گرانی به تخم‌مرغ هم رسید



چند هفته ای است که بازار تخم مرغ دچار هرج و مرج شده که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند.

به گزارش صبح ساحل،  چند هفته ای است که بعد از گرانی مرغ، بازار تخم مرغ دچار هرج و مرج شده به طوریکه عرضه تخم مرغ های تنظیم بازاری هم دردی از این موضوع دوا نکرده است و هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند، اما فشار بر اقشار ضعیف جامعه در این اوضاع اقتصادی که یک روز تخم مرغ ارزانترین کالای پروتئینی در دسترشان بود از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گرچه مسئولان سازمان دامپزشکی اذعان می کنند که کیفیت تخم مرغ های تولیدی با یکدیگر تفاوتی ندارد، اما رصدها از سطح بازار نشان می دهد که تخم مرغ های بسته بندی با نرخ های بالایی در بازار عرضه می شود که انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ های شناسنامه دار مسئله کیفیت و گرید بندی را علت اصلی این اختلاف قیمت‌مطرح می کند و در مقابل سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن این موضوع را تکذیب کرده و بارها اعلام کرده است که تخم مرغ های تولیدی با یکدیگر تفاوتی ندارد و انجمن تولیدکنندگان شناسنامه دار از مرغداران تخم مرغ را خریداری کرده و بدون هیچ گونه فرایندی تنها آن را بسته می کند و گرنه از کره ماه نمی آورد که بخواهد هر عدد تخم مرغ را با نرخ بالای ۲ هزار تومان به مردم بفروشد، درحالیکه هزینه بسته بندی آن ۵۰۰ تومان تمام می شود. 

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که ۲ نرخی بودن قیمت تخم مرغ در بازار زمینه را برای رانت و سودجویی عده ای دلال و واسطه فراهم کرده است تا تخم مرغ های تنظیم بازاری را به دیگر کشورها قاچاق کنند که این امر در کنار عرضه تخم‌مرغ های لوکس، بر تشنج بازار دامن می زند و حال معلوم نیست که چه بر سر آینده قیمت و بازار این محصول آید.

رصدها از سطح بازار نشان می دهد که هر بسته تخم مرغ ۶ تایی با نرخ ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان، تخم‌مرغ ۹ تایی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان، تخم مرغ ۱۵ تایی ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان در مغازه ها عرضه می شود، درحالیکه مسئولان قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین بسته به وزن را ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام می کنند که با وجود اختلاف معنادار قیمت، انتظار می رود که سازمان حمایت قیمت گذاری تخم‌مرغ های شناسنامه دار را انجام دهد تا با کاهش تشنج، بازار به ثبات برسد.

«ناصر نبی پور»، سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن به باشگاه خبرنگاران گفت که مسئولان ذی ربط باید پاسخگو باشند چرا که ۱۰۰ درصد تولید تخم مرغ را با زور تعزیرات و جریمه با نرخ مصوب ۱۴ هزار تومان تحویل می گیرند. وی افزود: در حال حاضر تعزیرات به مرغداران فشار می آورد که تولیدات خود را با نرخ مصوب تحویل دهند، درحالیکه اتحادیه این آمادگی را دارد که دولت برای یکسال آینده قرارداد انعقاد کند که کل تولید را با نرخ مصوب ۱۴ هزار تومان تحویل دهند‌.

نبی پور از کاهش قیمت تخم مرغ های شناسنامه دار خبر داد و گفت: گرچه کاهش قیمت تخم مرغ های شناسنامه دار اعلام رسمی نشده، اما خبرها حاکی از آن است که قیمت تخم مرغ به کمتر از ۴۰ هزار تومان در بازار رسیده است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه تخم مرغ های تنظیم بازار قاچاق می شود، بیان کرد: روز گذشته ۳۷ تن تخم مرغ در حال قاچاق به عمان بود که وقتی به سمت عمان می رود، به عراق هم‌تخم‌مرغ های تنظیم بازار ورود می کند.

نبی پور از کاهش تولید تخم مرغ خبر داد و گفت: با توجه به کمبود نهاده دامی ۶ تا ۷ میلیون مرغ به کشتارگاه رفتند که این امر در کنار شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در خراسان و معدوم سازی حدود ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار بر کاهش تولید اثر گذاشته است که با این وجود پیش بینی می شود تا آذر و دی سال اینده با مشکل تولید مواجه خواهیم بود.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه آینده تولید تخم مرغ به روند بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان بستگی دارد، بیان کرد: اگر بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان شدت نگیرد و دولت هم مرغداران را تحت فشار جریمه قرار ندهد، می توان امیدوار بود که بازار به تعادل برسد. وی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دولت هر کیلو تخم مرغ را با نرخ مصوب ۱۴ هزار تومان از مرغداران خریداری می کند، اما از طرفی نرخ هر کیلو تخم مرغ در بازار ازاد ۱۸ هزار تومان است که این ۲ نرخی بودن باعث قاچاق و رانت می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها