فرمانده پلیس‌راه هرمزگان خبر داد:

553 تصادف جاده‌ای در محدوده 30 کیلومتری شهرها



فرمانده پلیس‌راه هرمزگان گفت: در 10 ماهه سال جاری 553 فقره تصادف با 53 درصد از تصادفات استان در محدوده 30 کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است.سرهنگ " مهدی نیکبخت" در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران رتبه اول  تصادفات استان را در محور اصلی بندرعباس _ میناب (میدان تره‌بار _ چغازردی _ رفت‌وبرگشت ) اعلام کرد که از 62 فقره  تصادفات ، 29 درصد (18 فقره) بین ساعات 16 تا 24 در این محور رخ‌داده است . وی بیشترین نوع  تصادفات را  واژگونی  و خروج از جاده  و همچنین بیشترین علل را عدم توجه به جلو با 29 فقره و عدم  توانایی در کنترل وسیله نقلیه با 20 فقره ذکر کرد. سرهنگ نیکبخت محور ایسین _ تازیان بالا با 40 فقره تصادف  در رتبه دوم آمار سوانح جاده‌ای استان دانست که 40 درصد تصادفات با 16 فقره بین ساعات 16 الی 24 در این محور به وقوع پیوسته است .در این مدت واژگونی  خودروها و برخورد موتورسیکلت با خودرو بیشترین نوع حادثه به ثبت رسیده  و همچنین 12 فقره تصادف به علت  عدم توجه به جلو و 9 فقره به علت عدم رعایت حق تقدم بوده است. به گفته این مقام مسئول رتبه سوم  تصادفات استان با 31 فقره به محور بندرعباس _ حاجی‌آباد ( میدان تره‌بار _ قطب‌آباد، رفت‌وبرگشت) اختصاص دارد که 8 فقره از تصادفات (26 درصد) بین ساعات 12 الی 16 در این محور رخ‌داده  و بیشترین نوع برخورد واژگونی ، برخورد وسیله با وسیله بوده است.بیشترین علل  سوانح جاده‌ای در این محور نیز عدم توجه به جلو با 11 فقره و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با 10 فقره به ثبت رسیده است. این مسئول انتظامی اذعان داشت: با رعایت مردم، نظارت پلیس و کاهش ترددهای ناشی از کرونا، در یک سال اخیر 347 فقره تصادف کمتری در سطح جاده‌های استان نسبت به سال قبل رخ‌داده که 533 نفر کمتر از سال قبل مجروح شده‌اند. سرهنگ نیکبخت  اظهار داشت: 59 درصد تصادفات استان در جاده‌های اصلی، 30 درصد در جاده‌های فرعی و 11 درصد در جاده‌های روستایی رخ‌داده است .

محورهای اصلی بندرعباس- میناب

به گفته رئیس قرارگاه پلیس‌راه هرمزگان ، تصادفات شرق استان 42 درصد تصادفات 10 ماهه استان  را شامل می‌شود. که  در این مدت در  95 فقره تصادفات فوتی 118 نفر جان خود را از دست دادند  و755  نفر مجروح شدند.   . بیشترین تصادفات حوزه شرق در محورهای اصلی بندرعباس- میناب (محورهای فرعی هشتبندی ، جغین، حکمی، سندرک _کریان) به‌صورت رفت‌وبرگشت بوده است ،جغین با 171 فقره  تصادف بیشترین سوانح جاده‌ای را به خود اختصاص داده است  شامل 14 فقره تصادف فوتی با 16 متوفی  و 156 تصادف  جرحی با 217 مجروح  . بیشترین تصادفات در حوزه شرق استان  در ساعت 16 الی 24 با 90 فقره که  53 درصد از تصادفات محورهای فوق را شامل می‌شود.بیشترین علل شکل‌گیری تصادفات در محورهای ذکرشده عدم توجه به جلو با 27 فقره و عدم رعایت حق تقدم با 20 فقره .بیشترین نوع برخورد تصادفات : موتورسیکلت  با موتورسیکلت ، موتورسیکلت با وسیله نقلیه ، واژگونی و خروج از جاده بوده است.

پژو ۴۰۵رتبه اول تصادف در هرمزگان

فرمانده پلیس‌راه هرمزگان  سهم خودروهای سواری در تصادفات جاده‌ای استان را  ۶۲درصد  خواند  که بیشترین تصادف متعلق به انواع مدل‌های پژو و پراید بوده است  که پژوی ۴۰۵  در  رتبه اول خودروهای تصادفی را به خود اختصاص داده است.

راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  بیشترین مقصر  در تصادفات

سرهنگ نیکبخت در خصوص اینکه سهم تقصیر سازمان‌ها در هر تصادف محاسبه می‌شود گفت: راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ۲۳مورد، بیشترین درصد تقصیر بین دستگاه‌های دولتی را داشته است. وی ادامه داد: در هر تصادف سهم احتمالی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در بروز تصادف نیز محاسبه می‌شود که از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه در ۲۹تصادف منجر به فوت یا مجروح شدن مردم، دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان یا پیمانکاران آن‌ها مقصر بوده‌اند.وی عدم نصب تابلو و عدم رعایت نکات ایمنی ، و... از جانب راهداری ، عدم رعایت نکات ایمنی و نصب تابلو توسط پیمانکار از جانب  جهاد کشاورزی  اعلام کرد و یادآور شد: جهاد کشاورزی به علت برخورد شتر با خودروها را مقصر بعدی سوانح جاده‌ای ذکر نمود. سرهنگ نیکبخت با اشاره به عوامل جاده‌ای مؤثر در بروز تصادف گفت: آبنماها می‌توانند یکی از عوامل خطرآفرین سوانح جاده‌ای باشند و در بسیاری از نقاط به‌جای احداث پل از آبنما استفاده می‌شود که جز در هرمزگان در نقاط دیگر کشور دیده نمی‌شود.

مرگ 254 نفر در سوانح جاده‌ای

فرمانده پلیس‌راه هرمزگان با اشاره به آمار تصادفات و تخلفات از یکم  فروردین تا 30 دی‌ماه سال جاری که هزار و 796 فقره سوانح جاده‌ای برون‌شهری رخ‌داده است . وی گفت: در این مدت 202 فقره تصادف فوتی رخ‌داده که 254 نفر جان خود را از دست دادند . سرهنگ نیکبخت  تصادفات جرحی را با964  مورد اعلام کرد که هزار و 378 نفر مجروح و روانه مراکز درمانی شدند. همچنین در این مدت تصادفات  خسارتی 630 فقره بوده است.  سرهنگ نیکبخت  با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی مجموع تصادفات جاده‌ای در استان، گفت: در 10 ماهه ابتدایی امسال شمار تصادفات فوتی در هرمزگان در سطح جاده‌ها، 23 درصد کاهش داشته است. در سال گذشته آمار کل تصادفات 2 هزار و 648 فقره و تصادفات فوتی 261 فقره ،آمار کشته‌های جاده‌ای 300 نفر بوده است. سرهنگ نیکبخت این را هم گفت که امسال  با کاهش 26 درصد کاهش تصادفات جرحی ، 28 درصد مجروحین و 41 درصد خسارتی روبرو بودیم.

562 هزار تخلف

فرمانده پلیس‌راه هرمزگان به آمار تخلفات رانندگان  اشاره‌ای کرد و گفت: از اول سال جاری تا دی‌ماه گذشته ، 486 هزار و 613 تعداد برگ برای  562 هزار و 322 تخلف صادرشده است. سرهنگ نیکبخت بابیان اینکه در مقایسه با سال گذشته دو درصد در اعمال قانون کاهش داشتیم ادامه داد: در این مدت 3 هزار و 877 تخلف به دادگاه ارجاع شده است. وی تخلف اداره راه  را 2 هزار و 181 فقره اعلام کرد و گفت:  4 هزار و 104 خودرو در این مدت توقیف‌شده  است. وی  جریمه‌ها را 305میلیارد 529 میلیون و 603 هزار ریال  دانست. 

کاهش  27درصدی عدم حق تقدم

فرمانده پلیس‌راه هرمزگان به کاهش  27درصدی عدم رعایت حق تقدم اشاره‌ای داشت و گفت: در این مدت 3 هزار و 905  تخلف عدم حق تقدم به ثبت رسیده است. سرهنگ نیکبخت از کاهش 21 درصدی سرعت غیرمجاز با 125 هزار و 714 خودرو، 18 هزار و 588 فقره سبقت ، کاهش 18 درصدی تجاوز به چپ  با  16 هزار و 366 ، کاهش 16 درصدی شیشه دودی  با 23 هزار و 934 فقره، کاهش 14 درصدی نقص سیستم خودرو با 94 هزار و 503 فقره و... سخن گفت. وی سهم عدم توجه به جلو را در تصادفات جاده‌ای استان 36 درصد عنوان کرد و بیان داشت: عدم رعایت حق تقدم و تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ از دیگر عوامل اصلی وقوع تصادفات پر تلفات در استان ذکر کرد.

رفتار رانندگان در آزادراه‌ها

سرهنگ نیکبخت گفت: رفتار رانندگان در آزادراه‌ها حاکی است فراوانی پرخطر از قبیل خطرات مخاطره‌آمیز ، لایی کشی و سرعت غیرمجاز بحرانی خصوصاً در شب‌ها  نسبت به سایر راه‌های استان بیشتر می‌شود  سرهنگ نیکبخت افزود: با توجه به اینکه امکان توقف و اعمال قانون خودروهای متخلف به‌ویژه در شب‌ها در آزادراه‌ها مقدور نبوده و احتمال وقوع حوادث ناگوار متصور است . وی یادآور شد:  از طرفی وظیفه پلیس اجرای مقررات به‌منظور پیشگیری از ارتکاب  تخلفات و کاهش تصادفات است .

توقیف هزار دستگاه موتورسیکلت

فرمانده پلیس‌راه هرمزگان در ادامه در خصوص  برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف گفت: در 10 ماه سال جاری با 11 هزار و 233  موتورسوار فاقد کلاه  برخورد کردیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزایش داشته است. سرهنگ نیکبخت  توقیف موتورسیکلت  را هزار و 2 فقره با 35 درصد کاهش ، برخورد با افراد  فاقد گواهینامه 791 مورد  با 32 درصد کاهش،فاقد پلاک  35  فقره با 71 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 98 دانست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها