ممنوعیت سفر به شیراز/۳ مورد کرونای جهش یافته در فارس ثبت شد



رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر ممنوعیت سفر به شیراز در ایام نوروز ۱۴۰۰، اعلام کرد که علیرغم آنکه مردم فارس و خصوصا شیراز به مهمان‌نوازی شهره‌اند، اما با توجه به شرایط شیوع کرونا، هرگونه سفر را تهدیدی جدی برای سلامت محسوب می‌شود.

به نوشته ایسنا، دکتر مهرزاد در نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز وفات پیام آور کربلا حضرت زینب کبری(س)، گفت: از هموطنان می خواهم در ایام نوروز ۱۴۰۰ از سفر به شیراز خودداری کنند تا ضمن حفظ سلامت عمومی در شرایط کنونی، از گسترش چرخه های انتقال بیماری کووید۱۹ جلوگیری شود.

بروز نشانه‌های موج چهارم بیماری در فارس

او بروز نشانه های موج چهارم بیماری در استان با توجه به افزایش موارد ابتلا و بستری، همچنین شناسایی مواردی از ابتلا به گونه جهش یافته انگلیسی در استان را زنگ خطری دانست که باید جدی گرفته شود و یادآور شد: این هشدارها در آستانه نوروز جدی تر بوده و بی توجهی و سهل انگاری، با اقداماتی نظیر سفرهای غیرضروری، این نگرانی ها را بیشتر می کند.

لطفی خاطرنشان کرد: تلاش برای ساخت واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشور به معنی پایان کرونا نیست و همگی باید کماکان به رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی و شست و شوی مکرر دست ها توجه ویژه ای داشته باشیم.

بهبودی بیش از ۱۶۹ هزار بیمار مبتلا به کروناویروس در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تاکنون، بیش از ۶۷۳ هزار تست شامل تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در استان فارس انجام و منجر به شناسایی ۱۷۸ هزار و ۱۴۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ شده است.

دکتر عبدالرسول همتی با اشاره به اینکه ۱۶۹ هزار و ۹۶۹ بیمار شناسایی شده در فارس تاکنون بهبود یافته‌اند، گفت: با جان باختن ۲ بیمار دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته شمار قربانیان این بیماری در فارس به ۳۲۴۴ نفر رسیده است.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم بستری در بیمارستان‌های فارس تا ظهر شنبه ۹ اسفند را ۵۸۷ نفر ذکر و اضافه کرد که از این تعداد، ۸۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی گفت: بیشترین آمار ابتلا به کروناویروس در استان فارس مربوط به شهرستان شیراز با ۸۶ هزار و ۹۲۹ مورد بوده است و بعد از شیراز، در کازرون ۴۹۹۴ مورد، مرودشت ۴۳۱۵ مورد، ممسنی ۳۱۷۴ مورد، داراب ۲۹۰۹ مورد، فیروزآباد ۲۸۷۸ مورد، آباده ۲۶۵۱ مورد، کوار ۲۵۵۲ مورد، سپیدان ۱۹۷۸ مورد، استهبان ۱۸۵۷ مورد، نی ریز ۱۷۶۰ مورد، کوهچنار ۱۷۵۷ مورد، لامرد ۱۶۶۳ مورد، قیروکارزین ۱۵۷۹ مورد، زرین دشت ۱۵۷۴ مورد، اقلید ۱۴۹۱ مورد، خرم بید ۱۴۰۸ مورد، رستم ۱۲۳۷ مورد، زرقان ۱۱۸۲ مورد، فراشبند ۱۱۶۸ مورد، پاسارگاد ۱۱۵۶ مورد، خرامه ۱۰۶۹ مورد، ارسنجان ۹۹۲ مورد، مهر ۸۴۲ مورد، سروستان ۶۸۰ مورد، بختگان ۶۵۱ مورد، بوانات ۵۹۶ مورد، بیضا ۵۷۶ مورد و سرچهان ۴۷۵ مورد مثبت ابتلا به کروناویروس شناسایی شده است.

شناسایی ۵ بیمار مشکوک به کرونای انگلیسی در فارس

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز همچنین از شناسایی ۵ مورد جدید مشکوک به کووید۱۹ با علائم بالینی ویروس جهش یافته موسوم به ویروس انگلیسی در شهرستان های کازرون، قائمیه، مرودشت و زرین دشت خبر داد و اعلام کرد که با در نظر گرفتن چهار مورد قبلی تعداد موارد مشکوک به کرونای جهش یافته در فارس به ۹ نفر افزایش یافته است.

همتی با اشاره به اینکه این موارد با کیت هایی که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفته، شناسایی شده اما برای اطمینان بیشتر نمونه‌ها به انستیتو پاستور تهران هم ارسال شده است، گفت: تاکنون انستیتوپاستور سه مورد از موارد ارسالی را مثبت قطعی اعلام کرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به قدرت بیماری زایی نوع جهش یافته این ویروس، لازم است تمام مردم عزیز حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند، زیرا این ویروس علاوه بر میانسالان و سالمندان، جوانان و حتی کودکان را نیز درگیر می کند، بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی و جدی گرفتن دستورالعمل های بهداشتی، بیش از پیش مورد تاکید است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها