هرمزگان یکی از قطب‌های اصلی تولید میوه‌های گرمسیری در کشور است



مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، گفت: میزان تولید میوه‌هایی مانند اﻧﺒﻪ، ﻣﻮز، ﭼﻴﻜﻮ، ﮔﻮاوا و ﭘﺎﭘﺎﻳﺎ در کشور حدود ۱۶۵ هزار تن برآورد می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل، زهرا جلیلی مقدم با اشاره به اینکه استان هرمزگان یکی از استان‌های مهم در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری است، گفت: این استان در تولید مرکبات، خرما و برخی میوه‌های گرمسیری از جمله انبه، از قطب‌های اصلی تولید در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم در این استان، توسعه برخی ارقام و گونه‌های سازگار با شرایط اقلیمی می‌تواند نقش مهمی در تامین امنیت غذایی، اقتصاد ملی، کاهش واردات، صیانت از منابع ارزی و تجارت بین المللی، ایجاد اشتغال، حفظ و پایداری محیط زیست و تامین مواد اولیه صنایع غذایی ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه این میوهها عموماً در مناطق گرم و مرطوب جهان کشت و پرورش مییابند، تصریح کرد: کاشت و پرورش برخی از درختان میوههای گرمسیری مانند انبه، موز، چیکو، گواوا و پاپایا در نواحی جنوب شرق کشور به ویژه در استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب کرمان از سابقه طولانی و نسبتاً خوب برخوردار است.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار موجود، میزان تولید این میوه‌ها در کشور حدود ۱۶۵ هزار تن بوده که کمتر از میزان مصرف و تقاضا برای خرید است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر افزایش سطح زیرکشت این محصولات در برنامه‌های توسعه کشور مد نظر قرار گرفته است، یادآور شد: در حال حاضر، برخی از این گونه‌ها در سطح بسیار کم در محیط‌های کنترل شده تولید می‌شوند.

جلیلی مقدم در پایان گفت: در برنامه تدوین شده معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مقرر است در مرحله اول سطحی بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات میوه‌های گرمسیری در برنامه توسعه ششم اصلاح و نوسازی شود که با اجرایی شدن آن، بخش قابل توجهی از میزان تقاضا پاسخ داده خواهد شد.

منبع:مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها