مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد:

آغاز ویژه برنامه‌های هفته منابع طبیعی در هرمزگان



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در هفته منابع طبیعی ( 15 تا 21اسفند) 50 هزار اصله نهال در سراسر هرمزگان غرس می‌شود.

 
به گزارش صبح ساحل، سید محمد نور موسوی  در جمع خبرنگاران با اشاره به روزشمار هفته منابع طبیعی بر اجرای باشکوه برنامه های هفته با حضور مردم و مسئولان و جوامع محلی تاکید کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم کارهای انجام شده و عملکرد یکساله منابع طبیعی را در تمامی عرصه ها در این هفته به عموم نشان دهیم.
وی  شعارهفته منابع طبیعی را «همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی»  اعلام کردو افزود : این شعاربا رویکرد حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی تجدید شونده و تبدیل آن به یک فرهنگ عمومی در جامعه صورت گرفته است.موسوی تاکید کرد: وظیفه همه ما احیا، توسعه وبهره برداری بهینه از منابع طبیعی و صیانت از انفال است که با تمام توان درراستای این وظیفه مهم سازمانی حرکت می کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان  گفت: منابع طبیعی یک دستگاه حاکمیتی است  که صیانت از انفال ومحافظت از  آب و خاک را برعهده دارد اگر آب از بین برود خاک تخریب می شود و بالعکس از کل وسعت استان هرمزکان 6میلیون و 800هزار هکتار منابع طبیعی استان است و  94 درصد مساحت استان اراضی ملی است  که سعی داریم تا سه ماهه اول سال اینده تمام مساحت استان را سنددار کرده و کاداستر اراضی ملی را تهیه نماییم.هرمزگان شرایط اکولوژیکی خاصی دارد به لحاظ  ده سال خشکسالی و سیل و باران های سیل آسا   شاهد فرسایش آبی و خاکی زیادی در استان بوده ایم که باید با انجام عملیات ابخیزداری جلوی تخریب بیشتر را بگیریم و به احیا و تقویت خاک و پوشش گیاهی بپردازیم.موسوی تاکید کرد: دراستان جنگل های مانگرو پتانسیل خوبی می باشد درراستای معرفی ذخیره گاه ها و زیستگاه های متنوع داریم که تاکنون بیست هزار هکتار جنگل مانگرو از سایه خوش بندرلنگه تا بندرخمیر، بندرعباس ، سیریک و خور آذینی و جاسک را افزایش داده ایم.
وی گفت: توسعه مانگرو با مشارکت مردم صورت گرفته وتاکنون  ده میلیون نهال طی سه دوره پنج ساله تولید وکشت شده است که با اخرین تصاویر ماهواره ای سطح مانگروهای استان به 24هزار هکتار رسیده است.
این مقام مسول افزود: بیش از هشتصدهزارهکتار جنگل های خلیج عمانی  اعم از کنار، اکاسیا کهور ایرانی و... از غرب تا شرق استان در طول نوار ساحلی داریم و اقدامات خوبی در سنوات گذشته انجام ‌شده است.
موسوی با اشاره به جنگل های دست کاشت در استان گفت: جنگل های سنواتی که از دیرباز تاکنون در استان وشهر بندرعباس کاشته شده باعث شده که شهر بندرعباس را از خطر ریزگردها مصون کرده و اثرات منفی خشکسالی را به حداقل برساند.وی تاکید کرد: همینطور که مشاهده می‌شود اثرات منفی ریزگردها بیشتر در غرب هرمزگان خودش را نشان داده اما در شهربندرعباس و شرق اثرات بسیار کمی از خود بجا گذاشته به دلیل  جنگل کاری سنواتی که انجام شده شاهد کاهش اثرات تخریبی ریزگردها هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان  گفت:از کل مساحت استان هرمزگان یک میلیون و پانصد هزار هکتار بیابان داریم  وششصد هزارهکتار تحت فرسایش بادی است و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی که به تاسیسات نظامی، اداری، مسکونی و ... خسارت زیادی می‌تواند وارد کند.
موسوی با اشاره به مالچ پاشی در شرق استان گفت: در شرق جاسک روستای بیاهی چنالی در طول جاده جاسک- چابهار مالچ پاشی انجام شده تا بتوانیم شرایط سکونت را برای اهالی فراهم نماییم هرزمانی تاسیسات مهمی احداث شده مالچ پاشی هم کنار ‌ ش انجام شده است. به گفته وی در جهت  تثبیت ‌شنهای روان در حال 17هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده است.
وی افزود: شرق جاسک کارهای خوبی انجام شده و نیاز به حضور مردم داریم ، در حوزه ابخیزداری کارهای خوبی انجام دادیم  هشت هزار و چهارصد سازه از اعتبارات ملی و استانی، بنیاد علوی و برکت وبسیج سازندگی و مجمع خیرین ابخیزداری استان انجام شده است.
سید محمد نور موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تاکید کرد: وظایف ما مقابله با بیابان زایی و توسعه مشارکت مردمی و طرح های مرتعداری است، قرارداد سی ساله با مرتعدارارن می بندیم مشارکت پذیرند و رسانه ها هم  کمک کنند تا فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.در بشاگرد بیشترین مشارکت مردم در سازه های بومی داریم عملیات آبخیزداری انجام می ‌شود.بیشترین مشارکت مردم در بوستان‌های روستایی است .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها