خبری از مدیریت بحران کرونا نیست


نویسنده: سمیره حنائی

سال نو چند روز دیگر از راه می‌رسد اما خبری از شرایط جدید و خداحافظی با ویروس کرونا نیست. مسافران خسته از خانه‌نشینی، امسال سراسیمه‌تر از پارسال، بار سفر بسته‌اند و هرکدام به سمت‌وسویی می‌روند. التماس، دست‌بوسی و قسم وزیر بهداشت‌و‌درمان هم به نظر می‌رسد چیزی را تغییر ندهد.

مردم حالا پس از اطمینان عدم ابتلا به کرونا از راه سطوح، با خیال آسوده‌تر به جاده می‌زنند. «سرهنگ سیرانی»، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، نوزدهم اسفندماه 99،  از ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی به شهرهای مسافرپذیر از جمله بندرعباس، کیش و قشم خبر داد. این برای نخستین‌بار نیست که ورود غیربومیان با ماشین شخصی به هرمزگان ممنوع می‌شود. تصاویر و نظرات منتشرشده در فضای مجازی و گفته‌های ساکنان شهرهای مختلف استان اما نشان می‌دهد که با وجود ممنوعیت‌ها، باز هم ماشین‌های مسافران غیربومی در استان مشاهده می‌شود. برخی از مسافران محدودیت‌ ورود با ماشین شخصی را کنار می‌زنند و از راه حمل‌ونقل ریلی و هوایی به هرمزگان سفر می‌کنند. جزایر کیش، قشم و هرمز مهم‌ترین مقصد گردشگران و مسافران در نوروز است. مسافران برای سفر به جزایر از اسکله‌های دریایی بنادر پهل، چارک و شهید حقانی استفاده می‌کنند. صداوسیمای مرکز خلیج فارس، در گزارش ویدئویی به بررسی کنترل ورود مسافران از بندرپهل به قشم پرداخته بود.

در ورودی اصلی اسکله، تنها از راننده هر خودرو حامل چند سرنشین، تست فوری کرونا گرفته می‌شد. مشخص نیست توجیه مسئولان بنادر برای این شیوه انتخاب غیرتصادفی مسافران چیست. آیا واقعا با منفی شدن تست راننده، سلامت سایر سرنشینان هم تائید می‌شود؟ در این گزارش راه فرعی در کنار اسکله بندرپهل نشان داده شد که سیل مسافران از آن‌جا، بدون انجام تست کرونا و با شناورهای غیرمجاز به قشم روان است. «علی رئوفی»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در توضیح این موضوع، به خبرنگار صداوسیما مرکز خلیج فارس گفت که در جلسه ستاد استانی کرونا تصویب شده است که با این قایق‌ها برخورد شود. استفاده از شناورهای غیرمجاز برای سفر به جزایر اما موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم در بندرعباس مشاهده شده بود. قایق‌هایی که این روزها تغییر کاربری داده‌اند و به جای صیادی، مسافرکشی می‌کنند. نزدیک به یک ماه است که حمل‌ونقل مسافران با شناورهای غیرمجاز به عنوان یکی از راه‌های افزایش انتقال کرونا در استان مطرح شده است. جابه‌جایی مسافران به این شیوه نشان از ناکامی در مدیریت و کنترل این شناورهاست. با این‌که مدام تاکید می‌شود که مسافران برای ورود به جزایر از اسکله‌های مجاز باید حتما تست فوری کرونا دهند اما گزارش‌های میدانی چیز دیگری را نشان می‌دهد. به گفته‌ مسافرانی که به قشم سفر کرده‌اند، در اسکله شهید رجایی بندرعباس کنترل‌ها سخت‌گیرانه نیست و اغلب از روی ظاهر تشخیص به بومی یا غیربومی بودن مسافران می‌دهند.

اگر مسافری پوست روشنی نداشته باشد بدون ارائه مدارک شناسایی به‌راحتی می‌تواند از در ورودی خود را به محل فروش بلیت برساند. با این شیوه کنترل و مدیریت، بروز طوفان کرونا در شهرستان بندرعباس دور از انتظار نیست. «عبدالجبار ذاکری»، رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان بندرعباس، بیستم اسفندماه 99، اعلام کرد که موارد مثبت کرونا نسبت به هفته گذشته دو برابر شده است. نگرانی‌ها فقط به ویروس کرونای یک‌ ساله ختم نمی‌شود. نوع جهش‌یافته آن موسوم به انگلیسی، که از ماه گذشته وارد استان شد، 19 اسفندماه 99، جوان 31 ساله‌ای را کم‌تر از 72 ساعت از پا درآورد. این ویروس جهش‌یافته خودش را به هفت شهرستان استان رسانده است و تا 24 اسفندماه، 64  نفر را درگیرکرده ‌است. با افزایش مسافرت‌ها پیش از آغاز سال نو به استان، احتمال می‌رود این آمار چندین برابر شود. ورود مسافر درحالی می‌تواند با رونق اقتصادی مجدد مشاغل و حمایت از صنعت گردشگری توجیه شود که هزینه بیشتری به دوش بخش بهداشت‌و‌درمان استان نگذارد. آیا مردم هرمزگان هم مانند وزیر بهداشت، باید دست مسئولان را ببوسند و التماس کنند تا بالاخره برنامه‌ریزی مناسبی برای کنترل شیوع ویروس کرونا در استان انجام شود؟ بسیاری از کادر درمان و پزشکان بیم آن را دارند که هرمزگان، مانند سال پیش، به خوزستانی دیگر بدل شود. اگر راه‌های ورودی استان در بسیاری از مناطق، مانند آنچه تا به امروز بوده، سهل‌گیرانه کنترل شود، باید منتظر بازگشت استان به وضعیت قرمز باشیم.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها