مسئولان جهاد کشاورزی کمبود مرغ در بندرعباس را انکار می کنند

سوء مدیریت در بازار



سهمیه روزانه مغازه‌های مرغ‌فروشی در بندرعباس چند هفته‌ای است که کاهش‌ یافته و این موضوع سبب بروز اختلال در عرضه این محصول شده‌است. این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی هرمزگان هرگونه کمبود مرغ در بازار را رد می‌کنند، توپ را در زمین سازمان صمت می‌اندازند و از نحوه‌ی توزیع این محصول در بازار انتقاد می‌کنند. از طرفی سازمان صمت هرمزگان نیز زیر بار این موضوع نمی‌رود و معتقد است جهاد کشاورزی باید هرچه زودتر مسائل مربوط به تولید و تأمین مرغ استان را ساماندهی کند. مرغداران نیز می‌گویند قیمت مرغ در بندرعباس از دیگر شهرهای کشور کم‌تر است. به همین دلیل آن‌ها ترجیح می‌دهند تا دست‌رنج خود را برای کسب سود بیشتر در شهرهای دیگری بفروشند. مرغداران بندرعباس پیش‌بینی می‌کنند بازار این محصول در ماه‌های پایانی سال و حتی در تابستان دچار التهاب گسترده شود.

مرغ دوباره پر کشید
مرغ یکی از اصلی‌ترین اقلام سفره مردم به‌ویژه قشر ضعیف است. چالش‌های اقتصادی و افزایش قیمت گوشت در چند سال اخیر باعث شده‌است تا مردم به مصرف این محصول روی بیاورند. به‌طور معمول با نزدیک شدن به ایام عید، میزان تقاضا برای مرغ زیاد می‌شود و این اتفاق مدیریت و ساماندهی بازار عرضه را می‌طلبد. بررسی میدانی چند مغازه مرغ‌فروشی در سطح شهر بندرعباس نشان می‌دهد که فروشندگان از وضعیت کمبود مرغ ناراضی هستند. یکی از فروشندگان با گلایه از وضعیت موجود می‌گوید: «کشتار روزانه مرغ کم شده و به همین علت سهمیه مرغ‌فروشان به‌شدت کاهش‌یافته است. سهمیه روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم شده که در مقایسه با روزهای عادی کم‌تر است. این مقدار هم در ساعت‌های اولیه روز خیلی زود به فروش می‌رود؛ به‌طوری‌که ساعت ۱۰ صبح، مرغی برای عرضه نداریم». به مغازه دیگری سر زدم که آن هم خلوت بود.
مغازه‌دار در پاسخ به این‌که آیا مرغ برای فروش دارد، گفت: «نگردید خبری از مرغ در بندرعباس نیست. مرغداران اعتصاب کرده‌اند». او به همین توضیح اکتفا کرد. مغازه‌دار بعدی نیز این موارد را تائید و تکرار می‌کند و می‌گوید: «روش خرید برخی از مردم هم اشتباه است. از وقتی زمزمه کمبود مرغ را شنیده‌اند، بیش‌ازحد نیازشان خرید می‌کنند. این الگوی خرید قطعاً به این اتفاق دامن می‌زند. شاید اگر هرکس به‌اندازه‌ی نیاز خود خرید کند، این موضوع پیش نیاید». طی ماه‌های اخیر بازار مرغ آشفتگی‌های زیادی به خود دیده‌است؛ از افزایش قیمت گرفته تا صف‌های طولانی مردم برای خرید این محصول. با توجه به نزدیک شدن به پایان سال باید دید مسئولان چگونه می‌خواهند این موضوع را مدیریت کنند.

ضد و نقیض‌گویی مسئولان
جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی تأمین مرغ استان، بلافاصله پس از مطرح‌شدن گلایه شهروندان بندرعباس از کمبود مرغ در بازار، این موضوع را تکذیب و از افزایش تولید این محصول در استان خبر داد. طبق گفته «عباس زارعی»، معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان، در ۱۰ ماهه سال جاری بیش از 16 میلیون و 660 هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری هرمزگان انجام و بیش از 33 هزار و 300 تن گوشت مرغ برای مصرف، در بازار عرضه‌شده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد اتفاق افتاده است.
بنا به گفته زارعی، هرمزگان هیچ‌گونه مشکلی در تأمین این محصول ندارند و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین گوشت مرغِ ماه‌های پایانی سال جاری و ایام نوروز انجام‌شده است و جای نگرانی نیست. مسئولان جهاد کشاورزی استان می‌گویند مشکل از نحوه‌ی توزیع این محصول است و ما مسئله‌ای در تولید مرغ نداریم. این در حالی است که سازمان صمت هرمزگان نیز زیر بار این موضوع نمی‌رود و معتقد است جهاد کشاورزی باید هرچه زودتر مسائل مربوط به بازار مرغ از تولید تا تهیه نهاده‌های دامی و غیره را ساماندهی کند. مسئولان صمت می‌گویند اگر سازمان جهاد کشاورزی مشکلی در تأمین مرغ ندارد، میزانی که وزارت صمت به آن‌ها ابلاغ کرده است را تأمین کند. به گفته « فائزه منشدی‌پور»، رئیس روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت، هیچ‌گونه مشکلی درروند توزیع مرغ در استان وجود ندارند و در صورت تأمین مقدار گفته‌شده به جهاد، به‌مانند ادوار قبل بازار ساماندهی می‌شود.

گلایه مرغداران از قیمت‌های دوقطبی
هرمزگان حدود ۳۰۰ مرغداری دارد. با کمیاب شدن مرغ در بندرعباس برخی اعتصاب و اعتراض مرغداران را علت این موضوع می‌دانستند. یکی از مرغداران بندرعباس با تایید این موضوع در این باره گفت:« تنها خواسته‌ ما همسان‌سازی قیمت مرغ در کل ایران است. اگر نمی‌توانند قیمت مرغ را در کل کشور یکسان کنند. نرخ مرغ هرمزگان با استان‌های همجوار یکی کنند». این مرغدار با بیان اینکه هزینه واکسیناسیون و داروهای طیور بین ۴-۵ درصد و دستمزد کارگر ۳ برابر شده است، اضافه کرد:« نرخ مرغ در بندرعباس از کل شهرهای ایران کمتر است. تمام مرغداری های کشور در زمستان گازسوز هستند اما بندرعباس گازوئیل سوز است که هزینه دارد. در حال حاضر نیز آنفلوآنزای مرغی شیوع پیدا کرده است و چندمرغداری در بستک و میناب تعطیل شدند. با این رویه بهتر است مرغداری‌ها تغییر کاربری بدهند. اتفاقی که کم و بیش در سال‌های اخیر رخ داده است. در بازار بندرعباس مرغ نیست؛ زیرا مرغ از شهرستان نمی‌آید». به گفته یکی دیگر از مرغداران 30 درصد از نیاز بندرعباس از شهرهای دیگر تامین می‌شود که درحال حاضر هیچ کس حاضر به تامین نیاز بندرعباس نیست و در صورت عدم یکسان‌سازی قیمت‌ها در تابستان اوضاع وخیم تر خواهد شد.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها