وام ازدواج با کدام پشتوانه ۴۰درصد افزایش می‌یابد؟



رییس کل بانک مرکزی پیش از این از معایب افزایش مبلغ وام ازدواج به دلیل کاهش قدرت پرداخت بانک‌ها، تغییر و افزایش تضامین و اقساط خبر داده بود، با این حال امروز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای وام ازدواج برای سال آینده را ٧٠ میلیون تومان و برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال ۱۰۰ میلیون تومان تعیین کردند.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، وام ازدواج یکی از وام‌های پرتقاضاست که با وجود ایجاد تورم در اقتصاد، چشم جوانان به این مبلغ ناچیز دوخته شده است تا بتوانند با آن مقدار بسیار کمی از مشکلات خود را رفع کنند.

در این بین جوانان هر ساله توقع دارند که با وجود افزایش تورم و تداوم مشکلات اقتصادی، بر مبلغ وام ازدواج افزوده شود تا تاثیر حداقلی بر زندگی آنان داشته باشد. در همین راستا هر ساله در بودجه کشور بانک مرکزی و دولت مکلف می‌شوند تا درصدی از وام‌های پرداختی خود را به این موضوع اختصاص بدهند.

پیش از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مباحثی مطرح شد مبنی براینکه وام ازدواج از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد اما پس از تقدیم لایحه بوده به مجلس و بررسی جزئیات آن، مشخص شد که وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری تغییری نکرده و همان ۵۰ میلیون تومان باقی مانده است.

در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد افزایش مبلغ این وام به ۱۰۰ میلیون تومان و افزایش بازپرداخت وام ازدواج از هفت به ۱۰ سال را مطرح کرد که به تایید و تصویب کمیسیون تلفیق نیاز داشت و این امر صورت نگرفت.

اما از زمانی که مجلس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به دولت برگرداند و اصلاحاتی در آن صورت گرفت، بررسی مجدد لایحه بودجه بیانگر این است که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده ۷۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.

همچنین به منظور کاهش سن ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف شد که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

بنابراین، از آنجا که وام ازدواج در سال جاری برای هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان است، برای سال آینده با ۴۰ درصد رشد مواجه شده است. این در حالی است که همتی، رییس کل بانک مرکزی درباره افزایش مبلغ وام ازدواج گفته بود با افزایش مبلغ وام ازدواج در سال آینده قدرت پرداخت بانک‌ها کاهش می‌یابد، زیرا بانک ها باید از منابع قرض‌الحسنه این وام را پرداخت کنند.

همچنین طبق گفته همتی با افزایش مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، مبلغ اقساط زیاد می‌شود و تضامین درخواستی بانک‌ها نیز تغییر می کند که ممکن است منجر به سخت گیری برای پرداخت آن شود؛ بنابراین در این زمینه منابع و مصارف تسهیلات پرداختی باید متوازن باشد.

با این حساب، از آنجا که وام ازدواج یکی از وام‌های پرتقاضاست و در کنار تورم بالا، مبلغ این تسهیلات نمی‌تواند چندان دردی از مشکلات جوانان برای تشکیل خانواده دوا کند، بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش مبلغ این وام نه تنها به نفع این قشر نیست، بلکه بیش از پیش این افراد را درگیر ضامن و پرداخت اقساط می‌کند.

علاوه براین، احتمال اینکه تعداد زیادی از زوجین نیازمند واقعی این وام با کاهش قدرت پرداخت بانک‌ها در پی افزایش مبلغ وام ازدواج، نتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند نیز وجود دارد.

منتشر شده: 1
محسن
۱۳ اسفند ۱۳۹۹
خوب به کارمنداشون کمتر وام قرض الحسنه بدن.مردم چه گناهی کردن که کارمندان بانکها باید میلیاردر باشن
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها