مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی:

پرداخت وام کرونا از نیمه فروردین متوقف می‌شود



براساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی, تا کنون حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت شده است. آخرین مهلت دریافت تسهیلات کرونایی به سه بخش فرهنگ، ورزش و گردشگری تا 15 اسفند بود.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تسنیم، در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در دستور کار وزارت کار قرار گرفت و بر این اساس، 14رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند تا مراحل ثبت نام خود را از این طریق دنبال کنند.

در مرحله نخست پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، نزدیک به 14هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در کشور پرداخت شده و متقاضیان به 19بانک تعیین شده در این حوزه معرفی شدند که مبلغ مذکور در 14رسته و 858زیر رسته تعریف شده است.

در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا نیز رقمی معادل 8000میلیارد تومان درنظر گرفته شده که قرار است به چهار بخش حمل و نقل، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش اختصاص یابد.

درحالت کلی تسهیلات کرونایی در چهار بخش خانوار, اشتغال محور, بنگاه محور و وام ودیعه مسکن پرداخت شد. در بخش خانوار سرپرستان خانوار وام‌های یک میلیون تومانی دریافت کردند، در بخش تسهیلات اشتغال محور، کسب‌وکارهای 14گانه با ثبت‌نام در سامانه کارا، وام ارزان قیمت کرونایی گرفتند، در تسهیلات بنگاه‌محور یا بخشی، بنگاه‌های فعال آسیب دیده از کرونا در حوزه‌های «گردشگری»، «فرهنگ و هنر» و «ورزش و جوانان» به تناسب ابعاد و بازار بنگاه‌ها تسهیلات گرفتند و در بخش وام ودیعه مسکن نیز مستاجران، متناسب با شهرهای محل سکونت خود در کلان‌شهرها، مراکز استان و شهرستان‌ها تسهیلات حمایتی دریافت کردند.

طبق گفته ی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تا کنون حدود 42 هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.

شهرزاد دانشمندی, مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت:از 700هزار میلیارد ریال اعتبارات کرونایی تصویب شده تاکنون 421هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونایی پرداخت شده است که سهم کسب وکارهای آسیب دیده ازکرونا 66هزار میلیارد ریال، سهم حمل و نقل23 هزار میلیارد ریال، سهم یارانه بگیران و کمک معیشتی خانوارها 285 هزار میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن 46 هزار میلیارد ریال بوده است.

شهرزاد دانشمندی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: تسهیلات کرونایی طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغی که شده از 15فروردین 1400متوقف خواهد شد.

وی افزود: بانک‌ها موظف هستند تا آخر سال تمامی تسهیلات مصوب شده را پرداخت کنند. در رابطه با تسهیلاتی که تاکنون پذیرش نشده‌اند، فعلا مصوبه‌ای نداریم. بنابراین آنچه‌که در این مرحله مطرح است دریافت وثایق و مستندات لازم توسط بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است و دلیل کندی روند پرداخت‌ها همین مساله است.

دانشمندی در توضیح روند بازپرداخت تسهیلات هم گفت: در مساله بازپرداخت ها دو بحث وجود دارد،اول بازپرداخت تسهیلات یارانه بگیران و  تسهیلات معیشتی خانوارها است که با حمایت و دقت نظام بانکی، تسهیلاتی به میزان 285هزار میلیارد ریال پرداخت شده است اما فقط 2قسط بازپرداخت شده است و 7قسط دیگر معوق مانده‌اند. این در حالی است که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بر بازپرداخت این تسهیلات تاکید داشته‌اند و این بدهی جزو اولویت مطالبات بانکی و از دیون ممتاز دولت است.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: بحث دوم هم در رابطه با  تمدید زمان بازپرداخت سایر تسهیلات کرونایی به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، است که اخیرا بسیاری از استان‌ها خواستار  استمهال و تمدید زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی شده‌اند،اما موافقت نشد. بنابراین می‌بایست طبق روال معین شده، بازپرداخت‌ها انجام شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها