سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چینی، امروز وارد کشور می‌شود



سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز(شنبه) ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا سینوفارم چینی وارد کشور می‌شود و در آینده نزدیک نیز واکسن‌های دیگر کرونا از کشورهایی مانند هند و همچنین سبد کوواکس وارد کشور خواهد شد.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، علیرضا رییسی روز شنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور افزود: امروز یا فردا، تاریخ ورود ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کوواکس به ما اعلام می‌شود. بسیار امیدواریم که بتوانیم گروه پرخطر را که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند تا پایان سال واکسینه کنیم. امیدواریم تا فروردین ماه بتوانیم گروه پرخطر مرحله اول را واکسینه کنیم. بقیه واکسیناسیون نیز به تدریج و بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ انجام می‌شود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون سالمندان با حضور وزیر بهداشت در سرای سالمندان کهریزک آغاز شد. در این دوره افراد مقیم سرای سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی و جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد، غسال‌ها و افرادی که در آرامستان‌ها کار می‌کنند و باقی مانده افرادی که در بخش‌های ویژه کرونا مشغول به کار هستند، بخش‌های کووید ۱۹، آزمایشگاه‌هایی که آزمایش کووید ۱۹ را انجام می‌دهند، مراکز نمونه گیری، مراکز منتخب کووید ۱۹ و اورژانس واکسینه می‌شوند.

 

وضعیت بیماری در جهان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: وضعیت بیماری کووید ۱۹ در سطح دنیا همچنان خیلی مطلوب نیست. بیش از ۱۱۴ میلیون نفر مبتلا در جهان داریم و بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فوت کرده‌اند. آمریکا سهم بسیار بالایی داشته و بیش از ۵۲۰ هزار نفر فوتی در این کشور است. میزان مرگ و میر به نسبت جمعیت در انگلستان نیز در اروپا رتبه اول را دارد. محدودیت‌های شدیدی در ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در حال اجراست. ویروس جهش یافته که از انگلستان شروع شده نیز همه اروپا را درگیر کرده و در انگلیس جایگزین ویروس ووهان شده است.

وی ادامه داد: سیستم بهداشت و درمان انگلیس و سیستم سلامت آلمان بسیار قوی است، اما در مقابل این ویروس جهش یافته به زانو درآمده‌اند.

 

وضعیت کرونا در خوزستان

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: در ایران به طور کلی وضعیت روند بیماری تقریبا با ثبات است، اما استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی هستند که بیماری افزایش یافته است. در استان خوزستان ویروس جهش یافته انگلیسی در اهواز و آبادان و برخی شهرهای دیگر در حال گردش است. میزان بسیاری نیز بالا رفته است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دزفول و شادگان افزایش یافته و روند افزایشی بیماری تا حدودی کنترل شده، اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم. اقدامات خوبی در زمینه بیماریابی و انجام تست‌ها انجام شده و بیش از ۱۲ هزار تست روزانه در خوزستان انجام می‌شود.

رییسی ادامه داد: میزان تست روزانه در کشور به بیش از ۱۰۰ هزار تست در روز رسیده و این در زمینه تشخیص سریع بیماران موثر است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در خوزستان ۱۱ شهر قرمز داریم که شامل اهواز، آبادان، خرمشهر، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه است. امیدواریم با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از وضعیت قرمز خارج شویم.

وی بیان کرد: اکنون ۱۱ شهر در کشور با وضعیت قرمز، ۳۲ شهر نارنجی، ۲۵۱ شهر زرد و ۱۵۴ شهر با وضعیت آبی کرونا داریم.

 

کرونا قابل پیش بینی نیست

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را باید به دقت رصد کرده و بالا ببریم. از مردم عزیز می‌خواهیم که چند هفته باقی مانده تا عید نوروز را به شدت مراقبت کنند تا ایام نوروز آرامی داشته باشیم.

وی افزود: ماهیت ویروس کرونا به شکلی است که قابل پیش بینی نیست و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، موجی از بیماری کشور را فرا می‌گیرد. قدرت سرایت ویروس جهش یافته انگلیسی نیز بسیار بالاست.

 

مرزهای غربی بسته است

رییسی گفت: امروز درباره کنترل مرزها بحث شد. قرار شد جمعیت هلال احمر نیز به کمک نیروهای بهداشتی بیایند. در حال حاضر مرزهای غربی کشور بسته شده و به شدت در حال کنترل است. امیدواریم مرزهای هوایی و زمینی و دریایی را کنترل کنیم. ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور گردش پیدا کرده، اما باید از انتشار بیشتر آن جلوگیری کنیم و یکی از راه‌ها این است که اطرافیان بیمار به سرعت شناسایی شده و قرنطینه شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها