صید کشتی های صنعتی در آب های کشور ممنوع اعلام شد



رئیس سازمان شیلات ایران گفت: برای حفظ ذخایر، صید کشتی های صنعتی ۴ ناوگان های صنعتی کیش، فانوس، طبس و فردوس با مجموع بیش از صد شناور ممنوع شده است و در صورتی که اقدامی برای صید در کشورمان داشته باشند متوقف خواهند شد.

 

به گزارش صبح ساحل، رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر اظهار کرد:  از ابتدای سال 99 تاکنون، 400 میلیون دلار محصولات شیلاتی به وزن 114 هزار تن صادر شده است.

به نوشته تسنیم، معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا کشتی های صید صنعتی حاضر در خلیج فارس با وجود داشتن مجوز صید در آب های جنوبی کشور متوقف می شونداظهار کرد: این کشتی های صنعتی خارجی در مالکیت صید با ایران ها شراکت دارند و بیش از 50 درصد از سهم آنها مربوط به ایران است.

وی افزود: برای حفظ ذخایر صید کشتی های صنعتی 4 ناوگان های صنعتی کیش، فانوس، طبس و فردوس ممنوع شده است و در صورتی که اقدامی برای صید در کشورمان داشته باشند باید باید کشتی های آنها متوقف شوند.

وی اظهار داشت:  به دنبال آن هستیم ذخایر موجود آبزیان کشور را مورد پاییش قرار دهیم و برنامه و روشی های جدیدی برای صید این ناوگان که دارای بیش از صد کشتی هستند در نظر گرفته میشود و آنها به آبهای دور دست فرستاده می شوند.

وی اظهار داشت: ناوگان های صنعتی و عوامل متعدد دیگری می تواند بر ذخایر آبزیان کشور تاثیر گذارند اما مهم ترین عامل  تاثیر گذار صید های غیر مجاز شناور و قایق های بدون مجوز هستند.

بر اساس توافق اولیه که بین سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و نمایندگان عضو کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی صورت گرفت مقرر شد، از اول آذر به مدت 2 سال، صید فانوس ماهیان در خلیج فارس و دریای عمان متوقف شود و همزمان با برنامه توقف به منظور آیش ذخایر، برنامه پایش ذخایر، مطالعات و به روزرسانی توسط موسسه تحقیقات شیلاتی و با همراهی فراکسیون محیط زیست مجلس انجام گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش قیمت تن ماهی در کشور عنوان کرد: سازمان شیلات ایران با سندیکای کنسرو کشور به منظور خودداری از عرضه تن ماهی با قیمت بیش از 30 هزار تومان توافق کرده است و عرضه عمومی تن ماهی 180 گرمی در روغن گیاهی در شش ماهه اول 28 هزار و 500 تومان بوده است که در سه ماهه سوم سال با یک روند کاهشی به 24 هزار و 500 تومان رسیده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در سال جاری میزان تولید ماهی تیلاپیا افزایش یافته است، تصریح کرد: سال گذشته میزان تولید ماهی تیلاپیا در استان‌های دارای مجوز 500 تن بود که امسال به 3 هزار تن افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: عوامل متعددی برروی ذخایر آبزیان به خصوص در صید ساحلی موثر است که یکی از مهمترین این عوامل، قایق‌های بدون هویت است.

به گزارش صبح ساحل، رئیس سازمان شیلات ایران پیشتر عنوان کرده بود که، هرمزگان رتبه اول صید و صیادی کشور را دارد و کشور محدودیت شدید گونه های آبزیان در منابع ساحلی روبرو هستیم و گونه های آبزی  بخاطر صید غیر مجاز و عوامل انسانی و محیط زیستی دیگر در مرز خطر هستند.

خون میرزایی تصریح کرد: تعداد مجوزهای موجود بر اساس مطالعات و ظرفیت های شناسایی شده است که صید و صیادی که به صورت غیر مجاز در حال انجام است افزون بر این ظرفیت بوده و علاوه بر در معرض خطر قرار دادن ذخایر آبزیان، سفره معیشت صیادان را نیز با تهدید روبرو کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها