفی شده‌بود. با پیگیری‌های مکرر بازرسان اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی، این شرکت در یک مرحله، عقب ماندگی حقوق کارگران خود را جبران کرد. در 23 دی‌ماه، بازرسان مجددا در شرکت ژرفکار جم حضور پیدا کردند و مراحل پرداخت حقوق را مورد ارزیابی قرار داد. با پیگیری بازرسان اداره کار، مشخص شد که پرداخت‌نشدن حقوق معوقه کارگران صحت دارد. به گفته‌ی بازرسان، ژرف کار جم، یک شرکت پیمانکاری نبوده و نیاز به تایید اداره کار نداشته‌است. شرکت مذکور به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقیما با آبفا هرمزگان قرارداد داشته‌است. بنابراین با حکم مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، این شرکت به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود.

وعدهِ پرداخت معوقات

«علاء اميريان نژاد»، معاون بهره‌برداری و توسعه آبفا هرمزگان در این باره گفت:« شرکت«ژرف کار جم»، یک شرکت پیمانکاری است و تامین نیرو از وظایف ما نیست. جلسه‌ای در 23دی‌ماه با بازرسان اداره کار و این  شرکت برگزار شد و مقرر شد، بیمه‌ی کارگران مجددا از سرگرفته شود، یک حقوق معوقه به کارگران تا 25 دی‌ماه پرداخت شود و مابقی معوقات تا 10 روز آینده تسویه شود». با پیگیری‌های صبح ساحل، یکی از کارگران گفت که مشکل بیمه‌شان حل شده‌است و یکی از حقوق معوقه آن‌ها به زودی پرداخت می‌شود. آنان با توجه به این قول‌ها نیز منتظر عملی‌شدن وعده‌ها هستند.

   

          

منتشر شده: 1
آریا
۲۵ دی ۱۳۹۹
اداره آبفا تا هفته قبل توی منطقه دشت جیحان بسته معیشتی میداد به خانواده فقیر و پنجاه میلیون تومان وام بلاعوض داده به همون خانم که میکانیک ماشین بود وای حقوق کارکر بدبخت نداره بده ؟ عجب بر مسئولین ما
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها