۲ اثر از هرمزگان در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسید



سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از ثبت ۲ شی از اشیاء موزه مردم شناسی بندرکنگ در فهرست آثار منقول کشور خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، سهراب بناوند صبح امروز(۱۸ اسفندماه) با بیان اینکه اثر مانده (مونده) و فرمان (سکان) لنج در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسیدند، تصریح کرد: اثر مانده قطعه ای از الوار ساخته شده از چوب ساچ است که در روی عرشه لنج با طناب نصب می شود.

وی ادامه داد: در گذشته سفرهای طولانی به آفریقا و هند انجام می شد و برخی از لنج ها در دریا و اقیانوس غرق می شدند و این چوب هنگام غرق شدن لنج بر روی آب شناور شده و به ساحل می‌رسید.

بناوند ادامه داد: پیدا شدن این چوب خبر از غرق شدن لنج و خدمه آن می داد و به نوعی کار جعبه سیاه امروزی را داشته است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص فرمان (سکان) لنج اظهار کرد: این سکان بزرگترین سکان لنج های سنتی در استان است و بخشی از لنج مربوط به اواخر دوره قاجار است که در تردد به قاره آفریقا و هند بوده است.

بناوند در پایان اضافه کرد: هر دو شی یاد شده در موزه مردم شناسی بندرکنگ نگهداری می شوند.

گفتنی است که پیشتر ۹ اثر طبیعی جزیره قشم به عنوان آثار ملی طبیعی که در غرب این جزیره قرار دارند، ثبت شده است.

همچنین سهراب بناوند صبح روز (۱۴ اسفندماه) عنوان کرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس کشور، مراسم نوبان، مهارت ساختن و نواختن تنبوره، حجله کنگ، ساخت منیور و گبولی و همچنین مهارت باسنک و مراسم شوواری به پیشنهاد منطقه آزاد قشم به ثبت رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها