مراسم روز جهانی «تالاب ها» در بندرخمیر برگزار شد


نویسنده: سامیه طهورنیان

مراسم روز جهانی «تالابها» و روز جهانی «آموزش» ظهر امروز در بندر خمیر با حضور حبیب مسیحی مدیرکل محیطزیست هرمزگان، دکتر احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد بندرعباس، حجتالاسلام سالاری امامجمعه، میر هاشم خواستار، فرماندار و حجتالله ایوبی دبیر کل کمسیون ملی یونسکو بندر خمیر برگزار شد.

  

به گزارش صبح ساحل، مراسم روز جهانی «تالابها» و روز جهانی «آموزش» ظهر امروز در بندر خمیر با حضور حبیب مسیحی مدیرکل محیطزیست هرمزگان، دکتر احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد بندرعباس، حجتالاسلام سالاری امامجمعه، میر هاشم خواستار، فرماندار و حجتالله ایوبی دبیر کل کمسیون ملی یونسکو بندر خمیر برگزار شد.

«جواد محمودی»، شهردار بندر خمیر در ابتدای مراسم از تمامی متصدیان این مراسم و همراهان این روز تقدیر کرد و در ادامه، فرارسیدن دهه فجر را تبریک گفت. او ضمن قدردانی از زحمات «حجتالله ایوبی» دبیر کل کمسیون ملی یونسکو و حمایت مالی و داوطلبانه اهالی شهر برای این مراسم، از تلاش مردم و محیط دوستان نیز تشکر ویژهای کرد.

فرماندار شهر بندر خمیر در این برنامه از مزایا، زیبایی و پتانسیل بالای گردشگری جنگل حرا گفت. او با اشاره به موقعیت ویژه تالاب و جنگل حرا در کنار هم گفت: همه باید وارد میدان توسعه و حفاظت و امنیت از تالابها شوند اما زیرساختها در کنار حمایتها بایستی کامل شود‌.

«حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل محیط‌زیست استان هرمزگان در مراسم روز جهانی تالاب در بندر خمیر گفت: ما همه هرمزگانیها با توجه به اینکه در کنار دریا هستیم، تعریف درستی از تالاب داریم. بهگونهای که تمام سواحل خلیجفارس بهعنوان تالاب تلقی میشود؛ اما «تالاب خور خوران» بندر خمیر یکی از مناطق حساس و استراتژیک منطقه است و بهعنوان یکی از تالابهای برگزیده در سطح جهانی قرار دارد که باید آن را پاس بداریم.

تازیانی افزود: هرمزگان دارای 258 هزار هکتار تالاب ساحلی است که 50 درصد آن به «تالاب خور خوران» تعلق دارد. این تالاب مابین جزیره قشم و سواحل بندرلنگه و عمده آن در سواحل بندر خمیر قرارگرفته است. ما باید بتوانیم از این میراث جهانی، طبیعی و ارزشمند که از گذشتگان برای ما بهجامانده را حفظ کرده و استفادهای خردمندانه از آن داشته باشیم.

وی گفت: سازمان محیطزیست در این خصوص حفظ و نگهداری تالاب‌ها طرحهایی در قالب «زیستبوم» در دست اجرا دارد که در این زمینه تاکنون تالاب «شوروشیرین» میناب تصویبشده و درصدد هستیم که «تالاب خور خوران و تالاب حرا و گز سیریک» نیز به تصویب برسد؛ و در همین راستا باید بتوانیم برنامههایی برای جایگاه نوع فعالیتهای که در این تالابها انجام میشود داشته باشد. این طرحها در چهارچوب جلسات مکرر و با مدیریت فرمانداران و جوامع محلی شکل خواهد گرفت.

مدیرکل محیط‌زیست استان هرمزگان در پایان اضافه کرد: مردم هرمزگان از دیرباز حافظ تالابها بودهاند و هیچ ارگان دولتی و غیردولتی بدون پشتوانه مردم به سرانجام نخواهد رسید.

در ادامه این مراسم، جشنواره کلیپهای ویدئو بومی مرتبط با شهر خمیر، جشنواره «عود نوازان شهر یادگیرنده»، افتتاح خانه برمگردی «اکو»، انجام مسابقه بزرگ پویانمایی سازی با موضوع نجات تالاب، برگزاری کارگاههای علمی در حوزه تالاب، ساخت نمادهای تالابی با استفاده از صنایعدستی بومی با مشارکت بانوان صنعتگر منطقه انجام شد. در ادامه برنامهها، پلاککوبی شهر «یادگیرنده یونسکو» نیز صورت گرفت.

در روزهای گذشته و به مناسب روز جهانی تالابها و از سوی شهرداری، شورای شهر و همچنین فعالان گردشگری و زیستمحیطی چندین برنامه برگزار شد. برگزاری رقص قلم درراه ابریشم، پاکسازی جزیره خور خوران بندر خمیر با مشارکت صاحبان قایقهای موتوری و شهروندان داوطلب، نقاشی گونههای تالابی روی سطلهای زباله بازیافتی بهصورت داوطلبانه با موضوع حفاظت از تالابها و همچنین رویداد ورزشی «بدل رانینگ» از برنامههای برگزارشده این رویداد بود

 .

 

      
شهر تالابی بندر خمیر، به‌عنوان نخستین شهر ملی تالابی ایران، در چند سال گذشته، میزبان همایش بزرگ جهانی در روز تالابها بوده است. امسال اما با کسب عنوان شهر «یادگیرنده یونسکو» در کنار شهرهای بزرگی چون تهران و اصفهان قرارگرفته است.

تالاب «خور خوران» بندر خمیر هرمزگان درواقع یکی از بزرگترین و مهمترین تالابهای دریایی ایران و خاورمیانه است. این تالاب با بیش از ۱۰۲ هزار هکتار مساحت که در سال ۱۹۷۵ (بهمن ۱۳۵۳) بهعنوان تالاب بینالمللی در کنوانسیون رامسر ثبتشده است.

«کنوانسیون رامسر» مربوط به تالابهای مهم بینالمللی، بهویژه تالابهای زیستگاه پرندگان آبزی معروف است که تشکیل آنکه در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید.

شهر خمیر نیز به دلیل مجاورت با این تالاب در بهمن سال ۹۷ توانست نخستین «شهر ملی تالابی ایران» شود.

«تالاب خور خوران» یکی از بهترین تالابها چه در استان هرمزگان است که توسط خود مردم محلی حفظ و حراست شده است و کمترین تعارضی به آن نشده و همیشه با استفاده خردمندانه از آن به بهترین شکل ممکن حفاظت و نگهداری شده است...

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها