ریزش ۳۷ هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته



شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه با ریزش ۳۷ هزار و ۶۲۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. این رقم کمترین مقدار شاخص کل بعد از اردیبهشت‌ماه به حساب می‌آید. نماد‌های فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو بیشترین تاثیر را روی کاهش شاخص کل گذاشتند. ریزش بورس امروز درحالی اتفاق افتاد که روز جمعه در جلسه فوری سازمان بورس مصوبه‌ای هشت بندی برای حمایت از بازار به تصویب رسید که فعالان آن را به نام حمایت شبانه می‌نامند و عملا هیچ تاثیری در روند بورس نگذاشت.
به گزارش صبح ساحل، بورس در اولین روز هفته روند نزولی در پیش گرفته و حتی جلسه فوری سازمان بورس در روز تعطیل و اعلام نتایج آن در ساعات پایانی دیشب هم نتوانست جلوی تشکیل صف‌های فروش را بگیرد. همین اتفاق باعث شد بعد گذشت تنها ۳۰ دقیقه از شروع بازار، شاهد ریزش ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحدی شاخص کل و رسیدن آن به کمترین رقم در نیمه دوم سال باشیم. شاخص کل در حال حاضر روی رقم یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد قرار دارد و که کمتر از شاخص یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی سه ماه گذشته است. تا اینجای کار شاخص کل ۲.۰۱ درصد و شاخص هم‌وزن ۹۴ صدم درصد کاهش پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد ابزار حجم مبنا به کمک نماد‌های کوچک بازار آمده است. امروز فولاد، شستا، فملی، فارس، شپنا، وبملت و کچاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل در ابتدای معاملات گذاشته‌اند.

 

قرمزی نقشه بازار ادامه دارد

به نوشته فرارو، در ساعات ابتدایی امروز از مجموع ۲۱۴ نماد بورسی معامله شده، تنها ۳۹ نماد سبزرنگ هستند و شاهد از دست رفتن ارزش سهام در حدود ۲۷۵ نماد هستیم. همچنین در بازار فرابورس امروز از ۱۹۸ نماد معامله شده در ابتدای بازار، ۱۴۸ نماد روند نزولی در پیش گرفته‌اند و تنها ۵۰ نماد صعودی هستند. موردی که نشان می‌دهد امروز اکثریت قاطع با نماد‌های نزولی است و نتیجه آن قرمزی بازار است.

 

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه 
 

با ریزش بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص کل، طبیعتا باید شاهد چنین بازار سراسرقرمزرنگی باشیم. بازاری که در آن چه شرکت‌های کوچک و چه شرکت‌های بزرگ، روند نزولی دارند و با صف فروش، پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. در بینشان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرایط بدتری دارند. آن‌ها که بیشترین آمار معاملات را شاهد هستند، بعضا بیش از پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. به خصوص صندوق‌های دولتی دارا یکم و پالایش که امروز با ۷.۹ درصد کاهش به تابلو بورس آمده‌اند. در گروه فلزات اساسی تمام نماد‌ها از جمله لیدر‌های گروه یعنی فولاد و فملی دارای صف فروش هستند و فنورد، فوکا، کویر و فالوم از معدود نماد‌هایی هستند که از این قائده مستثنی شده‌اند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، خکمک تنها نماد سبزرنگ است و دیگران از جمله خودرو، خساپا، خگستر و خزامیا با صف فروش روبرو شده‌اند. در گروه سیمانی‌ها نماد‌های پرمعامله یعنی سبهان، سنیر، سفار و سیلام به روند صعودی خود ادامه می‌دهند، اما نماد‌های کوچک دچار جو منفی بازار شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ساربیل، ستران، سفارس و سقاین اشاره کرد در گروه محصولات شیمایی تمام نماد‌های بزرگ به صف فروش رسیده‌اند. کلر و شکربن از معدود نماد‌های سبزرنگ بازار محصولات شیمیایی هستند. تمام نماد‌های بانکی به جز وپاسار و وملل که نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند، شاهد تشکیل صف فروش هستند. فرآورده‌های نفتی و هولدینگ‌ها بلااستثنا دچار صف‌های فروش سنگین شده و پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. دارویی‌ها، زراعت، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، حمل و نقل، هتل و رستوران، نهاد‌های مالی، بیمه‌ها، رایانه، عرضه برق و گاز، ماشین آلات و لیزینگ‌ها از جمله دیگر گروه‌های سراسرقرمزرنگ بازار امروز هستند.

 

بیش از نصف بازار در صف فروش قفل شدند

در ادامه روند معاملات امروز، رفته رفته به تعداد صف‌های فروش و ارزش آن‌ها اضافه شد. تا جایی که در ساعات پایانی بورس امروز شاهد تشکیل صف فروش برای ۳۵۷ نماد معادل ۵۶ درصد بازار سرمایه هستیم. ارزش کل صف‌های فروش رقم چندان قابل توجهی نیست و نهایتا به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که در ریزش قبلی زمانی که چنین شرایطی برای بورس به وجود می‌آمد، ارزش صف‌های فروش بعضا به هشت هزار میلیارد تومان می‌رسید. در بازار سراسر قرمزرنگ امروز البته ۷۸ نماد که ۱۲ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، صف خرید داشتند. ارزش کل صف‌های خرید در این نماد‌ها به ۹۵۰ میلیارد تومان می‌رسید.

 

ریزش ۳۸ هزار واحدی شاخص بورس با وجود حمایت شبانه

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه با ریزش ۳۷ هزار و ۶۲۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. این رقم کمترین مقدار شاخص کل بعد از اردیبهشت‌ماه به حساب می‌آید. در این روز شرکت‌های بزرگ شرایط سخت‌تری نسبت به شرکت‌های کوچک داشتند. طوری که فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو بیشترین تاثیر را روی کاهش شاخص کل گذاشتند. این شاخص تا پایان معاملات ۳.۲۱ درصد کاهش پیدا کرد، اما شاخص هم‌وزن به کاهش ۱.۶۶ درصدی رضایت داد. ریزش بورس امروز درحالی اتفاق افتاد که روز جمعه در جلسه فوری سازمان بورس مصوبه‌ای هشت بندی برای حمایت از بازار به تصویب رسید که فعالان آن را به نام حمایت شبانه می‌نامند و عملا هیچ تاثیری در روند بورس نگذاشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها