خطر حضور «پشه آئدس» در هرمزگان؛ معاون وزیر بهداشت هشدار داد



معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشاهده پشه آئدس در همسایگی ایران گفت: نباید در شرایطی که همه گیری کرونا در کشور حاکم است، از بیماری‌های خطرناک ناشی از این پشه بویژه در مناطق گرمسیری غافل شویم. 

به گزارش صبح ساحل، دکتر علیرضا رییسی عصر پنجشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان که با حضور وزیر بهداشت برگزارشد، افزود: پشه آئدس در پشت مرزهای کشور وجود دارد و بیماری‌های منتقله از آن در همسایگان ما مشاهده شده است، در آمریکای جنوبی در کشورهایی مانند برزیل وقتی بیماری تب «زیکا» آمد، موجی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه پشه آئدس از مالاریا خطرناک‌تر است، یادآورشد: این پشه چهار نوع تب ایجاد می‌کند که اگر افراد با همه انواع این بیماری درگیر شوند دیگر قابل کنترل نیستند. 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت اظهارداشت: این ویروس در لاستیک‌های کهنه، مراکز تجمعی و در محل‌های مرطوب بویژه در محل‌هایی که لوله کشی آب وجود ندارد، رشد می‌کند. 
وی یادآورشد: در مناطق گرمسیری حتی زیر لوله ای که آب میعانی کولرگازی ها را منتقل می‌کند می‌تواند محل تجمع و رشد این ویروس باشد و به راحتی هم از بین نمی روند. 
دکتر رییسی گفت: باید با هماهنگی بین بخشی با سازمان‌های مختلف از جمله کشتیرانی، مناطق آزاد، شهرداری ها و دهیاری ها با این بیماری مبارزه کنیم و آب شرب سالم در سیستم لوله کشی به منظور کاهش زیستگاه این ویروس بویژه در قشم، خمیر و لنگه تامین شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین بهسازی محیط، جمع آوری صحیح زباله‌ها و پسماندها و لاستیک‌های رها شده و معافیت خروج لاستیک‌های مستعمل بسیار مهم است.

کارشناسان وزارت بهداشت، پشه «آئدس» را به مراتب خطرناک‌تر از ویروس کرونا می دانند. گفته می شود آئدس سه بیماری خطرناک «تب دانگ، چکین گونیا و زیکا» را به انسان منتقل می‌کند و بیماری‌های منتقله از «پشه آئدس» درمان قطعی ندارد و تنها راه مبارزه با بیماری‌های آن کنترل ناقل این بیماری‌ها است.

منتشر شده: 1
شهاب
۲ بهمن ۱۳۹۹
یا خدا بهمون رحم کن‌
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها