اولین روایت کمیته حقیقت یاب از حوادث سراوان



یکی از گلایه‌ها در طرح سابق رزاق در نظر گرفتن شعاع ۲۰ کیلومتری است. مردم معتقد هستند بسیاری از افراد در شعاع ۲۰ کیلومتری ساکن نیستند اما وضعیت عمومی اقتصادی آنها نیز خوب نیست و مشکلات بسیاری دارند. مردم درخواست دارند که این شعاع افزایش پیدا کند.

به نوشته همشهری ، بیش از یک هفته از حادثه سراوان می‌گذرد و هنوز برآورد دقیقی از ابعاد حادثه وجود ندارد. از دوشنبه اما هیأتی ویژه و پنج‌نفره از مجلس راهی سراوان شدند تا از نزدیک در جریان اتفاقات قرار بگیرند و درنهایت گزارشی از حادثه ارائه کنند. مصطفی نخعی، نماینده نهبندان و سربیشه که به نمایندگی از کمیسیون انرژی عازم سراوان شده در گفت‌وگو با «همشهری» از فضای حاکم برمنطقه و جزئیات سفر هیأت ویژه  می‌گوید و برنامه روزهای آینده این هیأت را تشریح می‌کند.

شما هنوز سراوان هستید؟

بله، ما هنوز سراوان هستیم و سفرمان تمام نشده است. سه‌شنبه برای جلساتی به مرکز استان خواهیم رفت.

فضای منطقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ دستاوردهای سفرتان چه بوده؟

از روز نخست ابتدا کل نوار مرز و نقطه حادثه یعنی شمسر را دیدیم. با مسئولان مختلف محلی دیدار داشتیم. به تعدادی از خانواده‌ها ازجمله خانواده مجروحان سر زدیم. سه‌شنبه هم جلساتی را با تعدادی از مسئولان در مرکز استان داریم تا در نهایت بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و گزارشی از موضوع تهیه کنیم. ‍[در این دیدارها] گلایه‌هایی از سوی مردم درباره برخی از مسائل عنوان می‌شود.

کلیت صحبت مردم و گلایه آنها چیست؟

همانطور که مسئولان هم پذیرفتند و همه می‌دانیم به‌دلیل فقر، نبود تولید و زیرساخت‌های آن، بسیاری از جوانان اینجا بیکار هستند و مشکلات اقتصادی دارند. به همین دلیل این افراد مجبور به سوخت‌بری هستند. اخیرا برای ساماندهی به این وضعیت مجموعه سپاه طرحی را اجرا کرده است. می‌دانید که مجموعه سپاه در این استان و به‌خصوص در مناطق مرزی منشأ خدمات بسیاری بوده و در مسائل عمرانی و امنیتی فعالیت‌های چشمگیر بسیار  خوبی داشتند.

 مردم هم در کنار گلایه‌هایی که دارند از اقدامات دولت و به‌خصوص سپاه در فعالیت‌های عمرانی، امنیتی و اجتماعی تشکر می‌کنند. محرومیت اینجا زیاد است اما مردم کم‌توقع، زحمت‌کش و غیورهستند. امروز هم که گلایه‌هایشان را مطرح می‌کنند ابتدا از اقدامات انجام شده تشکر می‌کنند و بعد نکات و گلایه‌ها را مطرح می‌کنند. بنابراین مجموعه سپاه در کنار دیگر فعالیت‌های مختلف برای ساماندهی وضعیت، طرح «رزاق» را راه‌اندازی کرده است. در این طرح نسبت به شناسایی خانواده‌های مستمند که در حاشیه ۲۰ کیلومتری مرز هستند اقدام کرده و کارت برای آنها صادر شده است. این خانواده‌ها می‌توانند از گذرگاه‌هایی که مشخص شده سوخت جابه‌جا کنند. اما در این طرح گله‌هایی وجود دارد. طبیعی است طرحی که بیش از یک سال است راه‌اندازی شده مشکلاتی داشته باشد و کسی منکر این مشکلات نیست. نیاز است که این طرح آسیب‌شناسی و مشکلات آن مرتفع شود. ما در حال بررسی این مشکلات مبتنی بر گلایه‌های مردم و مسائل تخصصی هستیم. بنابراین یکی از برنامه‌های ما آسیب‌شناسی طرح رزاق و پیدا کردن مشکلات و مسائل مختلفی است که اگر اصلاح نشود احتمال تکرار چنین حوادثی در آینده وجود دارد.

مهم‌ترین مشکل طرح از نظر مردم چیست؟

یکی از گلایه‌ها اشتباه بودن درنظر گرفتن شعاع ۲۰ کیلومتری است. مردم معتقد هستند بسیاری از افراد در شعاع ۲۰ کیلومتری ساکن نیستند اما وضعیت عمومی اقتصادی آنها نیز خوب نیست و مشکلات بسیاری دارند. مردم درخواست دارند که این شعاع افزایش پیدا کند. در نحوه اجرای طرح و کسانی که مدیریت طرح را بر عهده دارند هم گلایه‌هایی وجود دارد. البته این افراد از خود مردم هستند اما انتقاداتی به آنها وجود دارد که ما در حال بررسی هستیم و شاید نیاز باشد در شکل اجرای طرح تجدیدنظری انجام شود.

تا اینجا برآوردی از تعداد کشته‌شده‌ها و مجروحان وجود دارد؟ 

برآورد حدودی تعداد کشته شده‌ها ۴ یا ۵ نفر است. من آمار دقیقی نمی‌توانم بگویم. ما با خانواده تعدادی از مجروحان و یکی از کشته‌شده‌ها دیدار داشتیم. البته محل سکونت اینها پراکنده است و امکان دیدار با همه خانواده‌ها میسر نیست اما به نمایندگی با چند خانواده دیدار کردیم. شاهدان، مجروحان و خانواده متوفی حضور داشتند و همین نکاتی که گفتم در دیدار مطرح شد. چیزی که عنوان می‌شود در حد ۴ یا ۵ نفر است البته ما در حال بررسی موضوع هستیم.  

ممکن است تعداد بیشتر شود؟

ممکن است. اما چیزی که عنوان می‌شود در همین حد است. البته خیلی از کشته‌شده‌ها یا تقریبا همه آنها در محل حادثه کشته نشدند. مجروح شدند و به‌دلیل کمبود امکانات در مسیر انتقال به مرکز درمانی جان خود را از دست دادند.

تعداد مجروحان چند نفر است؟

اجازه بدهید تا بررسی دقیق‌تری در این زمینه داشته باشیم. فعلا هیچ برآوردی نیست و در این زمینه نیاز به‌کار دقیق‌تری است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها