رادیو در دنیا 75 ساله شد؛

صدای ماندگار


نویسنده: صبح ساحل

امروز را روز جهانی رادیو نامگذاری کرده اند. سالگرد تاسیس رادیوی سازمان ملل که در 13 فوریه سال 1946 تاسیس یافت، بعدها از سوی یونسکو بعنوان روز جهانی رادیو اعلام شد. با این حساب اهالی رادیو در ایران دو بار در سال روز رسانه قدیمی و صمیمی‌شان را جشن می گیرند.یکی ۴ اردیبهشت که سالروز افتتاح اولین رادیو در ایران است و دیگری 25 بهمن که برای همه دست اندرکاران رادیو در همه نقاط کره خاکی روزی مهم و فرخنده است.

به گزارش صبح ساحل، برنامه های رادیویی در طول تاریخ به آسانی قبل دسترسی بوده و امروزه نیز رفته رفته اهمیت خود را افزایش می دهد. رادیو بعنوان ساده ترین ابزار آگاهسازی هر چه سریعتر در رابطه با موضوعات درگیری، نقاط جنگ، جنگهای داخلی که در کانون توجه سازمان ملل قرار دارند، تنها با یک باطری کار می کند. یونسکو برای انتقال اطلاعات سالم، با کیفیت و مورد اعتماد به شنوندگان در نقاط مختلف جهان، این روز را جشن گرفته و تشویق می کند.

اعجاب و شگفتی رادیو به قابلیت های فراوانش برمی گردد. در بحران های طبیعی و سیاسی همچون زلزله و طوفان و جنگ این رادیوست که رسانه های دیگر را کنار می زند و به کمک شنوندگانش می آید. رادیو رسانه ای در دسترس و قابل حمل است و به همین خاطر در شرایط بحرانی می تواند تحمل سختی ها را برای مردم آسان سازد. در کشور خودمان در دوران دفاع مقدس رادیو با اطلاع رسانی سریعش بخشی از خاطرات تلخ و شیرین مردم را رقم زد. مردم ایران گاه با شنیدن خبر پیروزی رزمندگان وطن شاد می شدند و گاه با شنیدن صدای وضعیت سفید آرامش می گرفتند.

رادیو در ذهن بچه های دیروز یادآور شب های بلند زمستان است. شب های خاطره انگیزی که بچه ها به همراه مادر بزرگ ها زیر کرسی جمع می شدند و«راه شب» و«قصه شب»را دسته جمعی می شنیدند.امروز وقتی پیچ رادیو را می چرخانیم با دنیای رنگارنگی مواجه می شویم. یک شبکه دارد مسابقه زنده فوتبال را گزارش می کند. دیگری آخرین اطلاعات فیلم های در حال اکران را منعکس می کند و روی موجی دیگر ترانه های درخواستی شنوندگان در حال پخش است.این جعبه جادویی هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها