خوب و بد نمایشگاه مجازی کتاب در یک نگاه


نویسنده: شیوا شاکری

نمایشگاه آنلاین کتاب تهران 30 دی‌ماه افتتاح شد. این نمایشگاه از اول بهمن آغاز به کار کرد اما به دلیل شیوه جدید برگزاری‌اش، با مشکلاتی روبه‌رو بود. نمایشگاه کتاب تهران نقش مهمی در صنعت نشر ایران دارد.
  پخش کتاب در کشور مشکلاتی مانند استقبال ناهمگون از کتاب در مناطق مختلف، سختی حمل و نقل و ضعف در زیرساخت خرید اینترنتی دارد. دشواری‌هایی که باعث می‌شود این نمایشگاه نقش یک فروشگاه بزرگ را برای ناشران ایفا کند. امسال شرایط خطرناک کرونا باعث شد تا این نمایشگاه برگزار نشود. در نهایت تصمیم به برگزاری آنلاین نمایشگاه شد تا خلاء عدم برگزاری آن پر شود. انتقادی که به نمایشگاه تهران می‌شود این است یک فروشگاه بزرگ است نه نمایشگاه. دلیل منتقدان هم این است که نمایشگاه یعنی نشان دادن تازه‌ها. آنان معتقدند که نمایشگاه کتاب تهران هم در اصل لازم است مثل نمایشگاه‌های کتاب در سایر کشورها یا نمایشگاه بعضی کالاهای دیگر در کشور خودمان، فقط تولیدات تازه را نمایش دهد. در چنین نمایشگاه‌هایی بازدیدکنندگان در صورت تمایل، محصول مورد نظرشان را سفارش می‌دهند. در نمایشگاه کتاب تهران اما این‌گونه عمل نمی‌شود. کمی استقبال از کتاب مشکل عمومی کشور است.
این موضوع باعث می‌شود تا تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه پایین باشد. این یعنی تعداد کم‌تر کتاب‌فروشی‌ها و تمایل بیشتر صاحبان همین تعداد کم، به کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی که مردم از روی اجبار آن را تهیه می‌کنند. هزینه ارسال کتاب از طریق پست با وجود نابه‌سامانی اوضاع اقتصادی می‌تواند یکی از معضلات باشد. این مشکلات باعث شده‌است که ناشران برای رسیدن به بازده اقتصادی همه تولیدات‌شان را به غرفه نمایشگاه ببرند و همان‌جا بفروشند. امسال کرونا موجب شد ناشران و مخاطبان جدی کتاب فرصت ناب نمایشگاه را از دست بدهند. برپایی نمایشگاه مجازی کتاب راه حل بسیار مناسبی برای جبران این ضرر بود که خوشبختانه اتفاق افتاد. نمایشگاه آنلاین کتاب آغاز به کار کرد و باعث خوشحالی کتاب‌دوستان شد. خطای سایت اما این خوشحالی را از آنان گرفت. ایرادی که بعد از چند روز برطرف شد و برگزارکنندگان گفته‌اند، روزهایی را که سایت دچار اختلال بوده‌است، به زمان برگزاری نمایشگاه اضافه می‌شود. برگزاری آنلاین نمایشگاه در این شرایط اقدام بسیار پسندیده‌ای است. اما بهتر بود با آماده کردن زیرساخت‌ها و ایجاد یک سایت بدون مشکل که از توان متخصصان ما خارج نیست، این کار شایسته بی‌نقص انجام می‌شد. گرافیک دلچسب سایت، حضور حداکثری ناشران و تخفیف‌های نمایشگاه اتفاقات مثبتی هستند که اگر اختلال سایت وجود نداشت بیشتر به چشم می‌آمدند.             
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها